بایدها و نبایدهای لنز گذاشتن

 در پوست و زیبایی, سلامتی

بسیاری از خانم‌ها و آقایان از لنز طبی و رنگی استفاده می‌کنند. لنز، یکی از راه حل‌های تقریبا تازه برای درمان ضعف دید چشم‌ها است؛ هر چند تاریخچه پدید آمدن آن به قرن شانزدهم نسبت داده می‌شود، اما در چند دهه اخیر رایج و همه گیر شده است.

روش استفاده از لنز چشم چه برای زیبایی و چه برای خواص درمانی آن، باید اصولی و با دقت بسیار باشد؛ چون می‌تواند آثار مخرب زیادی ایجاد کند و به چشم صدمه بزند.

روش استفاده از لنز چشم آن قدرها هم پیچیده و سخت نیست. تنها چیزی که لازم است افزایش شناخت شما نسبت به لنز و کارایی آن است. وقتی شناخت شما نسبت به یک چیز بیشتر شود، ترستان هم می‌ریزد و صدمات به حداقل خود می‌رسند. یک فرمول، دستور العمل و روش استفاده از لنز چشم واحد وجود ندارد که بخواهیم آن را اینجا بنویسیم یا آموزش دهیم؛ اما در هر حال باید مراحل اولیه مربوط به آن را رعایت کنید و مراقب خودتان باشید. ما هم می‌توانیم نکته‌هایی که با انجام دادنشان صدمات به حداقل خود می‌رسند را به گوشتان برسانیم تا کارتان حسابی راحت شود.

۱. اول از همه دست‌های خود را بشویید:

قبل از شروع هر کاری دست‌های خود را بشویید. اولین مرحله در روش استفاده از لنز چشم به صورت صحیح همین است. لنزها خیلی حساس اند و چشم‌های شما حساس تر. برای شستشوی دست‌ها از صابون‌های عطری استفاده نکنید و تمیز کردن آنان را لااقل ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

مطمئن شوید دستانتان کاملا تمیز هستند و روغنی نیستند.

۲. خشک کردن دست ها:

پس از تمیزی کامل آن‌ها، حوله ای بدون پرز برداشته و دست‌ها را کاملا خشک کنید. لنز به رطوبت واکنش نشان می‌دهد و چسبناک می‌شود؛ در نتیجه اگر دست‌هایتان خیس و نمناک باشند به آن‌ها می‌چسبد و شما را دچار دردسر می‌کند.

پرز حوله، هر چند خیلی ریز باشد و به چشم نیاید اما اگر روی دستتان بماند ممکن است در تماس با لنز به آن چسبیده و روی چشم شما سنگینی کند.

قبل از تماس دست به لنز از نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده یا هر ماده ناخالص دیگری، ممکن است به سطح لنز بچسبند و چشم را دچار سوزش کنند.

۳. برداشتن لنز از جعبه:

دومین مرحله روش استفاده از لنز چشم به شکل درست این است که با دقت تمام لنز را از جعبه خارج کنید. شاید فکر کنید که این کار، کار ساده ای است و اصلا نیازی به آموزش ندارد؛ اما اگر تنها یک بار از لنز تماسی یا همان لنز چشمی خودمان استفاده کرده باشید، احتمالا متوجه مشکلات مربوط به آن هستید و می‌دانید که این مرحله، مرحله مهمی است.

قبل از باز کردن جعبه، آن را به آرامی و با ملایمت تکان دهید. تکان دادن جعبه باعث می‌شود که مایع لنز با لنز به خوبی ترکیب شود و لنز را به آن آغشته.کند.

نکته:

ناخن بلند می‌تواند در حین گذاشتن لنز در چشم باعث آسیب رسانی به قرنیه.شود. لنز باید به حالت مقعر و به گونه ای که گودی آن رو به صورت شما باشد روی انگشت شما قرار بگیرد. پس از خارج کردن لنز از جعبه، آن را از نظر پارگی، آلودگی و هر مشکل دیگری بررسی کنید. در صورت وجود آلودگی آن را ضد عفونی و در صورت وجود پارگی از مصرف آن خودداری کنید. وجود هر گونه آسیب فیزیکی در لنز آن را غیر قابل استفاده می‌کند و خطرناک است.

۴. لنز چپ و راست:

این که کدام لنز مربوط به کدام چشم است اهمیت بسیاری دارد و اهمیت ندادن به آن شما را دچار مشکل می‌کند. روش استفاده از لنز چشم این گونه است که نباید از لنز چشم چپ برای چشم راست و یا برعکس استفاده شود. آن چه ممکن است این نکته را کم اهمیت نشان دهد این است که شما با جا به جا قرار دادن لنزهایتان همچنان قادر به دیدن اطراف خود هستید و توانایی دیداری شما کاهش.نمی‌یاید. ولی با ادامه دادن این روش استفاده از لنز چشم، ممکن است صدماتی مانند عفونت چشم‌ها را تجربه کنید و طی مدت زمان طولانی چشم‌هایتان اذیت.شوند.

۵. قرارگیری لنز روی چشم:

روش استفاده از لنز چشم خیلی خیلی مهم است و همان طور که تا این جای کار خواندید ذره ذره مراحل آن حائز اهمیت اند. بعد از باز کردن چشم‌ها تا جای ممکن به وسیله دست و هنگامی که پلک‌های بالا و پایین چشم به خوبی کشیده شده اند، به بالا یا جلو نگاه کنید و لنز را روی چشم خود قرار.دهید. اگر می‌ترسید بهتر است به لنز خیره نشوید و نگاهی رو به بالا داشته باشید.

اصلا پلک نزنید و یا کمتر این کار را انجام دهید. اگر زیاد از لنز استفاده کنید روش استفاده از لنز چشم و پلک نزدن و این جزئیات خود به خود دستتان می‌آید. بعد از آن که لنز را درون چشم خود قرار دادید، به آرامی چشم خود را ببندید تا کمی آرام گیرد، چشمان خود را در یک دایره کامل جمع کنید و بچرخانید تا به لنز برسید و بعد پلک بزنید. توسط آینه مطمئن شوید که لنز کاملا روی عنبیه چشمتان قرار گرفته و اگر این طور نبود، می‌توانید از انگشتان خود برای جا انداختن لنز در محل درست استفاده.کنید.

پس از قرار گرفتن لنز در جای درست، باید مطمئن شوید که همه جا را به خوبی می‌بینید و اطرافتان برایتان.واضح است. همچنین هر درد، سوزش و ناراحتی در این مرحله روش استفاده از لنز چشم غیر طبیعی بوده و باید برطرف شود.

اگر لنز در محل صحیح است و شما همچنان تار می‌بینید یا راحت نیستید و یا اگر از بروز درد و سوزش مطمئن نیستید، یک راه آسان پیش روی شما است. به آرامی چندین بار پلک بزنید. اگر این کار شما را دچار سوزش و تاری کرد فورا لنز را خارج کنید. این درد می‌تواند علل مختلفی از جمله آلودگی، خراش و بریدگی، جا به جایی و پشت و رو شدن لنز داشته باشد. پس از خارج کردن لنز آن را بررسی کنید و در صورت پاره نبودن، آن را با استفاده از مایع مخصوص لنز، تمیز و ضد عفونی کنید؛ چون روشن است که سوزش چشمان شما علتی به جز آلودگی محیطی یا لوازم آرایشی ندارد و می‌توانید پس از تمیز کردن آن، مراحل روش استفاده از لنز چشم را از ابتدا تکرار کرده و تجربه خوبی داشته باشید.

افراد مبتدی چگونه می توانند به لنز عادت کنند؟

کسانی که به تازگی اقدام به استفاده از لنز کرده اند.ممکن است احساس خوبی با لنز نداشته باشند.و یا وجود جسم خارجی در چشم شان آن ها را اذیت کند. البته خوشبختانه با وجود لنزهای جدید.و با کیفیتی که در حال حاضر در بازار است راحتی استفاده از لنز بسیار بالا رفته.و کاربر با آن مشکلی.نخواهد داشت.

 

اگر به بخش آرایش و زیبایی علاقمند هستید از مقاله ی قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

مژه های پرپشت

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt