تخم کتان و این همه خواص؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

تخم کتان یکی از دانه هایی است که مصرف آن فواید بسیار زیادی دارد. همچنین تخم کتان می تواند کمک زیادی به کاهش وزن کند. از این رو در این مقاله قصد داریم به مطالبی در مورد تخم کتان و چگونگی مصرف آن بپردازیم.

از شما همراهان همیشگی ماه خاتون دعوت می کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

چگونگی مصرف تخم کتان

بهتر است دانه های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد.

در حالی که شما می توانید دانه های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.

دانه های تخم کتان می توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.

خواص درمانی تخم کَتان

کاهش کلسترول:

تخم کَتان می تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کَتان می تواند سبب کاهش کلسترول گردد. از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته قلبی و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید.

فیبر موجود در تخم کَتان همچنین می تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

جلوگیری از پوکی استخوان:

تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کَتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در تخم کتان می باشد.

کاهش خطر سرطان:

تخم کَتان منبع غنی لیگنان‌ها محسوب می‌شود که ممکن است به همین دلیل احتمال ابتلا به سرطان را پایین بیاورد. لیگنان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند که این موضوع می‌تواند در بهبود سلامتی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد.

جالب است بدانید:

که تخم کَتان ۸۰۰ برابر بیشتر از سایر مواد غذایی گیاهی لیگنان دارد. مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهند کسانی که تخم کَتان مصرف می‌کنند، به‌طور ویژه خانم‌هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.

یک مطالعه روی بیش از ۶ هزار خانم به این نتیجه رسید افرادی که تخم کَتان خوردند، ۱۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند.

مناسب برای کاهش وزن:

تخم کَتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می باشد. خوردن تخم کَتان ۳۰ دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می شود.

احتیاط در مصرف تخم کَتان!

  • محققان معتقدند علی رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کَتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.
  • افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر می باشند، باید از خوردن تخم کَتان اجتناب کنند.
  • همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کَتان مصرف کنند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

شیرین بیان و خواص باورنکردنی آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt