چرا باید کدو سبز بخوریم؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

کدو (نام علمی: Cucurbita) انواع مختلف دارد از جمله کدو تنبل، کدو حلوائی، کدو سبز و کدوی تخمه‌کاغذی، کدو ستاره‌ای و کدو تنبل آبی. کدو سبز یا کدو مسمایی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات تابستانی است که در انواع غذاها و سالاد‌ها به کار می‌رود و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی موجود است. به نظر شما کدو سبز برای چی خوبه؟

کدو سبز ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. خواص کدو سبز بسیار فراوان است و از مهم ترین خواص آن می‌توان به پایین آوردن چربی خون و لاغری اشاره کرد.

در ادامه به چند خواص کدو سبز می‌پردازیم:

کاهش وزن

کدو سبز برای لاغری مصرف منظم کدو سبز ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. این میوه سرشار از آب است و کالری کمی دارد که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. محتوای فیبر آن نیز ممکن است گرسنگی را کاهش دهد و اشتهای شما را از بین ببرد.

علاوه بر این، مصرف میوه و سبزیجات با کاهش وزن و کاهش سرعت بازگشت وزن در طول زمان در ارتباط است. مصرف سبزیجات غیر نشاسته‌ای (سبز تیره یا زرد) با مشخصات تغذیه‌ای مشابه کدو سبز  به ویژه برای کاهش وزن مفید به نظر می‌رسد.

کمک به درمان آسم

طبق یک مطالعه ایرانی، سطوح بالای ویتامین C موجود در کدو سبز به درمان آسم کمک می‌کند. خواص ضد التهابی کدو سبز نیز برای درمان آسم مفید است. کدو سبز همراه با ویتامین C حاوی مس است که در درمان آسم بسیار موثرتر است.

کاهش کلسترول خون

پایین آوردن سطح کلسترول خون یکی دیگر از خواص کدو سبز به شمار می‌رود. کدو سبز یکی از معدود مواد غذایی است که کلسترول ندارد. بنابراین افرادی که به دنبال کاهش سطح کلسترول خون خود هستند، می‌توانند کدو سبز را در رژیم غذایی خود جای دهند. نشان داده شده که فیبر محلول مانع از جذب کلسترول می‌شود. این موضوع به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک می‌کند.

کنترل دیابت

کدو سبز برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. مواد غذایی مانند کدو سبز که نشاسته ندارند، می‌توانند شما را سیر کرده و به درمان دیابت کمک کنند. در بالا گفتیم که کدو سبز سرشار از فیبر غذایی است. فیبر می‌تواند جذب گلوکز را به تأخیر بیندازد و برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد.

یک مطالعه‌ی آلمانی عنوان کرد که فیبر نامحلول می‌تواند به‌شدت در پیشگیری از دیابت نوع ۲ اثرگذار باشد.

ضدپیری

کدو سبز منبع خوبی از دو نوع آنتی‌اکسیدان به نام‌های لوتئین و زیگزانتین محسوب می‌شود. دو نوع کاروتنوئید ذکر شده خواص ضدپیری قوی دارند. این ترکیبات از سلول‌های بدن و پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ممکن است منجر به پیری زودرس پوست شوند. علاوه بر این نشان داده شده که لوتئین و زیگزانتین پوست را روشن می‌کنند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشند.

مفید در دوران بارداری

مصرف کدو سبز در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین فواید بسیاری داشته باشد. این میوه دارای ویتامین‌های مختلفی همچون ویتامین‌های A، C و E، بتاکاروتن، فولات و پتاسیم است که به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهابات و پیشگیری از اختلالات متابولیکی کمک می‌کنند. علاوه بر این، مصرف کدو سبز می‌تواند در کنترل بیش‌خونی، حفظ سلامت پوست، کاهش خطر بروز نوروپاتی، بهبود عملکرد مغز و افزایش تولید شیر مادر کمک کند. همچنین، فیبر موجود در کدو سبز می‌تواند در کنترل یبوست و هضم غذا کمک کند.

بهبود عملکرد مغز و حافظه

مصرف کدو سبز به عنوان یکی از مواد غذایی مفید و مغذی می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند و سلامت عمومی سیستم عصبی را تقویت کند. این میوه حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های گروه  B که شامل ویتامین B6 و B9 (فولات) است، می‌باشد که برای عملکرد بهتر مغز و سلامتی عصبی بسیار حائز اهمیت هستند. علاوه بر این، کدو سبز حاوی مواد مغذی مهمی مانند آهن، منیزیم، روی، مس و پتاسیم است که برای حفظ سلامتی و عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی ضروری هستند.

نکات مهم برای خرید و نگهداری کدو سبز

برای خرید کدو سبز بهتر است که میوه هایی با پوست صاف و بدون ضایعات انتخاب شود. همچنین بهتر است که میوه هایی که به رنگ زرد روشن یا خاکستری تیره تغییر رنگ داده‌اند، انتخاب نشوند چرا که نشان دهنده کهنه بودن است. همچنین بهتر است کدوهای سبز روشن باشند و بدون لکه و نقص‌های ظاهری باشند.

برای نگهداری کدو سبز بهتر است آن را در جای خنک و خشک نگهداری کرد. در صورتی که کدو را برش داده‌اید و می‌خواهید نگه دارید، بهتر است آن را در جعبه‌ی محکم و یا در پلاستیک غذایی بسته کرده و در یخچال نگه داری کنید. همچنین، برای طولانی مدت نگهداری کدو سبز، می‌توان آن را بعد از خرد کردن، در قوطی یا کیسه‌ ریخته و برای مصارف آینده در فریزر نگهداری کرد.

نحوه نگهداری کدو سبز

  • کدو سبز باید در یخچال نگهداری شود. به یاد داشته باشید که آن را محکم بپیچید.
  • اگر می‌خواهید کدو سبز را منجمد کنید، کدویی را انتخاب کنید که پوست آن نرم باشد. آن را بشویید و برش دهید و به مدت ۳ دقیقه بجوشانید. آبکش کرده و بعد از خنک شدن در ظرف فریزر بسته بندی کنید. همچنین می‌توانید کدو سبز خرد شده را فریز کنید، البته به شرطی که بلافاصله این کار را انجام دهید.
  • برای تازه نگه داشتن کدو سبز و ماندگاری بیشتر، آن‌ها را کاملا، خشک و در کیسه کاغذی باز در یخچال نگهداری کنید.
  • برخی از افراد کدو سبز را به قطعات کوچک برش می‌دهند، آن‌ها را در آب جوش می‌پزند و بعد از خنک شدن، فریز می‌کنند. پس از بلانچ شدن، فرد می‌تواند کدو سبز را به مدت ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt