چه غذاهایی برای وعده افطار مناسب است؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

زمان افطار یکی از بهترین لحظه های ماه رمضان است اما باید در انتخاب غذا بسیار دقت کرد. روضه داران در هنگام افطار باید دقت کنند که از مواد غذایی مفید و سالم استفاده کنید تا به بدنتان آسیب نرسد. در این مطلب می خواهیم در رابطه با مواد غذایی مناسب برای افطار توضیحاتی در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مهم ترین نکته ای که باید در هنگام افطار و سحر رعایت کند، به اندازه غذا خوردن است. یعنی باید از اسراف و پرخوری پرهیز کنید. پس یک مرتبه معده خود را پر نکنید یک مرتبه خوردن غذا در وعده افطاری سبب بروز دل درد و سنگینی می‌شود.

حتما ابتدا وعده افطاری را با حجم کمی از نان، غلات، گردو، پنیر، سبزی و سوپ‌های نرم شروع کنید. قبل از آن کمی نوشیدنی گرم مناسب مورد طبعتان به همراه دو عدد خرما میل کنید. حدود دو ساعت بعد روزه خود را با یک غذای ساده افطار کنید.

برای افطار چه بخوریم؟

خرما

در هنگام افطار باید میوه های غنی از پتاسیم مصرف کنیم. خرما یک منبع غنی و فوق العاده از مواد مغذی و یک گزینه ی عالی برای باز کردن روزه است. نه تنها به سرعت باعث هیدراته شدن و تامین آب بدن می شود بلکه انرژی از دست رفته شما را بر می گرداند و خیلی سریع احساس سرحال بودن و شادابی می کنید.

مایعات

در فاصله ی افطار تا سحر مایعات کافی بنوشید. تا جایی که می تونید در هنگام افطار و تا وقتی که می خواهید بخوابید آب، آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های مفید بخورید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

دقت کنید که فقط آب نخورید

خوردن مقدار زیادی آب در سحری و خوابیدن تا صبح، باعث رقیق شدن شیره های معده و بروز مشکلات گوارشی و ریفلاکس.می شود. برای پشت سر گذاشتن ساعت های گرم و طولانی روزه داری هنگام سحر به غیر از آب برای رفع تشنگی از مواد غذایی دیگری مانند انواع میوه ها، کاهو، آب هویج، شیر، هندوانه و…نیز استفاده کنید و چای کمرنگ بنوشید؛ چون چای پررنگ حاوی کافئین زیادی است و کافئین با افزایش دفع ادرار موجب کم آبی و تشنگی می شود.

آجیل خام

مصرف آجیل خام برای تامین چربی مورد نیاز بدن مناسب است. مغزهای خام گزینه ی مناسبی برای افطار و تامین نیاز های بدن هستند به طور مثال بادام حاوی چربی های مفید است که برای بدن ضروری است. به ویژه اینکه بدن شما بعد از چند ساعت طولانی روزه بودن میل به دریافت چربی نیز دارد.

سبزیجات

برای جلوگیری از یبوست در ماه رمضان سبزیجات آبدار بخورید. خیار، کاهو و دیگر سبزیجات فیبر بالایی دارند و همچنین می توانند به خوبی آب بدن را تامین کنند. مصرف سبزیجات باعث می شوند که شما احساس خنکی و تازگی داشته باشید، برای سلامت پوست مفید هستند و مهم تر از همه از ابتلا به یبوست در هنگام روزه داری جلوگیری می کنند.

برای افطار چه نخوریم؟

نوشیدنی های گازدار

در هنگام افطار از مصرف نوشیدنی های گازدار و فرآوری شده پرهیز.کنید. آب معمولی و یا آب نارگیل بهترین گزینه ها برای رفع تشنگی در هنگام افطار هستند.

مواد غذایی قندی

مواد غذایی که دارای قند خیلی زیاد هستند مثل شیرینی، زولبیا و بامیه گزینه ی مناسبی برای افطار نیستند. این مواد منبع فوری افزایش وزن هستند. اگر هر روزه مصرف بشوند می توانند ضررهای زیادی برای شما داشته باشند.

غذاهای سرخ.شده

غذاهای سرخ.شُده را در وعده ی افطار مصرف نکنید. غذاهای چرب و سرخ شُده مثل پیراشکی و سمبوسه گزینه ی مناسبی برای افطار.نیستند. از خوردن غذاهای چرب، ادویه دار و همچنین شیرینی های روغنی پرهیز کنید تا ماه رمضان به خطر.نیافتد.

 

اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

تخم شربتی و خواص شگفت انگیز آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt