خواص بی‌نظیر آب انار

 در تغذیه سالم, سلامتی

آب انار به داشتن خواص درمانی معروف است و افراد از زمان‌های قدیم آن را مصرف می‌کردند. این نوشیدنی به‌طور طبیعی شیرین بوده و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فلاونول‌ها است.

انار بومی کشور ایران است و طرفداران زیادی دارد. می‌توانید آب انار را بگیرید و آن را به‌عنوان یک نوشیدنی سالم، مقوی و خوش‌رنگ نوش جان کنید.

ارزش غذایی آب انار

آب انار تازه بسیاری مقوی است و ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و فیبر دارد. جالب است بدانید که این نوشیدنی کلسترول ندارد و حاوی کالری کمی است. ۱۰۰ گرم آب انار تازه ۵۴ کالری، ۰٫۱۵ گرم پروتئین، ۱۳٫۱۳ گرم کربوهیدرات، ۰٫۱ گرم فیبر غذایی و ۱۲٫۶۵ گرم قند دارد.

آب انار غنی از مواد مغذی از جمله ‌ویتامین A، تیامین، نیاسین، فولات، ریبوفلاوین، پتاسیم، منیزیم، زینک (روی) و کلسیم است. علاوه بر این حاوی اسیدهای ارگانیک مانند اسید آسکوربیک، اسید سیتریک و فوماریک اسید، همچنین اسید آمینه‌هایی مثل پرولین، والین و متیونین است.

خواص آب انار برای سلامتی بدن

آب انار فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

به کاهش وزن کمک می‌کند:

شواهد عنوان می‌کنند که انار روی کاهش وزن اثرات مثبتی دارد. علت این موضوع وجود فیبر در آن است. مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که انار و آب انار می‌توانند نقش مهمی در کاهش چربی بدن داشته باشند. هرچند باید مطالعات انسانی بیشتری در زمینه‌ی نقش آب انار در پیشگیری از اضافه وزن انجام شود. در مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی موش‌ها نشان داده شد که آب انار به چربی‌سوزی کمک کرد.

برای زنان باردار مفید است:

زنان باردار می‌توانند از خواص آب انار برای کاهش عوارض بارداری بهره ببرند. بعضی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که آب انار می‌تواند استرس اکسیداتیو را در جفت جنین کاهش دهد. در نظر داشته باشید که برای تأیید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد:

انار حاوی مقدار زیادی پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است. میزان پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار سه برابر بیشتر از چای سبز است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهند. در یک مطالعه روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا نشان داده شد بیماران بعد از مصرف آب انار کاهش سطح کلسترول بد (LDL) را تجربه کردند.

سنگ کلیه را درمان می‌کند:

چندین مطالعه بین استرس اکسیداتیو و شکل‌گیری سنگ کلیه ارتباط برقرار کرده‌اند. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، آب انار می‌تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف آب انار می‌تواند فوق اشباع شدن کلسیم اگزالات را کاهش دهد. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که آب انار از کلیه‌ها در برابر شکل‌گیری کریستا‌ل‌ها محافظت می‌کند.

سلامت قلب شما را بهبود می بخشد:

می تواند تأثیر زیادی بر روی سلامتی، به ویژه در سلامت قلب داشته باشد، با حفظ انعطاف پذیری شریان ها و کاهش التهاب در رگ های خونی. آترواسکلروز را کاهش میدهد، که یکی از علل عمده بیماری قلبی است، این باعث کاهش خطر انسداد در شریان ها می شود و می تواند باعث محدودیت جریان خون به قلب و مغز نیز شود.

سلامت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد:

مطالعاتی که به‌تازگی انجام شده‌اند نشان می‌دهند که انار به‌طرز چشمگیری لثه‌ها را مستحکم کرده و دندان لق شده را سفت می‌کند. علاوه بر این به دلیل اینکه این نوشیدنی خواص ضدمیکروبی دارد، در مبارزه با باکتری‌های دهان اثرگذار است.

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که دانه‌های انار می‌توانند اثرات مثبتی روی میکروارگانیزم‌های پلاک دندان داشته باشند. در یک مطالعه‌ی دیگر نشان داده شد ژل درست شده با انار در درمان ورم لثه مفید بود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt