معرفی فیلم پرفروش تمساح خونی

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ را که ارزش تماشا هم دارد معرفی می‌کنم؛ تمساح خونی به کارگردانی و بازی جواد عزتی. بازیگری که بعد از سال‌ها با یک فیلم تماشاگرپسند به سینمای کمدی بازگشته تا گیشه‌ها را بترکاند.

فیلم سرحال جواد عزتی از تیتراژ شروع تا تیتراژ ایده‌دارِ انتهایی سرپا می‌ماند و جز در دقایقی (دقیقه ۴۵ تا ۵۰ و کمی پایانش) از ریتم نمی‌افتد، داستانش را با هیجان و انرژی جلو می‌برد؛ به موقع می‌خنداند، به موقع تنفس می‌دهد و می‌شود دقیقا نوشت که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد.

صحنه‌های اکشن متنوع، مدل فیلمبرداری سامان لطفیان و بازی عزتی و جمشیدی‌فر یکدستی خوبی دارد و هیچکدام بر دیگری سبقت نمی‌گیرد و مدیریت این کار و ساخت یک کمدی استاندارد، توسط بازیگری که برای اولین بار پشت دوربین قرار می‌گیرد و طعم کارگردانی را می‌چشد، ارزش دوچندانی دارد.

داستان اثر:

هومن و پیمان که کارهای مالی یک شرکت بزرگ را انجام می‌دهند، یک روز در زمان تحویل دلارها، دیر می‌رسند و صندوق شرکت را بسته می‌یابند. آن‌ها به تطمیع آناهیتا، برادرزاده رئیس شرکت، پول را برمی‌دارند تا با شرکت در یک مهمانی و قمار، پول‌ها را چند برابر کرده و برای خود بردارند. آن‌ها در این مهمانی، با فرید، کارگزار و همه کاره شرکت روبه‌رو می‌شوند. فرید که می‌داند هومن تبحر خاصی در بازی دارد، با او شرط می‌بندد که هرچه برد را به او بدهد و در عوض، فرید از این کار آن‌ها چشم‌پوشی کند. بعد از بازی، هومن و پیمان که مقدار زیادی پول برده‌اند، زیر قول‌شان می‌زنند و همه پول‌ها را برای خود برمی‌دارند و از دست فرید فرار می‌کنند.

از طرف دیگر، آناهیتا که نقشه کشیده تا فرید را به دام بیندازد، از هومن و پیمان می‌خواهد که تا صبح مخفی شوند تا دست فرید برای عمو رو شود. بعد از یک تعقیب و گریز طولانی، نقشه فرید و خیانت در امانت او آشکار می‌شود و هومن و پیمان می‌فهمند که با نقشه آناهیتا وارد بازی شده‌اند و خطایی مرتکب نشده بودند.

گیشه:

تمساح خونی در اولین روز اکران عمومی خود توانست با جذب ۱۸ هزار مخاطب، ۱٬۰۳۰ میلیارد تومان فروش کند و بدین‌ترتیب بیشترین فروش سینمای ایران در روز نخست اکران را به نام خود ثبت کرد. در روز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳، تمساح خونی با ۷ میلیارد تومان فروش، رکورد فروش روزانه سینمای ایران را شکست. همچنین این فیلم در هفته اول فروردین ۱۴۰۳ با ۳۱٬۷ میلیارد تومان فروش، رکورد فروش هفتگی سینمای ایران را نیز شکست.

منتقدان:

تمساح خونی در نظرسنجی ایرنا از میان ۱۴ منتقد، ۴۱٫۵ از ۷۰ ستاره را کسب کرد. همچنین تمساح خونی فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامهٔ سینمایی فیلم از میان فیلم‌های جشنواره فجر شد.

ترکیب دو نقش اصلی عزتی و جمشیدی‌فر نقدهای مثبتی از طرف منتقدان گرفت. برخی منتقدان داستان فیلم را کلیشه‌ای توصیف کردند. عصر ایران به فیلم امتیاز ۲٫۵ از ۵ را داد و محتوای طنز آن را «تا حدودی تکراری» توصیف کرد. مریم فضائلی در فرهیختگان هم داستان فیلم را «قابل پیش‌بینی» اما موسیقی فیلم را از نقاط قوت آن عنوان کرد. منتقدان نورنیوز و دنیای تصویر، تمساح خونی را فیلمی خوش‌ساخت توصیف کردند که می‌تواند در گیشه موفق باشد.

جوایز فیلم:

«تمساح خونی» با کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی مورد توجه بسیاری از منتقدان و مخاطبان نیز قرار گرفت.

بازیگران فیلم:

جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند و البته با حضور افتخاری: پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینی‌نیا، مهران غفوریان، هومن حاجی‌عبداللهی و…

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt