خواص و نحوه مصرف مارچوبه

 در تغذیه سالم, سلامتی

خواص مارچوبه به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی بیشترین استفاده را دارد. گیاه مارچوبه یا همان Marjoram، یک گیاه علفی خوشبو و مفید است که در مناطق گرم و خشک قاره‌های آسیا و شمال آفریقا رشد می‌کند. این گیاه دارای برگ‌های کوچک و باریک برهنه‌مانند است و به علت عطر و طعم خوشایندش مورد استفاده فراوان در صنایع غذایی، آشپزی و طب سنتی قرار می‌گیرد. برگ‌های مارچوبه تازه یا خشک شده معطر بوده و در انواع غذاها، سس‌ها، ماهی، مرغ و صدف کاربرد دارد.

از خصوصیات مارچوبه می‌توان به رشد سریع آن، مقاومت در برابر خشکی و آفت‌ها، و آسانی در کشت مورد اشاره کرد. در کل، مارچوبه در آشپزی و سلامتی بسیار مورد توجه است و می‌تواند افزون بر ارزش غذایی، نکاتی ارزشمند به طعم و عملکرد آشپزی اضافه کند.

ارزش غذایی:

مارچوبه، منبعی سرشاز از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین‌های ضروری است. این گیاه دارای ویتامین‌های A.، B۱ (تیامین)، B۲ (ریبوفلاوین)، B۳ (نیاسین)، B۵ (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B۶، فولات، ویتامین C، ویتامین E. (آلفاتوکوفرول) و ویتامین K. (فیلوکوئینتون) است.

این گیاه حاوی مواد معدنی مانندآهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، روی، سلنیم و پتاسیم است.

از آنجایی که مارچوبه بدون کلسترول است، در دسته خوراکی‌های کم کالری حساب می‌شود و همچنین سدیم بسیار اندکی دارد. علاوه بر این حاوی منبعی سرشار از فیبر‌های رژیمی است که برای بدن ضروری هستند.

خواص گیاه مارچوبه برای سلامتی:

سیستم گوارشی: 

مارچوبه ممکن است بهبود عملکرد سیستم گوارشی را تسهیل کند. این گیاه می‌تواند به عنوان ضد اسپاسماتیک عمل کرده و به تسکین عضلات گوارشی کمک کند. همچنین، می‌تواند در تسکین علائم مرتبط با آسیب معده و روده، نفخ و سنگ کلیه مؤثر باشد.

کاهش فشارخون:

اگر با فشار خون بالا مواجه هستید می توانید از مارچوبه استفاده کنید. مارچوبه به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می باشد می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند که در نتیجه باعث می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یابد.

مفید برای زنان باردار:

مارچوبه به عنوان یک منبع عالی فولات (ویتامین ب ۹) شناخته شده است، به طوری که نصف فنجان مارچوبه، ۲۲ درصد از نیازهای روزانه زنان باردار به این ویتامین را تامین می کند. فولات یک عنصر ضروری در تشکیل گلبول قرمز و تولید DNA است و در مراحل اولیه بارداری به رشد سالم جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی که باعث ایجاد عوارض متعددی (از جمله مشکلات ناتوانی های جسمی، یادگیری، عدم کنترل روده و مثانه) می شود، کمک کند.

سلامت چشم:

یکی از دلایلی که مارچوبه می تواند به سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک کند این است که این گیاه حاوی مقادیر سرشار از ویتامین A می باشد و علاوه بر سلامت چشم ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های مثل آب مروارید و شب کوری را نیز به طور محسوسی کاهش دهد.

پیشگیری از پوکی استخوان:

مارچوبه به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K می باشد می تواند به روند جذب کلسیم کمک کند. علاوه بر این مصرف مارچوبه باعث می شود که مقدار کلسیم دفع شده توسط ادرار نیز کاهش یابد که در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

بهترین روش استفاده:

مصرف به‌صورت خام: می‌توانید ریشه مارچوبِه خام را رنده کنید و به غذاها، سالادها یا آشپزی‌های خود اضافه کنید. این روش می‌تواند به شما کمک کند از خواص مارچوبِه بهره ببرید.

تهیه عصاره: شما می‌توانید عصاره مارچوبِه را با استفاده از ریشه خشک مارچوبِه و آب تهیه کنید. این روش می‌تواند استفاده آسانتر را فراهم کند و به شما امکان مصرف در نوشیدنی‌ها، آشپزی یا تهیه عصاره‌ها را بدهد.

استفاده از پودر مارچوبه: می‌توانید از پودر مارچوبِه استفاده کنید و آن را به مواد غذایی مانند سوپ‌ها، آش‌ها، مرباها یا شیرینی‌ها اضافه کنید. این روش می‌تواند به شما امکان مصرف راحت‌تر و متنوع‌تر مارچوبه را بدهد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt