ورزش سامبو (۱)

 در سلامتی, ورزش

تاریخچه سامبو

سامبو یک هنر رزمی روسی است که ارتش سرخ شوروی برای تقویت توانایی دفاع و مبارزات تن‌به‌تن سربازان، پایه‌گذاری کرد. سامبو در لغت به معنای دفاع از خود بدون سلاح می‌باشد.

آداب سامبو

ساٰمبو سیستم مبارزه‌ای آزاد و کامل است و در مقابل حریفان مسلح و غیرمسلح، کاربرد بسیار زیادی دارد. ساٰمبو ترکیبی از تکنیک‌های کشتی سنتی روسیه، کاراته، کورجاگا، جودو، جوجیتسو و آیکیدو می‌باشد. در این ورزش، دو نفر باتوجه‌به قوانین خاص این رشته، در حین مبارزه از ضربات بوکس، ضربات پا و تکنیک‌های درگیری و قفل مفصل استفاده می‌کنند و در پایان مبارزه، مبارزی که بالاترین امتیاز را گرفته باشد و یا قفل مفصل و تکنیک خاصی برای تسلیم نمودن حریف انجام دهد پیروز مبارزه خواهد بود.

لباس ورزشکاران سامبو

Sambovka یک نوع لباس یا کیمونو برای آموزش و شرکت در مسابقات تمام سطوح ساٰمبو در نظر گرفته شده است. معمولاً مبارزان از لباس قرمز یا آبی‌رنگ همراه با همان رنگ کفش، شورت و کمربند استفاده می‌کنند. رنگ کمربند در ساٰمبو نشان‌دهنده رتبه ورزشکار نیست.

بازیکنان برای محافظت از آسیب، از تجهیزات حفاظتی مختلف استفاده می‌کنند. تجهیزات حفاظتی آنها شامل:

  • کلاه ایمنی بوکس برای محافظت در برابر آسیب سر، کاهش ضربه، خراش و تورم استفاده می‌شود.
  • محافظ لثه برای جلوگیری و کاهش آسیب به لثه‌ها، دندان‌ها و لب استفاده می‌شود.
  • دستکش ساٰمبو تقریباً شبیه دستکش بوکس است تنها تفاوت آن در پد جلویی است و کم‌حجم‌تر از آن است. سامبوکاران برای کاهش آسیب به حریف، انگشتان و مچ دست خود استفاده می‌نمایند.
  • شرکت‌کنندگان در مبارزات و مسابقات ساٰمبو باید از کاپ و محافظ بیضه استاندارد استفاده کنند.

سبک‌های سامبو

در حال حاضر سبک‌های مختلفی از سامبو وجود دارد که تنها پنج مورد از آنها به رسمیت شناخته شده است که عبارت‌اند از: اسپرت سامبو، کامبت سامبو، سامبو دفاع شخصی، ساٰمبو آزاد و سامبو ویژه. در میان آنها اسپرت سامبو، کامبت ساٰمبو و سامبو آزاد توسط FIAS به رسمیت شناخته شده اند.

کامبت سامبو (Combat Sambo)

در میان تمامی سبک‌های سامبو، کامبت ساٰمبو شامل بیشترین خشونت شامل انواع حمله و درگیری‌هاست. این سبک فرد را برای هر نوع شرایط و زنده‌ماندن در شرایط درگیری سخت آماده می‌کند. این سبک بیشترین توسعه‌یافتگی را دارا بوده و برای آموزش نظامی مورداستفاده قرار می‌گرفت و در آن از تکنیک‌های مختلف تهاجمی مانند مشت، لگد، آرنج، زانو، ضربه سر و دیگر ضربات استفاده می‌شود. در ارتش روسیه از سبک کامبت ساٰمبو به‌عنوان یک ورزش آموزشی برای مبارزه‌های نزدیک و دفاع از خود استفاده شود.

این سبک تلفیقی از اسپرت ساٰمبو و ساٰمبو دفاع شخصی به همراه روش‌ها و تکنیک‌های خاص خود است. در سبک کامبت سامبو بسیاری از تکنیک‌های بسیار خطرناک که در دیگر سبک‌ها و رشته‌های ورزشی ممنوع است مجاز است.

مبارزان این سبک از لباسی مشابه سبک اسپرت سامبو و دستکش ساٰمبو و گاهی اوقات محافظ سینه و سر استفاده می‌کنند.

اسپرت سامبو (Sport Sambo)

اسپرت ساٰمبو شامل بسیاری از تکنیک‌های پرتابی، مبارزه و درگیری روی زمین و قفل مفصل است و شباهت زیادی با کشتی آزاد یا جودو دارد، اما تفاوت عمده آن در لباس، قوانین و پروتکل‌ها است. به‌عنوان‌مثال، بر خلاف جودو، در این سبک ساٰمبو انواع قفل‌ها به‌جز حالت خفه کردن وجود دارد و محدودیت‌های بسیار کمتری در گرفتن و اجرای فن دارد.

سامبو آزاد (Freestyle Sambo)

ساٰمبو آزاد در سال ۲۰۰۴ توسط انجمن آمریکایی ساٰمبو ایجاد شده و به سبک‌های این رشته ورزشی اضافه شد. این سبک در برخی از قوانین متفاوت از سایر سبک‌ها بوده و گرفتن گردن و فشار به مهره‌های گردن و قفل بدن با پا در آن مجاز است و مبارزان بیشتر بر مهارت‌های پرتابی و کار روی زمین تمرکز می‌کنند.

سامبو دفاع شخصی (Self-Defence Sambo)

این سبک بیشتر برای دفاع از خود علیه هر نوع نیروی مسلح یا غیرمسلح استفاده می‌شود. ساٰمبو دفاع شخصی شباهت زیادی به جوجیتسو دارد و بیشتر برای آموزش افرادی مانند کارکنان بانک و زنان برای دفاع از خود طراحی شده است.

قوانین ورزش سامبو

چنانچه یک رقابت با امتیاز تساوی به پایان برسد، بازیکن با امتیاز بیشتر برای تکنیک‌ها و اجراهای فنی برنده اعلام خواهد شد و در صورت مساوی بودن اجراهای فنی، پیروزی از آن بازیکن با تعداد بیشتری از درگیری‌ها خواهد بود.

پس از پایان رقابت، چنانچه هر دو بازیکن امتیاز صفر داشته باشند، برنده از طریق تعداد کارها در زمان رقابت اعلام می‌شود.

درصورتی‌که هر دو بازیکن دارای تعداد اخطار برابر باشند، بازیکنی که آخرین اخطار را دریافت کرده بازنده بازی خواهد بود.

 

______

گردآوری: مرسده رنجبر

کشتی آلیش (۲)

maahkhatoon97

 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt