تأثیر دارچین در سلامت بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

دارچین در زبان لاتین با نام Dalchini شناخته می‌شود. این ادویه در بسیاری از کشور‌های جهان برای طعم دادن به غذا‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. مبدا اصلی آن از درخت دارچین است که از پوست آن هم برای تولید روغن‌های شفابخش استفاده می‌شود. مدت زیادی بوده که این ادویه در دسته دارو‌های طب سنتی قرار گرفته است.

اغلب پزشکانی که در این زمینه فعال هستند، دارچین را محصولی عالی با خواص درمانی می‌دانند. این ویژگی به دلیل ترکیباتی بوده که در این ادویه قرار دارد. مطلب پیش روی شما، اطلاعات کاملی را از این ماده شگفت‌انگیز در اختیارتان قرار داده است.

ارزش غذایی دارچین

قبل از آنکه به سراغ خواص این ادویه برویم، بهتر است با ارزش غذایی‌اش آشنا شویم. دارچین ترکیبی از درشت مغذی و ریزمغذی‌هاست که ترکیبات مختلفی در آن قرار گرفته است. ویتامین‌های موجود در آن شامل A، E، K، C، B1، B2، B3، B4، B5، B6، B9، B12 بوده و مواد معدنی آن نیز شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم است. همچنین مقادیری از کربوهیدرات‌ها، چربی، آب، فیبر، قند و کلسترول نیز در جدول ارزش غذایی آن دیده می‌شود.

تأثیر دارچین در سلامت بدن

دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان نیز دشمن رادیکال‌های آزاد بوده که باعث ایجاد بسیاری از مشکلات بدن می‌شود. این بخش از مقاله را به این فواید ادویه اختصاص داده‌ایم:

کاهش‌دهنده کلسترول

دارچین به میزان زیادی کلسترول بد خون شما را کاهش می‌دهد، در مقابل، کلسترول خوب را بیشتر می‌کند. البته کاهش تری گلیسیرید نیز یکی دیگر از اثرات این ماده است. این فرایند سلامت قلب را نیز به همراه دارد. برای دسترسی به این خاصیت کافی است، مقداری پودر دارچین را به‌صورت روزانه به چای خود اضافه کنید.

درمان سرماخوردگی

طبع گرم دارچین باعث شده تا برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی نیز از آن استفاده شود. به‌خصوص اگر آن را با زنجبیل یا مقداری عسل ترکیب کنید. همچنین به دلیل خواص ضدمیکروبی که دارد، تأثیر خوبی را در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

کمک به هضم غذا

تأثیر مثبت دیگری که دارچین دارد، روی هضم غذاست. در واقع دارچین با شکستن چربی‌هایی که با خوردن غذا وارد بدن شده، باعث می‌شود تا هضمشان راحت‌تر صورت گیرد. ترکیب عسل و دارچین روی زخم معده نیز مؤثر است.

سلامت قلب

اگر از پودر دارچین و عسل به‌صورت مربا در ابتدای روز خود استفاده کنید، به میزان زیادی حملات قلبی را از خود دور خواهید کرد. به‌خصوص برای افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند؛ این ادویه به دلیل داشتن مواد معدنی، مفید است.

کاهش وزن

دارچین، ادویه‌ای است که در بسیاری از رژیم‌های غذایی و ورزشی استفاده می‌شود. این ماده، در مقاومت به انسولین کمک کرده و توانایی آن برای سوخت‌وساز قند خون را بالاتر می‌برد. دارچین، میل به گرسنگی در شما را کم کرده و در صورت استفاده مداوم باعث کاهش وزن خواهد شد.

بهبود عملکرد مغز

دارچین روی عملکرد مغز هم تأثیر زیادی دارد. حتی استشمام بوی دارچین به طور دائم نیز، باعث تقویت حافظه خواهد شد. همچنین اثر مثبتی را در هوشیاری و آرامش دارد. به دنبال این فرایند می‌توانیم تأثیر آن در بهبود خواب را نیز ببینیم.

خوشبو کردن دهان

رایحه خوب دارچین در ازبین‌بردن بوی بد دهان نیز مؤثر است. برای رسیدن به این اثر، کافی است چندتکه کوچک از چوب دارچین را بجوید یا آن را با آب گرم غرغره کنید.

خواص ضدالتهابی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی خطر ابتلا به سرطان و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. محققان دریافته‌اند بیش از ۷ نوع فلاونید که تنها در دارچین وجود دارد، در درمان التهاب‌های بدن بسیار مؤثر است.

به همین خاطر است که دارچین در تسکین انواع درد نقش مهمی دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند به احیای بافت زخمی‌شده، کاهش درد قاعدگی و کنترل حساسیت‌های فصلی کمک کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt