۱۲ خاصیت شگفت انگیز گیاه چریش

 در سلامتی, گیاهان دارویی

از حدود ۴ هزار سال پیش مردم هند خواص درمانی درخت چریش را شناسایی کردند. 

چریش نتواسته مانند سایر روغن‌ها محبوبیت زیادی به دست بیاورید، با این حال این موضوع چیزی از ارزش‌های آن کم می‌کند. میوه و دانه‌ی درخت چریش مسؤول خواص روغن آن هستند. هر بخش از درخت چریش فایده‌ی به‌خصوصی دارد.

۱. خواص ضدباکتریایی دارد

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که چریش حاوی خواص ضدباکتریایی عالی است. علاوه بر این برگ‌های چریش خواص ضدقارچی و ضدویروسی دارند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره‌ی چریش در مقابل باکتری‌های خطرناک از خود فعالیت ضدمیکروبی نشان داد. به‌طور ویژه عصاره‌ی چوب چریش حاوی بیشترین اثر ضدمیکروبی است.

۲. به مدیریت یا متوقف کردن آسم کمک می‌کند

گیاه چریش به درمان آسم، همچنین کنترل خلط، تب و سرفه کمک می‌کند. هر روز چند قطره روغن چریش بخورید و به مرور میزان روغن مصرفی خود را افزایش دهید. به‌طور سنتی از این روغن مفید برای درمان آسم استفاده می‌شود.

۳. به درمان زخم‌ها کمک می‌کند

کمک به درمان زخم‌ها یکی دیگر از خواص‌ چریش به شمار می‌رود. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف مکمل چریش برای زخم معده مفید است. نشان داده شده که عصاره‌ی چریش میزان مخاط معده را افزایش می‌دهد که این موضوع نقش مهمی در درمان دارد.

۴. به کنترل دیابت کمک می‌کند

چریش می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند؛ به همین دلیل یک ترکیب مفید برای افراد مبتلا به دیابت به شمار می‌رود. این گیاه می‌‌تواند در پیشگیری و حتی به تأخیر انداختن شروع دیابت اثربخش باشد. علاوه بر این چریش می‌تواند در پیشگیری از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت مفید باشد. مطالعات نشان داده‌اند که چریش اثرات ضددیابتی دارد.

۱۲ خاصیت شگفت انگیز گیاه چریش۵. به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند

گیاه چریش می‌تواند نقش مهمی در درمان بیماری‌های لثه داشته باشد. دهان‌شویه‌هایی که حاوی عصاره‌ی چریش هستند، از رشد باکتری استافیلوکوکوس در دهان جلوگیری می‌کنند.

۶. به هضم کمک می‌کند

مطالعات تأیید کرده‌اند که چریش خواص تسکین‌دهنده دارد. می‌توانید از چریش در شکل پودر یا عصاره‌ی مایع استفاده کنید. چریش به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند و به‌طور ویژه برای هضم مفید است.

۷. مالاریا را درمان می‌کند

یک مطالعه‌ی نیجریه‌ای به این نتیجه رسید که عصاره‌ی برگ چریش حاوی خواص ضدمالاریایی است. از عصاره‌ی چریش می‌توانید در کنار داروهای تجویز شده برای درمان مالاریا استفاده کنید. چریش می‌تواند در پیشگیری از مالاریا هم اثرگذار باشد.

۸. در رایحه‌درمانی می‌توان از آن استفاده کرد

از روغن استخراج شده از گل‌های چریش می‌توان در رایحه‌درمانی استفاده کرد، چون اثرات آرام‌بخشی روی بدن دارد. روغن گل چریش یک ترکیب مهم در کرم‌ها و روغن‌‌های مخصوص ماساژ به شمار می‌رود.

۹. فشار خون را تنطیم می‌کند

خواص شفابخش برگ‌های چریش به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کنند. یک مطالعه نشان داد که برگ چریش به‌طرز قابل توجهی فشار خون را کاهش داد.

۱۰. سطح کلسترول را پایین می‌آورد

کاهش میزان کلسترول خون یکی دیگر از خواص چریش به شمار می‌رود. یک مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره‌ی برگ چریش به‌طرز چشمگیری سطح کلسترول خون را پایین آورد. البته در نظر داشته باشید که این مطالعه روی حیوانات انجام شد.

۱۱. جای جوش را از بین می‌برد

اگر دچار جای جوش و آکنه هستید، می‌توانید از خواص چریش برای رفع این مشکل پوستی استفاده کنید. برای استفاده از خاصیت ذکر شده نیم لیتر آب داخل یک قابلمه ریخته و برگ‌های چریش را داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید آب بجوشد. برگ‌ها باید تا زمانی که نرم و بی‌رنگ شدند، در آب بمانند. رنگ آب باید سبز شود. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و مخلوط را داخل یک بطری تمیز و خشک بریزید. از مایع به دست آمده به‌عنوان تونر پوست استفاده کنید؛ به این صورت که یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و هر شب آن را روی صورت خود بکشید.

۱۲. عفونت‌های پوستی را درمان می‌کند

از دیگر خواص چریش می‌توانیم به درمان عفونت‌های پوستی اشاره کنیم. علت این خاصیت چریش داشتن خواص ضدباکتریایی است. تنها کاری که باید در این زمینه انجام دهید این است که روغن چریش را به آب وان اضافه کنید و در آن دراز بکشید. از این روش خانگی برای درمان حساسیت‌ها استفاده کنید.

———————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

فیتوتراپی

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt