خواص درمانی گلاب

 در تغذیه سالم, سلامتی

از تقطیر گل محمدی مایعی به دست می‌آید که به آن گلاب می‌گویند. از هزاران سال پیش تاکنون از این مایع برای موارد بسیاری استفاده شده است. در این مطلب با گلاب و خواص آن بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص گلاب بسیار گسترده‌تر از آن است که فقط به عنوان یک طعم‌دهنده و خوشبوکننده مورد استفاده قرار گیرد. گلاب ناب ایرانی جزو نوشیدنی‌های سنتی و محبوب است که علاوه بر عطر بی‌نظیر، خواص و کاربردهای فراوانی نیز دارد. خواص گلاب نه تنها توسط طب سنتی اثبات شده است بلکه علم پزشکی نیز فواید آن را تایید کرده و مصرف این مایع خوشبو را توصیه می‌کند.

در ادامه فواید این عرق معطر را برای شما شرح خواهیم داد.

درمان سردردهای معمولی و میگرنی

ضمن اینکه این عرق ضد التهاب و افسردگی است و برای درمان میگرن و سردرد بسیار مفید است. به همین منظور شما باید یک پارچه را به این عرق آغشته کرده و بر سطح پیشانی خود ببندید. حتی بو کردن این عرق نیز می‌تواند مشکل سردرد شما را برطرف کند.

درمان سرماخوردگی و گلودرد

در دسته فواید و خواص گُلاب، اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که گلاب ضد عفونی کننده و ضد التهاب بوده و یک آنتی بیوتیک کاملاً طبیعی محسوب می‌شود. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و برای گلودرد و همینطور سرماخوردگی موثر است.

درمان خستگی و مشکلات چشم

این عرق را می‌توان به عنوان قطره بهبود دهنده مشکلات چشمی نیز مورد استفاده قرار داد. این عرق کمک می‌کند تا مشکلاتی مانند آب مروارید مرتفع شده و خستگی چشم شما نیز التیام پیدا کند. بهتر آن است که گُلاب را به صورت قطره چشمی استفاده کنید.

ضدعفونی کننده دهان و دندان

همچنین برای مشکل آفت دهان نیز از گُلاب استفاده می‌شود. ضمن اینکه خونریزی و خشکی مخاط را نیز با این عرق برطرف می‌کنند. ضمن اینکه برای تقویت و استحکام دندان‌ها و لثه نیز بهتر است گلاب را غرغره کنید. گلاب می‌تواند باکتری‌ها و تمام آلودگی‌ها را از دهان شما خارج کند.

درمان مشکلات گوارشی و یبوست

فراموش نکنید که برای درمان یبوست نیز ترکیب یک لیوان گلاب به همراه یک قاشق مرباخوری از بارهنگ که به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم جوشیده شده باشد و با عسل ترکیب شده، معجزه می‌کند.

کاهش میزان تب

پاشویه با استفاده از گلاب و مصرف گلاب خنک می‌تواند به کاهش میزان تب و دمای بدن کمک می‌کند. از طرف دیگر استفاده از پارچه آغشته به گلاب خنک در نواحی گرمی مانند کبد تاثیر مثبتی در کاهش میزان تب دارد.

کمک به کاهش علائم پیری و جوانسازی پوست

استفاده از این مایع به‌ صورت منظم، علاوه بر کاهش میزان چین‌ و چروک موجود در پوست صورت، تاثیر بسزایی در بستن منافذ باز آن نیز خواهد داشت. بهتر است بعد از هر بار حمام‌ کردن برای تقویت پوست از گلاب استفاده کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt