قندم بالاست ،چیکار کنم؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

قند خون طبیعی چیست؟

قند طبیعی یا گلوگز موجود در خون با گرسنگی و با میزان غذایی که می‌خوریم تغییر می‌کند. بعد از ۸ ساعت گرسنگی میزان قند خون mg/dl 100 است. اگر دو ساعت بعد از غذا خوردن بازهم قند خون رو چک کنید میزان آن تا mg/dl 140افزایش یافته است. در بعضی افراد به دلایل مختلف میزان قند خون آن‌ها بالاست که با توجه به عوارض جدی آن باید درمان شود.

علائم قند بالا چیست؟

قَند خون بالا بیماری است که خیلی سریع باید نسبت به درمان آن اقدام کرد چون عوارض خطرناکی دارد که ممکن است جان فرد مبتلا را به خطر بیندازد. اولین کاری که باید انجام شود توجه به نشانه‌های قَند خون بالا است. اگر هر کدام از علائم قند بالا که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را در مورد خود مشاهده می‌کنید باید نسبت به درمان حساس شوید.

  • احساس گرسنگی شدید دارید.
  • احساس تشنگی شدید دارید.
  • احساس ادرار کردن دائمی دارید.
  • احساس خستگی، خواب آلودگی و کمبود انرژی در طول روز همیشه با شماست.
  • بینایی شما دچار تغییر شده است و اجسام را کدر می‌بینید. به‌خصوص نگاه کردن به هاله‌ی نور با تاری همراه باشد.

راه حل های پایین آوردن قند خون:

 نوشیدن آب:

آب آشامیدنی قویترین پایین آوردنده قند خون است. نوشیدن آب زیاد چون ادرار آور است می‌تواند قَند خون را پایین بیاورد. آب نوشیدن باعث رقیق‌ شدن قَند موجود در خون می‌شود و این قند را از طریق ادرار دفع می‌کند. وقتی میزان قند خونتان بالاست ۳ یا ۴ لیوان آب بخورید، سپس میزان قند خون را اندازه گیری کنید. اگر تغییر زیادی نکرده بود عجله نکنید و چند لیوان دیگر آب بخورید تا حجم ادرار به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

ورزش کردن:

وَرزش کردن سریع و پر شتاب یک اقدام عملی و بسیار مناسب برای کسانی است که به دنبال راه فوری برای پایین آوردن قَند خون هستند. وَرزش کردن باعث می‌شود قَند موجود در خون به انرژی تبدیل شود و قند خون کاهش یابد. می‌توانید بعد از ۴۰ دقیقه ورزش تند مانند:

  • ایروبیک
  • دویدن یا پیاده‌روی سریع میزان قَند خون را اندازه بگیرید که از تاثیر ورزش کردن مطمئن شوید.

گرفتن دوش آب گرم:

شاید تعجب کنید و بپرسید که مگر دوش آب‌گرم هم بر میزان قَند خون موثر است؟ باید به صراحت به شما بگوییم بله دوش آب گرم نیاز به گلوکز دارد، همچنین با افزایش جریان انسولین قَند خون را کاهش می‌دهد. البته دو نکته را فراموش نکنید

  1. بهتر است قبل و بعد از دوش گرفتن قند خون را چک کنید.
  2. شکستن گلوکز نیاز به انسولین دارد و اگر انسولین به میزان کافی موجود نباشد قَند خون افزایش می‌یابد. پس در سنجش میزان قند خون قبل از دوش گرفتن دقت کنید.

اما اگر روش‌هایی که توضیح دادیم قَند خون را پایین نیاورد، حتما خیلی سریع با پزشک خود تماس بگیرید، شاید داروهایتان برای اثربخشی بالاتر باید تعویض شود یا نیاز به تشخیص قند خون در آزمایش داشته باشید.

لیست مواد غذایی پایین آورنده‌ی قند خون

  1. مواد غذایی با فیبر بالا: داشتن روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در رژیم غذایی میزان قَند خون را تنظیم می‌کند.
  2. غلات کامل: غلات تصفیه شده باعث افزایش قَند خون می‌شود. در حالی‌که اگر از غلات کامل استفاده کنید. فیبر، فیتوشیمیایی و مواد مغذی می‌تواند میزان قَند خون را تنظیم کند.
  3. آجیل: آجیل‌ها و به‌خصوص بادام در تعیین سطح قَند خون و انسویلن تاثیر زیادی دارد. افرادی که آجیل و خشکبار را به‌طور ثابت در برنامه‌ی غذایی خود دارند سطح قَند خون متعادل‌تریدارند.
  4. آووکادو: برای داشتن قند خون طبیعی باید میزان اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع در رژیم غذایی متعادل باشد. آووکادو می‌تواند تنظیم کننده‌ی خوبی برای میزان قَند خون باشد.
  5. تخم مرغ : همه‌ی ما با شنیدن واژه‌ی تخم مرغ به یاد کلسترول می‌افتیم. اما در مورد پایین آوردن قَند خون استفاده از تخم مرغ را نباید فراموش کنیم چون کلسترول تاثیر منفی بر میزان قَند خون ندارد.
  6. قهوه: مصرف روزانه یک فنجان قهوه عامل مهمی در کاهش قند خون است، فقط فراموش نکنید شکر به آن اضافه نکنید.
    1. میوه‌: میوه‌های گیلاس، سیب، گریپ فوروت، کیوی، گلابی قند بالایی ندارند. در عوض سرشار از فیبر و ویتامین‌های محلول در آب هستند. استفاده از رژیم غذایی پر میوه و سبزی یک عامل مهم در کاهش قَند خون است.
  7. سبزیجات برگ‌دار: سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم، چغندر برگ‌دار، کلم بروکلی، کاهو با داشتن فیبر زیاد و منیزیم و ویتامین A می‌تواند قَند خون را کاهش دهد. پس اگر دنبال کاهش قند خون هستید باید این مواد غذایی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

______

گردآوری: مرسده رنجبر

روش های افزایش سریع انرژی بدن

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt