نکات سلامتی و تغذیه ای شب یلدا

 در تغذیه سالم, سلامتی

از دیرباز تا به امروز شب یلدا برای ما معنی خاصی داشته و دارد. ما هر سال این شب را جشن می‌گیریم. شب یلدا به معنای این است که روزها بلندتر می‌شوند و زمستان شروع شده است. اگر بخواهیم خوراکی‌هایی مرسوم از این جشن را برای شما نام ببریم باید یک راست به سراغ میوه‌ها و خشکبار برویم. میوه و خشکبار از تنقلات اصلی و مهم در شب یلدا هستند.

میوه‌های این شب میوه‌هایی پاییزی و تابستانی هستند که بیشتر از این میوه‌ها در شب یلدا استفاده می‌شود. برای مثال هندوانه و انار از میوه‌های اصلی شب یلدا هستند. تمام خوراکی‌ها و مواد غذایی در شب یلدا خواص زیادی دارند و طبیعی هستند. در ادامه می‌خواهیم نکات سلامتی و تغذیه ای شب یلدا را بیان کنیم.

  1. افراد باید پوست میوه های قابل استفاده از قبیل انار و هندوانه را تمیز بشویند، چرا که خوردن این میوه ها در صورتی که آلوده باشند، به هیچ عنوان برای فرد مفید نخواهد بود.
  2. در صورتی که افراد از آجیل های فله ای خریداری می کنند، باید حتماً آن ها را پاک کنند و دقت داشته باشند که دانه های سیاه ریز در آن ها وجود نداشته باشد. علاوه بر این، کسانی که دارای تری گلیسیرید بالایی می باشند، بهتر است که از مصرف دانه های چرب از قبیل بادام، گردو، پسته و غیره خودداری نمایند.
  3. از دیگر نکات سلامتی این است که افرادی که دارای فشار خون بالایی می باشند، باید از مصرف کردن آجیل های بو داده با نمک، به هیچ وجه عنوان استفاده نکنند. هم چنین استفاده از این آجیل ها، برای افرادی که دچار مشکلات کلیوی می باشند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  4. افراد بهتر است که برای شب یلدا، تقریباً همان روز مانده به این شب، آجیل های خود را تفت دهند. چرا که آجیل های تفت داده شده بر خلاف آجیل های خام قابلیت نگهداری طولانی مدت را نداشته و باید هر چه سریع تر مصرف شوند.
  5. توصیه می شود که افراد برای کمک به حفظ سلامتی خود، شام این شب را حذف کنند و یا شام سبکی مصرف کنند، چرا که خوراکی های شب یلدا به اندازه کافی متنوع و زیاد می باشند.
  6. افرادی که به دیابت مبتلا می باشند، باید برای کمک به حفظ سلامتی خود در شب یلدا، در خوردن تنقلات احتیاط کرده و از خوردن تنقلات زیادی خودداری کنند.
  7. معمولاً از آن جایی که خوراکی ها، میوه ها و آجیل های شب چله فراوان می باشند، بنابراین افراد باید سعی کنند که پرخوری نکنند و سلامتی خود را در نظر بگیرند.
  8. از مهم ترین آجیل های موجود در سفره شب یلدا می توان به بادام، پسته، گردو، نخودچی، کشمش اشاره کرد. متخصصان اعتقاد دارند که افراد باید در انتخاب خشکبار و اجیل ها، به رنگ و مزه آن ها دقت داشته باشند و بهتر است که برای پیشگیری از چاق شدن، آجیل را قبل از غذا بخورند.

و در آخر

شب یلدا بلندترین شب سال معمولاً شب دورهمی‌های خانوادگی است. در این شب خوراکی‌ها، میوه‌ها و تنقلات زیادی علاوه بر شام سرو می‌شوند. بنابراین بهتر است یک سری از نکات را رعایت کنیم تا شب خوبی را تجربه کنیم. در این مطلب تلاش کردیم تا نکات سلامتی و تغذیه ای شب یلدا را برای شما شرح دهیم تا شب یلدای خوبی داشته باشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt