خواص کاکل ذرت؛ عجیب اما واقعی!

 در تغذیه سالم, سلامتی

کاکل ذرت به همان قسمت‌های مو شکل ذرت گفته می‌شود که در زیر لایه سبز رنگ اولیه قرار دارد. بیشتر افراد به دلیل عدم آگاهی از فوایدی که این قسمت دارد، آن را دور می‌اندازند.

خواص کاکل ذرت همانند خواص گیاهانی مثل چوچاق و سیاه توسه کمتر به گوشمان خورده، اما بهتر است با آن آشنا شویم. از این‌رو در این مطلب، به بررسی خواص کاکل ذرت، طریقه مصرف آن، نحوه نگهداری و موارد منع مصرف آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

جلوگیری از بروز سنگ کلیه

سنگ کلیه از رسوبات کوچکی تشکیل شده است که می تواند موجب درد و ناراحتی شود. موهای ذرت از زمان باستان برای جلوگیری از وقوع سنگ کلیه مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از ابریشم ذرت می تواند جریان ادرار را افزایش داده و احتمال تشکیل رسوب در کلیه ها را کاهش دهد.

کمک به درمان التهاب

موهای ذرت به خاطر خواص ضد التهابی آن مشهور است. پیروان طب سنتی بر این باور هستند که می توانند برای کاهش درد ناشی از ناخوشی های ملتهب، مانند نقرس و ورم مفاصل مورد استفاده قرار گیرد.

عمل ادرار آور موهای ذرت ممکن است از تشکیل اسید اوره اضافی در مفاصل بدن جلوگیری کنند که منجر به درد نقرس می شود. با این حال، نباید به عنوان درمان تلقی شود.

کمک به تنظیم سطح قند خون

مصرف چای موهای ذرت به افراد مبتلا به قند خون کمک می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال بین المللی منتشر شد، تاثیر عصاره موهای ذرت بر دیابت را نشان داد. استفاده از ابریشم ذرت به کاهش سطح قند خون کمک می کند قند خون بالا منجر به بیماری هایی مثل سکته، مشکلات کلیوی و دیابت می شود.

درمان کلسترول بالای خون

همانطور که می‌دانید سطح کلسترول بالای خون در طولانی مدت زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست. از این حیث پایین نگه داشتن کلسترول خون، یکی از مواردی است که باید مدنظر داشته باشیم. کاکل ذرت با پایین آوردن سطح کلسترول می‌تواند در دستیابی به این هدف به ما کمک کند.

مبارزه با سرماخوردگی

کاکل ذرت قادر است راه‌های تنفسی را باز کند و یکی از درمان‌های خانگی التهاب گلو به حساب می‌آید. از این رو کاکل ذرت در کنترل علائم سرماخوردگی ویروسی و مبارزه با آن مفید است. از آن جا که دمنوش کاکل ذرت خلط آور است، می‌تواند احتقان سینه و بینی را نیز تسکین بخشد.

درمان سردرد

از آنجا که کاکل ذرت دارای خواص دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است، می‌توان از دمنوش کاکل ذرت برای درمان سردرد‌های مزمن استفاده کرد. علاوه بر تاثیر این دمنوش در درمان سردرد، این ماده آرام‌بخش بوده و در سفتی و خشکی گردن نیز تاثیرگذار است.

چگونه موهای ذرت مورد استفاده قرار می گیرد؟

همین که پوشش سبز رنگ اطراف ذرت را برمی دارید یک لایه دیگر می بینید. این به عنوان موهای ذرت شناخته می شود. می توانید از آن به دو شکل تازه و خشک استفاده کنید. باید رشته های سبز و طلایی را از ذرت بیرون بکشید و در یک قابلمه بریزید.

اگر می خواهید آنها را تازه نگه دارید، آنها را در ظرف درب بسته قرار دهید و در یخچال نگه دارید. با این روش، برای چند هفته سالم می ماند. برای ماندگاری بیشتر می توانید آن را خشک کنید.

توجه داشته باشید

که این ماده به طور مستقیم و خام استفاده نمی‌شود، بلکه آن‌ را به صورت انواع دمنوش و دم‌کرده مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه دو روش برای مصرف آن را به شما آموزش خواهیم داد.

روش اول 

روش اول برای تهیه دمنوش کاکل ذرت این است که، مقداری آب را به جوش آورده و مو‌های ابریشمی ذرت را به صورت خشک و یا تازه به داخل آب می‌ریزیم سپس می‌گذاریم چند دقیقه بجوشد.

بعد از چند دقیقه که آب رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای به خود گرفت، دمنوش را صاف کرده و به دلخواه به صورت گرم و یا سرد مورد استفاده قرار دهیم. همچنین می‌توانیم برای خوش‌طعم شدن این دمنوش، از مقداری آب لیمو استفاده کنیم.

روش دوم 

در روش دوم برای بهره مندی از خواص کاکل ذرت، از شیوه دیگری استفاده می‌شود. در این روش نیازی به آبجوش نداریم، بلکه مقداری آب را درون یک لیوان شیشه‌ای درب دار می‌ریزیم و سپس کاکل ذرت را به آن اضافه کرده و درب لیوان را می‌بندیم.

لیوان را یک روز کامل داخل آفتاب قرار می‌دهیم. سپس لیوان را برداشته و مقداری عسل را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. در نهایت آن را داخل یخچال می‌گذاریم و پس از سرد شدن استفاده می‌کنیم.

موارد منع مصرف کاکل ذرت

توصیه می‌شود خانم‌های باردار از مصرف کاکل ذرت خودداری کنند. در صورتی که از ناراحتی کلیه رنج می‌برید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید نیز، قبل از مصرف کاکل ذرت با پزشک خود مشورت کنید.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt