برنج قهوه‌ای بهتر است یا سفید؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

مطمئنا می‌دانید برنج قهوه‌ای چیست! برنج قهوه‌ای اغلب با تغذیه سالم مرتبط است. این برنج جزء غلات کامل در نظر گرفته می‌شود. این نوع برنج نسبت به برنج سفید، در کارخانه، کمتر فرآوری می‌شود.

در کارخانه‌ها پوست، سبوس و جوانه برنج سفید را حذف می‌کنند. در نتیجه، خواص برنج قهوه‌ ای بیشتر از برنج سفید است. برنج قهوه‌ای مواد مغذی که برنج سفید از دست داده، مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را در خود حفظ می‌کند. با این حال، بسیاری از مردم به دلیل محبوب شدن رژیم‌های کم‌ کربوهیدرات از خوردن برنج قهوه‌ای اجتناب می‌کنند.

این مقاله به مزایای برنج قهوه‌ای برای سلامتی می‌پردازد تا کمک کند، تصمیم بگیرید که آیا غذای سالمی است یا خیر ، تا آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برنج قهوه ای چیست و چه خواصی دارد؟

بِرنج قهوه ای از جنس همان برنج سفید است با این تفاوت که در برنج سفید ، لایه های بیرونی شالی بطور کامل برداشته می شود ولی در برنج قهوه ای فقط لایه اول آن برداشته می شود

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید سرشار از آهن , روی , فسفر , منگنز , کلسیم , منیزیم , پتاسیم سلنیم , ویتامین های E ,B1 , B2 , B3 , B6 , K است که باعث می شود خواص بهتری داشته باشد.

بِرنج قهوه ای منبع قوی از پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی شما می افزاید و اسیدهای چربی را که برای تندرستی شما لازم است را فراهم می کند.

برنج قهوه ای در واقع یک برنج سبوس دار است که می توان آن را جزء دسته غلات به حساب آورد. از جوانه برنج قهوه ای هم که خواص زیادی دارد استفاده می کنند که با قرار دادن این برنج در آب بعد از چند ساعت تهیه می شود.

معمولاً خیلی از مردم خوردن برنج سفید را به برنج قهوه ای ترجیح می دهند ولی با خوردن یک وعده این برنج به خوشمزگی و خواص خوب آن پی می برند.

طبع برنج قهوه ای

این برنج محصولی است که همواره در طب سنتی در مورد سرد یا گرم بودن طبع آن اختلافاتی وجود داشته اما چیزی که مشخص است این می باشد که این برنج، اگر به صورت کته پخته شود طبعی گرم و اگر به صورت آب پز و دم کرده درست شود طبعی سرد دارد. از پودر این برنج برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین جلوگیری از سفید شدن موها استفاده می شود.

چگونه برنج قهوه‌ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

یکی از بهترین استفاده راحت از آن در دستور پخت‌های مختلف است. می‌توانید آن را در هر زمان از روز بخورید و در انواع دستور العمل‌ها بگنجانید. در اینجا چند روش برای افزودن برنج قهوه‌ای به رژیم غذایی وجود دارد:

  • برای ناهار یک کاسه غلات با برنج قهوه‌ای، سبزی و پروتئین تهیه کنید.
  • از برنج قهوه ای، تخم مرغ، سالسا، آووکادو و لوبیا سیاه برای صبحانه‌ای خوش طعم استفاده کنید.
  • در صبحانه بلغور جو دوسر را با فرنی تهیه شده از برنج قهوه‌ای عوض کنید.
  • هنگام تهیه غذاهای سرخ کرده همراه با برنج به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.
  • به جای ماکارونی سفید، برنج قهوه‌ای را در دستور تهیه سوپی که دوست دارید قرار دهید.
  • برای ناهار کباب سینی و برنج قهوه‌ای درست کنید.
  • می‌توانید با برنج قهوه‌ای پودینگ درست کنید.

و در آخر

برنج سفید محصولی برای تهیه غذاهای معمولی و برنج قهوه ای محصولی برای تهیه غذاهای مفید است. اینکه کدام برنج برای پخت بهتر است بستگی به ذائقه شما دارد. ولی با این حال توصیه می شود برای مصرف برنج در خانواده برنامه غذایی تعریف کنید، و بر همین اساس سعی کنید که از هر دو نوع برنج های سفید و قهوه ای و حتی گونه های دیگر برنج مثل برنج قرمز نیز در سبد غذایی خود استفاده کنید، تا ضمن داشتن خانواده ای سالم بتوانید، رضایت و سلامت آنها را با هم داشته باشید.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt