معجزه سیر سیاه برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

حتما با سیر بد بوی پر خاصیت آشنا هستید. آیا تا به حال در مورد سیر سیاه چیزی شنیده اید؟ سیری که راحت تر خورده می شود، بو ندارد و طعم شیرینی دارد! سیر سیاه همان سیر سفید است که تخمیر شده و ۴ تا ۵ برابر خواص درمانی بیشتری از سیر معمولی دارد!

این عالی نیست که بتوانید هر روز و بدون دغدغه بوی بد دهان، سیر پرخاصیت بخورید، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و همیشه سلامت باشید؟!

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه نوعی سیر است که از طریق فرآیند تخمیر طبیعی و با قرار دادن سیر تازه در شرایط رطوبت و حرارت متناوب برای مدت زمان طولانی، به دست می‌آید. این فرآیند باعث تغییر رنگ سفید سیر به رنگ سیاه و تغییر در طعم و عطر آن می‌شود.

سیر سیاه در طعم کمی شیرین‌تر و ملایم‌تر از سیر سفید است و تندی آن چندان اذیت‌کننده نیست. همچنین نسبت به سیر تازه، بوی زننده‌ای ندارد. این نوع سیر به‌خاطر اینکه کمی مزه شیرین‌تری نسبت به سیر سفید دارد و البته نرم‌تر هم شده، به عنوان «سیر کاراملی» نیز شناخته و توصیف می‌شود.

این نوع سیر علاوه بر طعم و عطر خاص خود، فواید بیشتری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، سیر سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است و این احتمال وجود دارد که در مقایسه با سیر تازه، خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی بیشتری داشته باشد.

خواص سیر سیاه برای سلامتی بدن چیست؟

پیشگیری و درمان انواع سرطان

تحقیقات زیادی تایید کرده اند که یکی از خواص سیر سیاه (فواید سیر سیاه)این است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که ضد سرطان بوده و رادیکال های آزاد در بدن را که عامل سرطان هستند از بین می برد بنابراین خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. طبق این یافته ها خاصیت ضد سرطانی و از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن، در فواید سیر سیاه ۴.۵ برابر بیشتر از سیر تازه است!

به علاوه یک پژوهش روی سرطان معده نشان داده که از فواید سیر سیاه این است که می تواند حجم و وزن تومورهای سرطانی را کاهش دهد و پژوهش دیگر ثابت کرده که سیر سیاه سرعت رشد سلول های سرطانی در سرطان روده را کاهش می دهد.

دیابت و کنترل قند خون

بدن انسان می تواند از طریق عملی که هموستاز  نامیده می شود میزان قند خون را کنترل کند. اما اگر بدن درست عمل نکند و هموستاز به خوبی انجام نشود، بیشتر شدن قند خون از حد استاندارد باعث بیماری دیابت می‌شود. سیر سیاه باعث بهبود عمل هموستاز در خون شده و قند خون را کنترل می کند. این کار را از طریق افزایش سطح انسولین یا کاهش مقاومت به انسولین انجام می شود .پژوهش ها نشان می دهد که خوردن آنتی اکسیدان ها باعث پیشگیری از دیابت و مشکلات مربوط به آن می شود و سیر سیاه یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان است.

درمان حساسیت و التهاب

یکی از خواص سیر سیاه این است که بدن در مقابل میکروب ها و ویروس ها و کلا هر موجود غریبه و مهاجمی که وارد بدن شود واکنش های بیولوژیکی از خود نشان می دهد تا آن غریبه را از بین ببرد که باعث التهاب و درد در قسمتی از بدن یا در تمام آن می شود. اما گاهی اوقات بدن به اشتباه سلول های خود را مهاجم تشخیص داده و باعث بیماری های خود ایمنی مثل حساسیت  میشود.تحقیقات نشان داده است که سیر سیاه مانع از واکنش های آلرژیک و حساسیتی بدن می شود و می تواند به عنوان یک ماده مفید در درمان بیماری های حساسیتی مورد استفاده قرار گیرد.

خواص سیر سیاه برای کبد

سیر سیاه خاصیت محافظتی برای کبد  دارد و برای افرادی که به علائم کبد چرب مبتلا هستند مفید است. در واقع سیر سیاه هم خاصیت درمانی برای کبد دارد و هم خاصیت پیشگیری از بیماری های کبدی. یک غذای مناسب برای محافظت از کبد در برابر آسیب های کبدی ناشی از مصرف الکل است، به علاوه سیر سیاه می تواند چربی انباشته شده در کبد را کاهش دهد.

چگونه می‌توانید سیر سیاه را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید؟

اگرچه خیلی‌ها ممکن است با سیر سیاه آشنا نباشند و تنها از سیر معمولی در خوراک‌های خود استفاده کنند، سیر سیاه می‌تواند یک افزودنی خوشمزه به شمار برود که تنوع بیشتری به غذاهای شما می‌دهد.

طعم شیرین و حالت ژله‌ای سیر سیاه باعث می‌شود بتوانید از این ماده برای تهیه‌ی خوراک‌های مختلفی استفاده کنید. برای نمونه می‌توانید:

  • آن را به سس سویا اضافه و برای سرخ کردن انواع مواد غذایی استفاده کنید.
  • آن را به‌عنوان چاشنی به سوپ اضافه کنید.
  • آن را خرد و به پنیر یا سس اضافه کنید.
  • آن را با سس مایونز مخلوط کنید.
  • آن را ریز کنید و به همراه انواع میوه و سبزیجات در سالاد بریزید.
  • از آن برای تزیین پیتزا استفاده کنید.
  • آن را با روغن زیتون مخلوط و به همراه سالاد مصرف کنید.
  • شما همچنین می‌توانید سیر سیاه را به‌تنهایی بخورید، زیرا در
  • مقایسه با سیر خام طعم ملایم‌تری دارد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt