از خواص به دانه چه می دانید؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

به دانه یا دانه به، به دانه های قهوه ای رنگ گفته می شود که داخل میوه به وجود دارد و دارای فواید زیادی برای سلامتی و پوست و مو می باشد.دانه به حاوی مواد مغذی فراوان از جمله آهن، پتاسیم و ویتامین C فراوان و بسیاری از مواد مغذی موجود در میوه به می باشد اما خاصیت لعابی آن بیشتر بوده و روغن بیشتری نسبت به میوه به دارد.

از دیگر ترکیبات مغذی موجود در به دانه می توان به چربی، تانن ها، پکتین، قند و اسید مالیک اشاره کرد.

طبع میوه‌ی به و به دانه چیست؟

طبع به، به طعم آن بستگی دارد. اگر به شیرین باشد، مزاج آن گرم و تراست و اگر ترش باشد‌، مزاج آن سرد و تر است. مزاج به دانه، سرد و تر است و لعاب آن برای رفع خشونت حلق و رفع سرفه‌های گرم و خشک، بسیار مفید است.

چطور دانه‌های به را تهیه کنیم؟

برای طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی شما می‌توانید دانه‌های میوه به را از عطاری تهیه کنید. روش دیگر این است که میوه به را تهیه و سپس دانه‌های آن را جدا کنید. البته برای نگهداری دانه‌ها باید آن را در مقابل نور آفتاب و یا با کمک حرارت غیرمستقیم بخاری خشک کنید.

طرز تهیه دمنوش:

دانه‌های خشک به دانه را درون یک قوری و یا دمنوش خوری حاوی آب جوش بریزید.

درب قوری را بگذارید و آن را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. در واقع طرز تهیه دمنوش به دانه، شبیه دم کردن چای است.

برای لعاب انداختن به دانه‌ها، باید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش به دانه به خوبی دم بکشد.

اضافه کردن طعم دهنده های دیگر به دمنوش به دانه

دمنوش به دانه به تنهایی طعم خوبی دارد اما شما می‌توانید با اضافه کردن طعم‌دهنده‌هایی مانند دارچین، گلاب، گل سرخ، هل و…علاوه بر طعم بهتر، خاصیت دمنوش را هم افزایش دهید.

نکته:

برای استفاده از دمنوش به دانه بهتر است پس از دم کشیدن آن، دانه‌های به را از صافی عبور دهید تا دمنوش، ظاهر بهتری داشته باشد. البته می‌توانید از همان ابتدا، دانه‌های به را درون کیسه و یا صافی قرار داده و بعد درون قوری قرار دهید.

دانه‌ی به را هرگز نجوید

توجه داشته باشید که دانه «به» را هرگز نباید به صورت له‌شده یا خردشده، جوشاند و خورد، زیرا با این کار، موادی به نام آمیگدالین در «دانه به» تجزیه (هیدرولیز) می‌شوند و اسید سیانیوریک تولید می‌کنند که اسیدی خطرناک است. با مکیدن یا خوردن دانه به، لعاب از روی آن جدا و دانه بدون هیچ تغییری دفع می‌شود. در این صورت خطر تولید اسید سیانیوریک وجود ندارد.

اسید سیانیوریک فقط با له یا خرد شدن دانه در محیط معده تولید می‌شود.

خواص دانه به برای سلامتی

درمان سرفه:

به صراحت می توان گفت که دانه های خشک شده این میوه برای درمان گلودرد و تسکین سرفه بسیار کارآمد هستند. این شیوه درمان به ویژه برای کودکان بسیار مفیدتر خواهد بود زیرا صد در صد بدون الکل است. برای استفاده می توانید دانه ها را درون آب حل کنید و به عنوان داروی سرفه استفاده نمایید.

همچنین می توانید از این دانه ها به منظور درمان پنومونی، سرفه، سرماخوردگی، آسم و بیماری های تنفسی نیز استفاده نمایید. برای این کار بایستی دانه های به را به خوبی درون آب بجوشانید و سپس مصرف نمایید.

کاهش استرس و بهبود خواب:

وقتی که دانه به درون آب خیسانده می شود پف کرده و مایع ژله ای تولید می کند. مصرف مایع به دست آمده باعث ایجاد آرامش و درمان بی خوابی خواهد شد. همچنین مصرف چای به نیز برای کاهش استرس و بی خوابی مفید خواهد بود.

خواص به دانه برای سیستم گوارش:

لعاب هسته میوه به به دلیل داشتن حالت لزج در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر است. برای درمان ورم معده توصیه می شود ۴ گرم به دانه را با سه چهارم لیوان آب مخلوط کرده و پس از ایجاد حالت ژلاتینی مورد استفاده قرار داد.علاوه بر این، تانن موجود در این دانه ها، خاصیت ضد التهابی به آن بخشیده و به درمان اسهال و ورم روده کمک می کند.

خوشبو شدن دهان:

بهتر است بدانید که بلعیدن دانه این میوه به منظور رفع بوی بد دهان و تنفس بدبو تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت و می توانید در هر زمان نیز از آن استفاده نمایید.

کاهش وزن:

دانه به معمولا به خاطر داشتن مقداری چربی، کالری و نمکی که دارد باعث کاهش وزن لاغری می شود. همچنین دانه این میوه سرشار از فیبر و ویتامین C بوده که در کنترل وزن موثر عمل خواهد کرد.

سلامت قلب را تضمین می کند:

این دانه ها سرشار از نوعی کربوهیدرات به نام پکتین است. این ترکیب در استحکام بیشتر رگ ها نقش داشته و مانع از تصلب شرایین می شود. علاوه بر این، با کاهش کلسترول و فشار خون سلامت قلب را تضمین کرده و مانع از ایجاد بیماری های قلبی می شود.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خواص میوه به

 

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt