بهترين جاهای دیدنی یزد

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

هر گوشه‌ای از ایران عزیزمان شگفتی‌های بسیاری را در دل خود جای داده است، سر زدن به هر یک از شهرها و بازدید از مناطق دیدنی این سرزمین پهناور، بدون شک تجربه‌ای بی‌نظیر برایتان رقم خواهد زد. یکی از این شهرهای شگفت‌انگیز که در دل کویر جا خوش کرده، یزد دیار قنات و قنوت و قناعت است. این شهر پر آوازه دیدنی‌های زیادی را تحت عنوان جاهای دیدنی یزد در دل خود جای داده است.

شهر باستانی یزد، با بادگیرهای سر به فلک کشیده، قنات‌ها و کوچه‌ پس کوچه‌های خشت و گلی که می‌توان تاریخ را در جای‌جای آن جست‌ و جو کرد، هر بیننده‌ای را غرق در حیرت می‌کند. یزد که لقب اولین شهر خشتی جهان را یدک می‌کشد، در سال ۱۳۹۶ به دلیل معماری منحصربه‌فرد و بافت سنتی، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

در ادامه با چند مکان دیدنی یزد آشنا می‌شوید.

باغ دولت آباد

هنگامی که برای گشت‌وگذار در یزد برنامه‌ریزی می‌کنید، حواستان باشد که حتما به باغ دولت‌آباد سر بزنید. باغ دولت آباد یزد در لیست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران قرار دارد و قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. باغ دولت‌آباد یکی از باصفاترین جاهای دیدنی یزد است که وسعتی در حدود ۶ هکتار دارد. مرتفع‌ترین بادگیر در جهان را می‌توانید در این باغ ببینید که هشت ضلعی است و ۳۳.۸ متر ارتفاع دارد. در گوشه و کنار باغ دولت‌آباد که قدم می‌زنید از فضایی خوش آب‌وهوا با حوض و درختانی زیبا لذت می‌برید. باغ دولت‌آباد دو بخش اندرونی و بیرونی دارد که بخش بیرونی آن مقر حکومتی بوده و بخش اندرونیش حالت اقامتگاه داشته است.

مجموعه میدان امیر چخماق

یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در عید نوروز مجموعه میدان امیر چخماق است که در تعطیلات عید بسیار شلوغ و پر بازدید کننده است. این مجموعه  و انعکاس آن درون حوض آب بسیار زیبا و تماشایی است و در هنگام غروب با چراغ های نارنجی  بهترین مکان برای ثبت عکس های یادگاری محسوب می‌شود. مجموعه امیر چخماق دارای قسمت های زيادی است و از دوران تیموریان به یادگار مانده است.

موزه آیینه و روشنایی یزد

نور و آینه و روشنایی را می‌توانید در یکی از مکان های دیدنی یزد به نام موزه آیینه و روشنایی ببینید. این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده و در ابتدا مهمان‌سرای خصوصی یکی از بازرگانان یزد بود. موزه آیینه و روشنایی را با حالت تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته‌اند و آنچه مهم است در هنگام بازدید به آن دقت کنید، تزئیناتی است که در اتاق‌، دروپنجره و حوض آن به کار رفته است. حتی اگر به دیوار و سقف موزه آیینه و روشنایی توجه نکنید، باز هم ناخودآگاه نظرتان به سمت آیینه‌کاری آن‌ها جلب می‌شود.

بوستان ناجی

بوستان ناجی یکی از مکان های دیدنی یزد از نظر قدمت و زیبایی است. قدمت این بوستان به دوران قاجار می‌رسد و در گذشته به فردی به نام ناجی تعلق داشت. بوستان ناجی باغ و عمارتی دیدنی است که به شهرداری یزد اهدا شد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عمارت این باغ دارای دو اتاق، یک تالار و بادگیر است.

بازار خان یزد

اگر اهل خریدکردن از بازارهای سنتی هستید، نام بازار خان را به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد به خاطر بسپارید. خان طولانی‌ترین بازار یزد است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این بازار دو بخش شمالی جنوبی و شرقی غربی دارد و دارای ۱۰۰ حجره است. از بازار خان یزد می‌توانید ظروف مسی، صنایع دستی، طلا و جواهر، پارچه و لباس را بخرید. اگر به این بازار رفتید به کافه عدسی پناهنده بروید و عدسی داغ و لذیذی را نوش جان کنید.

کویر کاراکال

کَویر کاراکال همان جایی در یزد است که می‌توانید در آن یک تفریح همه‌چیزتمام کویرنوردی را تجربه کنید. کویر کاراکال در نزدیکی شهرستان بافق یزد قرار گرفته و برای دسترسی به آن از یزد باید مسیری حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی کنید. نام کویر کاراکال از روی نام گربه‌ای برداشته شده که زیستگاهش همین کویر است. گربه کاراکال یکی از گربه‌سانان تندرو و کوچک است که حساسیت خاصی نسبت قلمروی خود دارد بنابراین اگر زمانی این گربه را در کویرکاراکال مشاهده کردید، آن را فقط از فاصله دور نگاه کنید. در کویر کاراکال می‌توانید از تپه‌های شنی بالا بروید، غروب آفتاب کویر را تماشا کنید یا سراغ تفریحاتی مانند آفرودسواری، سافاری، شترسواری، موتورسواری و… بروید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt