آشنایی با انواع بهترین روش‌های خوابیدن

 در پزشکی, سلامتی

خواب خوب شبانه مهم است؛ زیرا اجازه می‌دهد بدن شما بهترین عملکرد خود را داشته باشد. خواب، منابع انرژی بدنتان را شارژ می‌کند، بنابراین وقتی بیدار می‌شوید احساس خوبی دارید، بهتر می‌توانید تمرکز کنید و احساس انرژی بیشتری می‌کنید.

همچنین خواب به مغزتان کمک می‌کند اطلاعات را پردازش کرده و حافظه را تقویت کند. به همین دلیل خواب خوب و باکیفیت شب می‌تواند کمکتان کند چیزهای مربوط به روزی را که سپری کرده‌اید بهتر به‌خاطر بسپارید. خواب خوب برای سلامت بلندمدت مغز خیلی اهمیت دارد.

شاید این سؤال شما هم باشد که در چه وضعیتی بخوابید تا خواب شما بهترین کیفیت را داشته باشد و به سلامتی‌تان کمک کند.

چقدر بخوابیم؟

هر فردی برای استراحت نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه دارد. این عدد یک میانگین جهانی است که دانشمندان برای همه توصیه می‌کنند. البته ممکن است این میزان بین ۵ .۶ یا ۹.۱۰ هم متغیر باشد.

معمولا نوزادان، کودکان و سالمندان به بیش از ۸ ساعت به خواب نیاز دارند. افراد شاغل و جوانان نیز این مقدار را کم می‌کنند. هر چه اشتغال و فعالیت فرد در طول روز کمتر باشد، میزان خواب او بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که نباید برای کار از خواب کم کرد. بهترین نوع خوابیدن آن است که دقیقا هماهنگ با ساعت درونی بدن باشد. ساعت درونی بدن دقیقا مسئول حفظ آرامش و استراحت و حال خوش شماست.

آشنایی با انواع بهترین روش‌های خوابیدن

خوابیدن به پشت:

خوابیدن به پشت، برای درد کمر و حفظ هم راستایی ستون فقرات و پاها بسیار مناسب است. اگر دست‌ها به صورت ازاد در کنار بدن قرار گیرند، احساس کشیدگی عضلات به سراغمان می‌آید. البته که بهترین شیوه خوابیدن پشت به کمر آن است اگر دست‌ها را به بالای سر ببریم و در دو طرف بالش قرار دهیم، تعادل بین سرو گردن و کمر را حفظ می‌شود.

البته به خاطر داشته باشید که اگر دست‌هایتان را به طور حفاظ و یا طبق عادت همیشگی‌تان بر روی صورت بگذارید، دچار چین و چروک زودرس پوست می‌شوید.

خوابیدن بر روی شکم: 

اگر عادت به این مدل خوابیدن دارید، بهتر است برای کم کردن عوارض آن یک بالش صاف و کم حجم را بر زیر شکم خود قرار دهید و ارتفاع بالش سر را کمی کم کنید. اگر به فکر سلامتی خود هستید استفاده از بالش صاف زیر شکم باعث ایجاد حس راحتی و مناسبی برای شما می‌شود و از گردن درد و اسیب ستون فقرات جلوگیری می‌کند.

به پهلو خوابیدن:

طبق آمار، شش دهم افراد به پهلو می‌خوابند. یکی از خوبی‌های به پهلو خوابیدن این است که خوروپف را کمتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم اگر به پشت بخوابید احتمال خوروپف کردنتان بیشتر است؛ زیرا این مدل خوابیدن اجازه می‌دهد بافت حلق پایین بیفتد و راه هوایی را مسدود کند. اما وقتی به پهلو می‌خوابید، بافت نرم زبان و حلقتان به‌اندازه کافی شُل شده و احتمال انسداد راه‌های هوای خیلی کمتر می‌شود و در نتیجه بهتر می‌توانید تنفس کنید. به پهلو خوابیدن می‌تواند ریفلاکس را نیز کاهش دهد.

چند توصیه مهم و کاربردی برای داشتن خوابی راحت:

اگر با اصلاح شیوه خوابیدن خود هنوز هم به سختی به خواب می‌روید، بهتر است چند نکته در مورد طرز صحیح خوابیدن را رعایت کنید. بهتر است تایم مخصوصی را برای خواب خود در نظر بگیرید این گونه خوابی کافی و انگیزه و انرژی خوبی در طول روز خواهید داشت. به ساعت درونی بدن خود توجه کنید.

ممکن است میزان خواب کافی برای یک فرد ۵ ساعت و برای دیگری ۱۰ ساعت باشد؛ در هر صورت به نیاز بدن خود اهمیت بدهید که لازمه سلامتی و طول عمر بیشتری خواهد بود. ارتفاع بالش خود را تنظیم کنید، اگر بیشتر از ۱۷ سانت باشد شاهد گردن درد و فشارهای سنگین و دردهای عضلانی خواهید بود. رو بالشی‌های خود را هر دو هفته یک بار شست و شو دهید و هیچ وقت با آرایش نخوابید؛ زیرا باعث پیری زودرس می شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از سایت ما هم دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt