با خواص شگفت انگیز جو پرک آشنا شوید

 در تغذیه سالم, سلامتی

جو پرک چیست؟

جو پرک در اصل همان جو دوسر است. اما با این تفاوت که پوسته خیلی سخت و سفت این غلات را ابتدا جدا می کنند. سپس آن را خوب می شویند.

برای بدست آمدن این غلات آن را با بخار آب کاملا بخار پز می کنند و در آخر آن را زیر غلطک له و صاف می کنند. هنگامی که این غلات خشک شود جو پرک بدست می آید.

جو پرک گیاهی است که یک سال زمان نیاز دارد تا به رشد کامل برسد. از بهترین جو پرک می توان به جو دو سر، جو دو سر سفید و دو سر قرمز اشاره کرد. این گیاه در اوایل بهار کاشته می شود که تحمل بالایی در برابر باران و کم آبی دارد.

جو دو سر دارای خاصیت های فراوانی است که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

منبع انرژی

خوردن یک وعده جو دوسر برای صبحانه مقدار زیادی انرژی را برای شما در طول روز فراهم می‌کند و به شما کمک می‌کند بدون خستگی به انجام کار‌های روزانه خود بپردازید.

این ناشی از محتوای بالای فیبر غذایی، یکی از کربوهیدرات‌های پیچیده است که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند، احساس سیری را افزایش می‌دهد و برای مدت طولانی انرژی بیشتری می‌بخشد. جو دو سر حاوی مقدار زیادی ویتامین B است که به ارتقاء فرآیند‌های تولید انرژی در بدن کمک می‌کند.

کاهش فشار خون

از خواص جو پرک می توانید برای کاهش فشار خون بالا استفاده کنید. این غلات برای به تعادل رساندن فشار خون بالا مانند یک معجزه عمل می کند.

چرا که جو پرک در ترکیبات خود دارای آون انترامید است. این ترکیب یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که با افزایش تولید اکسید نیتریک به کاهش سطح فشار خون کمک ویژه ای می کنند. این مولکول گاز به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و منجر به جریان خون بهتر می‌شود.

برطرف کننده یبوست

یکی دیگر از خواص جو پرک برطرف کردن یبوست می باشد. وجود فیبر برای تحریک روده و به حرکت در آوردن مواد موجود در آن بسیار ضروری می باشد. استفاده از جو پرک برای کسانی که مشکلات گوارش در روده دارند بسیار مفید است. یک فنجان جو دو سر پرک دارای ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول می باشد، فیبر نامحلول در جو پرک آب را به خود جذب کرده و در روده باعث خیس شدن مدفوع می شود، پر آب شدن مدفوع باعث نرم شدن و خروج راحت آن خواهد شد.

برای برطرف کردن مشکل یبوست باید فیبر مورد نیاز را کم کم افزایش داده تا از بروز گازهای معده، نفخ و اسهال جلوگیری شود. همچنین نوشیدن آب زیاد را فراموش نکنید.

کاهش حساسیت به انسولین

جو دو سر یا همان جو پرک باعث کاهش حساسیت بدن به انسولین می شود. انسولین هورمونی است که در بدن توسط لوزالمعده تولید شده کاربردهای بسیاری دارد. انسولین باعث تبدیل شدن کربوهیدرات ها به انرژی خواهد شد همچنین یکی از عوامل حیاتی در سوخت و ساز بدن است.

حساسیت به انسولین یعنی مقاومت بدن نسبت به انسولین پایین است که این مسئله خوبی نیست بخصوص اگر مشکل دیابت وجود داشته باشد. در صورت داشتن دیابت باید جو پرک را در رژیم غذای خود بگنجانید تا باعث تعادل و حفظ سطح گلوکز شود.

کاهش خطر چاقی

یکی از فواید جو دو سر به عنوان وعده غذایی روزانه، کاهش خطر چاقی است. این به دلیل محتوای بالای فیبر غذایی است که به پر شدن معده و افزایش احساس سیری کمک می‌کند.

در مقایسه با غلات صبحانه که از دانه‌های ذرت تهیه می‌شوند، جو دوسر دیرتر هضم می‌شود، بنابراین احساس گرسنگی و تعداد وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد و از افزایش وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

از خواص به دانه چه می دانید؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt