بهترین و سالم‌ترین نان‌ کدام است؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

یکی از مهم ترین و جدا نشدنی ترین اقلام در سر سفره های ما نان ها هستند.

نان ها انواع مختلفی دارند و البته برخی از آنها نه تنها مغذی نیستند بلکه بسیار هم زیان آورند و باعث برخی مشکلات برای سلامت افراد می شوند.

حال بهتر است در يابيم چه نوع نان و با چه کيفيتي ارزش غذايي بهتر و بيشتري براي سلامتی ما دارد.

بهترین نان برای مصرف روزانه

بهترین نان برای مصرف روزانه نان هایی هستند که بتوانند انرژی مورد نیاز برای کار روزانه را تامین کرده و در کنار این موضوع برای سلامتی  نیز مفید باشند. صبحانه یکی از وعده های غذایی مهم است که با مصرف مواد مفید در آن می توان تغذیه ای سالم تر داشت. انواع نان عنصر ثابت و مهم وعده صبحانه به شمار می روند  و به همین دلیل لازم است که در این وعده غذایی از نان های مناسب استفاده شود.

یکی از بهترین انواع نان برای صبحانه که از گذشته در این وعده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، نان سنگک است. علاوه بر این نان هایی مثل لواش و تافتون نیز برای وعده صبحانه مناسب هستند، و کسانی که میانه خوبی با نان سنگک ندارند، می توانند از این نان ها استفاده کنند. اما بهترین نان برای صبحانه برای کسانی که در رژیم لاغری هستند، نان های سبوس دار هستند.

بهترین نان برای دستگاه گوارش

نان هایی هستند که برای افراد ایجاد ناراحتی گوارشی نکنند و بتوانند با هضم اصولی به دستگاه گوارش و قسمت های مختلف آن کمک کنند. برای مثال بهترین نان برای معده، نان هایی هستند که از آرد سبوس دار تهیه شده باشند. نان های سنتی و غیر سنتی مختلفی هستند که با آرد سبوس دار تهیه می شوند که از جمله آنها می توان به نان سنگک، نان های سبوس جو و گندم اشاره کرد. در نتیجه می توان با مصرف نان مناسب برای معده، سیستم گوارش بهتری داشت و از بیماریی هایی مثل رفلاکس معده، زخم معده و غیره جلوگیری کرد.

از ویژگی های نان خوب:

  • از نظر کارشناسان تغذیه، نان خوب باید دارای ظاهر مناسب و پخت کامل بوده؛ همچنین برشته باشد.
  • نان‌های سوخته یا فطیر، برای مصرف مناسب نیستند.
  • نان‌هایی که با حرارت غیرمستقیم پخت می‌شوند و در معرض شعله مستقیم آتش قرار نمی گیرند نیز، از نان‌های مناسب بشمار می‌روند؛ مثل نان‌های حجیم، نیمه حجیم و سنگک. نان برای پخت مناسب به حرارت ملایم و یکنواخت نیاز دارد.
  • به همین خاطر تنورهای صنعتی با زمان پخت کمتر از ۳ ثانیه، چندان مناسب نیستند.
  • همچنین، نان خوب نباید به‌سرعت بیات شود و مدتی پس از پخت حالت لاستیکی به خود بگیرد. بلکه باید به‌راحتی قابل جویدن و هضم باشد.

از دیگر ویژگی‌های نان خوب برای مصرف روزانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر اشتهاآور و کاملاً پخته‌شده، بدون سوختگی
  • طعم مطبوع و بوی خوشایند، بدون جوش شیرین
  • بافت پوک و غیر متراکم، با قابلیت برش پذیری
  • ارزش تغذیه‌ای بالا؛ برای تأمین مواد معدنی، ویتامین و پروتئین موردنیاز بدن
  • ماندگاری بالا

صنعتی‌ها بهتر از سنتی‌ها:

نان‌های صنعتی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بهداشتی تولید نان طبخ می‌شوند، از بهترین و سالم‌ترین نان‌ها هستند چرا که به شیوه‌ای بهداشتی تهیه می‌شوند و دخالت نیروی انسانی در آنها کمتر است.

با این حال، با وجود اینکه سال‌هاست در کشور ما طبخ می‌شوند اما نتوانسته‌اند در سفره ایرانی جایگاهی دائمی پیدا کنند.

در واقع نان‌های سنتی خوشمزه خودمان آنقدر طرفدار دارند که حذف آنها کار ساده‌ای نیست.

نگهداری نان به‌مدت طولانی

همان قدر که کیفیت پخت در ارزش نان تأثیر‌گذار است، نگهداری درست از نان هم بر آن اثر دارد. بیشتر نان‌ها را اگر در دمای مناسب و بسته بندی خوب نگه‌دارید، برای مدت طولانی ماندگار خواهند بود. فریز کردن نان وقتی هنوز تازه است، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ کیفیت آن و جلوگیری از دور ریز نان است.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt