روش های افزایش سریع انرژی بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

آیا چندین بار در روز احساس خستگی می‌کنید؟ به احتمال زیاد انرژی بدن شما کاهش یافته است. برخی افراد برای افزایش سریع انرژی بدن، به سراغ قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زا می‌روند. اگرچه این مواد غذایی در برخی موارد بسیار سودمند هستند، اما نباید در یک بازه زمانی طولانی مدت مصرف شوند.

قند و کافئین موجود در قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زا، آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند و به هیچ وجه برای بیماران دیابتی مناسب نیست. چند راهکار مناسب و سالم‌تر وجود دارد که انرژی بدن شما را با سرعت افزایش می‌دهد. در ادامه این مطلب برخی از روش‌های افزایش انرژی فوری را برای شما بیان می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت کمبود انرژی بدن چیست؟

اگر مقدار انرژی دریافتی بدن شما کم باشد یا در سطح انرژی شما بالا نباشد، ممکن است که هر یک از موارد زیر اتفاق افتاده‌باشند:

  • شاید مقدار انرژی دریافتی کم است و کم غذا می‌خورید.
  • ممکن است به اندازه‌ی کافی غذا بخورید اما مواد غذایی انرژی‌زا نخورید.
  • شاید سلامت شما با مشکل مواجه شده‌باشد و نتواند از غذای دریافتی استفاده کند.
  • احتمال وجود بیماری‌های گوارشی وجود دارد.
  • شاید سوخت و ساز بدن شما به شکلی غیرطبیعی بالا باشد.
  • ممکن است هورمون‌های بدن شما تنظیم نباشند و به پرکاری یا کم کاری تیروئید یا سایر مشکلات هورمونی مبتلا باشید.
  • احتمال اینکه برخی از ویتامین‌های مورد نیاز در بدن شما کم باشد و دریافت انرژی و مصرف آن با مشکل مواجه شود.

روش های افزایش سریع انرژی بدن

چندین روش مختلف برای افزایش انرژی فوری بدن وجود دارد. در ادامه برخی از این راهکارها را برای شما بیان می‌کنیم:

صبحانه‌ی مقوی بخورید.

غذا سوخت بدن ما است. اگر در ابتدای روز سوخت کافی به بدنمان نرسانیم بدون شک انرژی کافی نخواهیم داشت و احساس خستگی خواهیم کرد. شما باید تلاش کنید در ابتدای روز غذاهای مقوی و پرانرژی بخورید تا شادابی بیشتری داشته باشید و بتوانید به‌آسانی به سراغ باقی روز بروید. البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی نکنید، زیرا پرخوری و شکم پر شما را خسته و بی‌حال خواهد کرد و انگیزه‌تان را از بین خواهد برد.

صبحانه‌ی شما باید شامل مواد مغذی از جمله پروتئین، فیبر و ویتامین باشد. از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه می‌توانیم به تخم‌مرغ، آجیل و مغزها، کره‌ی بادام‌زمینی، میوه‌هایی مانند موز و سبزیجاتی از جمله سیب‌زمینی اشاره کنیم.

فعالیت بدنی انجام دهید.

ورزش و فعالیت بدنی دارای فواید فراوانی هستند که یکی از آن‌ها افزایش انرژی است. سوزاندن کالری، افزایش ضربان قلب، تنفس سریع‌تر و… باعث می‌شوند جریان خون افزایش پیدا کند و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های بدن فرستاده شوند. این موضوع منجر می‌شود انرژی بیشتری به دست بیاورید و خستگی را از خود دور کنید.

شما برای این کار حتی نیازی به انجام ورزش‌های شدید یا طولانی‌مدت ندارید و تنها با چند دقیقه فعالیت بدنی ساده هم می‌توانید انرژی خود را افزایش دهید. بنابراین، تلاش کنید روزانه دست‌کم برای چند دقیقه پیاده‌روی کنید یا بدوید تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید.

مصرف دانه چیا

دانه چیا یک انرژی زای طبیعی است که به سرعت سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش احساس خستگی دارد. این ماده غذایی، از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفت و مهم‌ترین کاربرد آن افزایش هوشیاری، افزایش انرژی مغز و انرژی بدن بود. اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ در دانه چیا وجود دارند که بر کیفیت خواب مناسب هستند.

این مواد مغذی حتی بر بهبود عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند و التهابات داخلی بدن را کاهش می‌دهند. برای اینکه احساس شادابی و سرحالی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. دانه چیا حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است. این دو ماده مغذی، می‌توانند قند خون را ثابت نگه دارند و از بروز احساس خستگی جلوگیری کنند.

ویتامین B مصرف کنید.

ویتامین B12 که به‌عنوان ویتامین انرژی شناخته می‌شود یکی از بهترین ویتامین‌ها برای افزایش انرژی و مبارزه با خستگی به شمار می‌رود. به همین دلیل، یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 احساس خستگی و بی‌حالی است.

شما با مصرف غذاهای مناسب می‌توانید در طول روز ویتامین B12 کافی دریافت کنید و سطح انرژی خود را افزایش دهید. همچنین مشورت با پزشکان متخصص و استفاده از مکمل‌ها هم می‌تواند نیاز شما را به این ویتامین برطرف کند.

مصرف آب سبزیجات

مصرف آب سبزیجات باعث احساس شادابی می‌شود. این ماده نه تنها یک نوشیدنی مناسب برای تامین انرژی بدن است، بلکه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد، آب سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر است.

همچنین گروه‌های مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌ها در این نوشیدنی وجود دارد که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک روش فوری برای افزایش انرژی بدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، آب سبزیجات از بروز بسیاری از بیماری‌های جلوگیری می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt