بهار چی بخوریم چی نخوریم؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

تغذیه در هر فصلی اصول مربوط به خود را داراست که در فصل بهار نیز اصولی وجود دارد که باید رعایت شود لذا با ماه خاتون همراه شوید تا با اصول اساسی در تغذیه برای فصل بهار آشنایی پیدا کرده و از بیماری دوری کنید.

طبع ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎﺭ

طبع ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎﺭ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﻭ در تعاریف دیگر ﮔﺮﻡ ﻭ ﻣﺮﻃﻮﺏ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ بیان شده است. فصل ﺑﻬﺎﺭ به دلیل داشتن طبع ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺗﻤﺎمی ﺳﻨﯿﻦ موافق ﺍﺳﺖ. همچنین ﺑﻪ‌صورت ﻭﯾﮋﻩ ﺑﺮﺍﯼ افراد دارای سن بالا ﻭ افرادی که ﻣﺰﺍﺝ ﺳﺮﺩ ﻭ ﺧﺸﮏ (ﺳﻮﺩﺍﻭﯼ‌) دارند، ﻓﺼﻞ مناسبی ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣّﺎ ﺑﺮﺍﯼ افراد با ﻣﺰﺍﺝ ﺩﻣﻮﯼ می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

اصول اساسی در تغذیه برای فصل بهار:

از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری نمایید. 

کارشناسان طب سنتی توصیه می کنند در بهار از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری نمایید. و برای جلوگیری از سستی و افزایش غلظت خون در فصل بهار از رژیم غذایی سبک استفاده کنید.

سیستم گوارشی ما با خروج گرما از اندام های داخلی، ضعیف تر می شود و دیگر قدرت کافی برای هضم غذاهای سنگین نخواهد داشت پس باید مصرف غذاهای سنگین تر و چرب تر را کاهش دهیم.

از مصرف خوراکی هایی با مزاج گرم پرهیز نمایید. 

در فصل بهار خوراکی هایی با مزاج گرم مانند غذا های چرب و سرخ کردنی، خوراکی های تلخ، تند و تیز، و شور را مصرف نکنید. و همراه غذا ادویه های دارای مزاج گرم را نخورید؛ بلکه بهتر است غذاهای خنک،غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف کنید تا هیجان و رقت اخلاط و مواد تعدیل شود.

درهم خوری‌ها را باید کم کرد.

مصرف تغذیه‌های خشک نسبت به آنهایی که چرب هستند، برتری دارد و در مورد شیرینی‌ها توصیه می‌کنیم شیرینی‌تر استفاده نکنند. و بیشتر از شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی استفاده شود. در مورد میوه‌ها هم توصیه می‌کنیم که در هم خوری میوه انجام نشود. و افراد از یک مدل میوه استفاده کنند. مثلاً امروز سیب مصرف کنند فردا خیار و پس فردا نارنگی یا پرتقال بخورند. البته یک قاعده کلی هم وجود دارد که در هر فصلی میوه آن فصل باید خورده شود.

یعنی خوب است که ما در فصل بهار میوه‌هایی که مخصوص فصل بهار است را میل بکنیم. مثلاً پرتقال یا نارنگی میوه‌های فصل زمستان است و بهتر است در همان فصل استفاده شوند.

درمان حساسیت فصلی

در بهار بسیاری از افراد دچار حساسیت های فصلی خواهند شد. از علائم حساسیت فصلی خارش گلو، چشم ها، بینی، عطسه، سرفه و… است. درمانگران طب سنتی برای درمان حساسیت توصیه می کنند افراد ۱۰ گرم گل بنفشه و شکر تیغال را در ۲ لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانند تا ۱ لیوان آن باقی بماند.

دمنوش باقی مانده را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنند. بهتر است افرادی که خارش گلوی شان خیلی زیاد است علاوه بر شب، صبح بعد از بیدارشدن از خواب نیز ۱ لیوان از این دمنوش گیاهی بنوشند.

گوشت کمتر مصرف کنید. 

در فصل بهار بهتر است گوشت گوسفند، گوساله، گاو کمتر مصرف شود. زیرا مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می شود و به علت گرم و تر بودن فصل بهار، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می شود.

در این فصل بهتر است گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین مصرف شود. همچنین با گرم شدن هوا، قدرت هاضمه کاهش یافته و معده افراد نمی تواند غذاهای گوشتی را هضم کند. و هضم بد غذا اخلاط نامناسب را در بدن می سازد.

مصرف این نوشیدنی‌ها در فصل بهار مفید است. 

نوشیدن چای زنجفیل تازه و داغ در این فصل برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن در طی زمستان مفید است. به علاوه مصرف شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک توصیه می‌شود.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt