معرفی فیلم نفس

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم نفس فیلمی ایرانی است که توسط نرگس آبیار در سال ۱۳۹۴ ساخته شده و در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

به گزارش خوبو، نفس یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ سینمای ایران است که مورد استقبال منتقدان و تماشاگران نیز قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره خوب ۷.۴ شده است. ۱۶۰۰ نفر به این فیلم نمره داده‎اند.

داستان فیلم:

فیلم سینمایی نفس روایت‌گر زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی زندگی می‌کنند. فیلم در حال و هوای شرایط پر تنش سال‌های ۵۷ تا ۶۲ روایت می‌شود و تمرکزی خاص بر رفتارهای مردم آن دوران دارد .

نقد فیلم:

“نفس” دومین ساخته جدی خانم آبیار محسوب می شود که با همان سبک و سیاق “شیار ۱۴۳“ساخته شده است. با همان ریتم کند، تصاویر مستند گونه و بازی های روان و دلچسب.به نظر می رسد خانم آبیار با ساخت “نفس” قدمی جدی برای ایجاد سبک خاص خود در ساخت فیلم های کم هزینه، ساده و روستا محور برداشته اند. در ادامه به بررسی ردپای مولفه های این سینما در فیلم می پردازیم.

تصویر در سکانس های ابتدایی “نفس” با حرکت های هیستریک ارائه می شود و رفته رفته جایگاه خود را در فیلم پیدا می کند. در سکانس های بعدی هم گاهی همین مشکل حرکت های سریع وجود دارد و حتی درک بیننده را از تصاویر دچار نقصان می کند اما با بسامد بسیار کمتر. از نقاط قوت فیلمبرداری می توان به استفاده درست و به جا از هلی شات ها و نورپردازی حرفه ای اثر اشاره کرد که قاب ها را به لحاظ تصویری غنی تر کرده است.

نقاط قوت فیلم:

بازی های روان با گریم های سنگین و حفظ راکورد در به کارگیری لهجه های مختلف، از نقاط قوت فیلم محسوب می شود که در شیار ۱۴۳ هم شاهد آن بوده ایم. با وجود مغرق بودن برخی فضاها ، در بازی ها خبری از حرکات اگزجره و گل درشت وجود ندارد. در این میان نقش های کوتاه سیامک صفری و شبنم مقدمی بیش از سایر بازیگرها به دل می نشیند.”نفس” این نقاط قوت را مدیون بازی گرفتن خوب خانم آبیار از بازیگران است.

تلاش های خانم آبیار برای ارائه لطیف مضمونی سیاه قابل تقدیر است. سیاهی و زهر فیلم به یاری شوخی ها و تصاویر انیمه گرفته شده است تا بیننده سالن سینما را مکدر از وقایع زندگی بهار ترک نکند. شوخ و شنگی سکانس پایانی هم موید همین معناست. شهادت بهار به زیبایی و راحتی حس تاب خوردنی کودکانه تصویر می شود و نشان از عروج روحانی اوست . این نمایش از مرگ زیبا یادآور مرگ زنان در فیلم های هیچکاک است. باید به این الگوبرداری هرچند ناقص به سینما آفرین گفت.

فهرست جوایز فیلم نفس:

در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۴، فیلم نفس نامزد دریافت پنج سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شبنم مقدمی)، بهترین موسیقی متن (مسعود سخاوت دوست)، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری (فرید ناظر فصیحی)، بهترین چهره‌پردازی (مهرداد میرکیانی) و بهترین طراحی صحنه و لباس (اصغر نژادایمانی) شد و در پایان موفق به کسب دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

سیمرغ بهترین فیلم در بخش نگاه ملی، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شبنم مقدمی)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴

بازیگران فیلم نفس:

ساره نورموسوی پانته آ پناهی ها مهران احمدی گلاره عباسی سیامک صفری شبنم مقدمی جمشید هاشم پور محمدرضا شیرخانلو ساقی زینتی علی خان بابایی احسان قاسمی روژان آراوند آتیه جاوید

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt