کدام زیتون خواص بیشتری دارد؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

زیتون یکی از میوه‌های شناخته شده و مفید برای سلامتی است. با این حال، بیشتر مردم با فواید سلامتی زیتون‌های سبز آشنا هستند، اما بیشتر آن‌ها هیچ نظری در مورد وجود زیتون‌های سیاه ندارند. اما آیا می‌دانید که زیتون‌های سبز و هم زیتون‌های سیاه از یک نوع هستند؟

مهم‌ترین سوال مطرح می‌شود چه چیزی زیتون‌ها را اینقدر متفاوت می‌سازد؟

خوب، همانطور که در بالا ذکر شد، زیتون‌های سیاه و هم زیتون‌های سبز از انواع مشابهی می‌آیند. تنها چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌کند زمانی است که چیده می‌شوند زیتون‌های سبز قبل از رسیدن و یا خام انتخاب می‌شوند در حالی که زیتون‌های سیاه در حالی که می‌رسند انتخاب می‌شوند زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل خواهد شد و به همین دلیل زیتون سیاه نامیده می‌شود.

چرا باید زیتون بخوریم؟

زیتون یکی از مفیدترین انواع میوه‌هاست که فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف زیتون به صورت روزانه و در حد معقول می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها کمک کند. بهتر است برای بهره‌مند شدن از خواص اعجاب انگیز زیتون از زیتون طبیعی و شکسته شده به جای زیتونی که به وسیله سود فرآوری شده است، استفاده کنید.

عطر و طعم خوش، پیچیده و اغلب نمکی زیتون، آن را به میوه‌ای محبوب تبدیل کرده که علاوه بر طعم عالی، دارای مزایای بسیاری برای سلامتی و درمان بیماری‌های گوناگون است.

زیتون سیاه یا سبز کدام دارای خواص بیشتری است؟

روغن زیتون از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. زیتون های تیره رنگ مقدار بیشتری روغن را دارند بنابراین از ارزش غذایی بالایی نسبت به زیتون سبز برخوردار هستند.روغن زیتون با دارا بودن چربی های غیر اشباع نسبت به سایر روغن ها بهتر هستند و در درجه بندی زیتون نیز نقش دارند. در اکثر کشورها بیشتر زیتون پس از برداشت برای روغن گیری استفاده می شود.

متاسفانه در کشور ایران مقدار کمتری از زیتون صرف روغن گیری می شود. روغن زیتون موجود در بازار از کشورهایی چون اسپانیا، یونان و سوریه وارد می شوند. بیشتر کارخانه های کشور در عرصه بسته بندی و تصفیه روغن های وارداتی مشغول به کار هستند. زیتون های استفاده شده برای تولید زیتون پرورده از نوع درجه دوم و سوم هستند. فرایند تولید این محصول به صورت خانگی و تحت شرایط غیربهداشتی صورت می گیرد.

در کل زیتون چه سیاه و چه سبز سبب:

  • لاغری و کاهش وزن می‌شود.
  • کمک به سلامت چشم می‌کند.
  • درد مفاصل رو تسکین می‌بخشد.
  • و بسیار در سلامت پوست و مو مفید است.
  • به سلامت دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

واقعیت‌های تغذیه‌ای خواص زیتون

هر ۱۰۰ گرم فواید زیتون و برگ‌های آن، دارای ۱۱۴ تا ۱۵۰ کالری است. به عبارت دیگر، هر ۹ عدد زیتون، حدود ۶۰ کالری دارد.

زیتون‌ شامل ۷۵ درصد آب، ۱۱ تا ۱۵ درصد چربی و ۴ تا ۶ درصد کربوهیدرات و حاوی مقادیر کمی پروتئین هستند. مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی نیز به شرح زیر در این میوه کوچک وجود دارد.

 


اگر از خواندن از مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt