چگونه آجیل را تازه نگه داریم؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

نگهداری اصولی از آجیل تنها با رعایت کردن یکسری نکات کوچک به راحتی قابل اجرا است. ما سعی داریم در این مقاله بهترین روش نگهداری آجیل را به شما آموزش دهیم. همچنین در این مقاله درباره ی ظرف مناسب برای نگهداری آجیلی صحبت خواهیم کرد.

بنابراین در ادامه مقاله همراه ما باشید تا نکات نگهداری آجیل را یاد بگیرید.

روش ‌های نگهداری آجیل در دمای اتاق

نگهداری آجیل در دمای اتاق، در مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست می ‌دهد.دمای اتاق کیفیت آجیل را از بین می‌برد. بهتر است در قسمت‌های خنک منزل از آن نگهداری کنید.نور نیز باعث سفت شدن مغزهای آجیل می‌شود. سعی کنید ظروف آجیل را در محیط تاریک یا کم نور قرار دهید.

هرچه رطوبت کمتری وارد مغزها شود زمان بیشتری سالم می‌مانند برای اینکه در دمای اتاق رطوبت کمتری را جذب کنند، بهتر است در ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای در بسته که در برابر نور و رطوبت مقاوم هستند، نگهداری شوند.

(دقت داشته باشید آجیل را در ظروف تمیز و کاملاً خشک قرار دهید)

در صورت رعایت این موازین می‌توانید ۲ تا ۶ ماه آجیل‌ها را در دمای اتاق تازه و سالم نگهداری کنید.

نگهداری آجیل در یخچال

با نگهداری آجیل‌ ها در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال، می‌توانید ۲ ماه تا یک سال از آن‌ها نگهداری کنید.

برای جلوگیری از سفت شدن مغزها، جذب بوی مواد غذایی دیگر و از دست دادن طعم خوشایندشان، آجیل را ابتدا در ظروف شیشه قرار داده سپس در یخچال بگذارید.

مغزهای پوست کنده ماندگاری بیشتری در دمای یخچال دارند. برای مثال شاه بلوط بدون پوست را می‌توان یک سال در یخچال نگهداری کرد. این در حالی است که اگر همراه پوست باشد، نهایتاً به مدت دو ماه سالم باقی می‌ماند.

نگهداری در فریزر

همان طور که در مراحل قبلی ذکر شد، آجیل ها را درون ظروف شیشه ای درب دار و تمیز غیر قابل نفوذ ریخته و آن ها را در فریزر قرار دهید.

با استفاده از این روش ذخیره سازی شما قادر به نگهداری از آجیل های خود به مدت حداقل ۱ و حداکثر ۳ سال خواهید بود زیرا فریزر هر دو عامل فرسایش آجیل ها یعنی نور و دما را به حداقل می ‎رساند.

در صورت تمایل به مصرف آجیل های خود، پس از خارج کردن آن ها از فریزر، کافیست آن ها را به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید که به این ترتیب طعم و مزه آن ها باز خواهد گشت.

نکاتی در رابطه با خرید آجیل

  • دقت کنید نخودچی، پسته و فندق‌هایی که سوراخ دارند را خریداری نکنید، زیرا دچار آفت زدگی هستند.
  • بهتر است مغزها را از فروشگاه‌های شناخته شده همراه با بسته بندی‌هایی که دارای پروانه بهداشت هستند، خریداری کنید.
  • مغز تخمه در ارتباط مستقیم با هوا، سریع تر از بقیه مغزها کیفیت خود را از دست می‌دهد. در صورت امکان همراه با مغزهای دیگر آجیل مخلوط نکنید.
  • از خرید پسته‌هایی که در پوسته شان خیلی باز است (پسته های خندان) خودداری کنید زیرا برای اینکه این پسته ها، خندان و در باز شوند ابتدا در ظروف آب جوش و بعد در ظروف آب سرد می‌ریزد تا در آن‌ها شوک ایجاد کنند. این امر علاوه بر پایین آوردن کیفیت پسته ها، باعث نم کشیدن و فاسد شدنشان نیز می‌شود.

و در آخر

توجه داشته باشید آجیلی که تهیه می کنید، حتما به اندازه نیازتان باشد. تهیه ی بیش از اندازه آجیل ها نه تنها سودی ندارد، بلکه نیازمند مراقبت های زیادی هم است. بنابراین توصیه ما این است که به اندازه‌ ی نیاز خودتان آجیل بخرید. تمام طعم خوب و کیفیت بالای آجیل ها زمانی لذت بخش است که آجیل تازه باشد.

 


اگر به این بخش علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt