فواید استفاده از ظروف مسی

 در تغذیه سالم, سلامتی

خواص ظروف مسی بسیار زیاد است که از جمله آن می‌توان به تامین یون مس مورد نیاز بدن اشاره کرد؛ به همین علت از زمان‌های گذشته از ظروف مسی برای پخت غذا استفاده می‌کردند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ظروف مسی، میزان نیاز روزانه به مس و مضرات استفاده از این ظروف آشنا شویم.

بسیاری از افراد در سراسر دنیا هنگام آشپزی ، از ظروف مسی برای پخت و پز استفاده میکنند و این می‌تواند به این علت باشد که این ظروف گرما را به صورت یکنواخت پخش کرده در نتیجه کار پخت غذا را آسانتر می کند. اما مطمئناً این نمی تواند تنها دلیل انتخاب آنها باشد. مس و ظروف مسی خواص و مضراتی دارند که دانستن آنها می تواند تاثیر زیادی در گرفتن تصمیم درست داشته باشد. به طور کلی ظروف غذا یکی از فاکتورهای مهم هر خانه به شمار می آید و باید در انتخاب آن دقت لازم صرف شود.

تاریخچه مس و ظروف مسی

تاریخچه استفاده از ظروف مسی به سالیان دور و دراز برمی‌گردد . مس پس از طلا از اولین فلزاتی بود که کشف شد. زیرا این فلز یکی از فلزاتی بود که به صورت خالص در طبیعت وجود داشت. شاید علت محبوبیت مس در بین نیاکان و گذشتگان ، درخشندگی و زیبایی منحصر به فردش بوده و احتمالاً بشر رفته‌ رفته به خواص آن پی برده است.

در ایران هم اولین آثار کشف شدن مس در قزوین پیدا شده و سپس در شهرهای مثل اصفهان ، یزد و کاشان از این فلز ارزشمند استقبال شد.

در طی سالیان اخیر و مدرنیزه شدن زندگی استفاده افراد از مس و ظروف مسی کاهش یافته بود چون ظروفی مثل تفلون و ظروف نچسب و … سهم بازار را گرفته بودند اما مدتی است که دوباره طبخ غذا در ظروف مسی رونق گرفته است و این احتمالاً نشأت گرفته از توصیه هایی است که برخی پزشکان و قدیمی ترها در مورد خواص ظروف مسی برای سلامتی.کرده اند.

مقادیر مس مورد نیاز بدن می‌تواند با رژیم غذایی روزانه افراد دریافت شود اما خواص بی‌شمار مس باعث شده افراد علاوه بر رژیم غذایی استفاده از ظروف مسی روی.بیاورند. البته مصرف بیش از نیاز مس می تواند سمی و خطرناک باشد و مضراتی را به دنبال داشته باشد.

فواید ظروف مسی برای بدن

در ادامه به برخی از فواید ظروف مسی برای بدن که توسط پزشکان طب سنتی تایید شده است اشاره.میکنیم:

درمان درد مفاصل

اگر از افرادی هستید که در مفصل هایتان احساس تورم و درد می کنید، کافیست هر چه سریعتر اقدام به خرید چند ظرف‌ مسی کنید. مس آرتروز را بهبود می‌بخشد و قابلیت بازسازی غضروف ها را دارد.

شادابی پوست

مس می‌تواند یک عامل اساسی برای درمان پوست های خشک و کدر باشد. مخصوصا نوشیدن آب در لیوان های مسی می تواند تاثیر بسزایی در تولید سلول های سالم پوست داشته باشد و منجر به جوانسازی پوست بدن.شود.

بهبود عملکرد مغز

مس باعث افزایش ترشح میلین در بدن می‌شود در نتیجه عملکرد مغز و حافظه را تقویت می کند.

درمان کم خونی

مس با کمک به تولید گلبول قرمز کم خونی را از بین میبرد.

کمک به سلامت استخوان ها

مقدار کمی از مس می تواند سلامت استخوان‌ها را تضمین کند.

مضرات استفاده از ظروف مسی

قبل از هر چیز باید دقت داشته باشید، همانطور که قبل تر اشاره شد بدن هر فرد به میزان محدودی از مس نیاز دارد . مصرف بیش از حد مس می تواند منجر به بیماری های خطرناک شود. اگر از آن دسته از افرادی هستید که در رژیم غذایی روزانه تان به اندازه کافی مس دریافت می‌کنید دیگر احتیاجی به استفاده از ظروف مسی ندارید، حال در ادامه به برخی از مضررات این ظروف اشاره میکنیم:

– ظروف مسی که لعاب ندارند یا مدتی است قلع اندود نشده‌اند مس را وارد غذا می کنند که باعث اختلال در جذب کلسیم و آهن می شود.

– ظروف مسی با غذاهای اسیدی واکنش نشان می دهند و برای پخت شیر و لبنیات و گوشت و غذاهای چرب و ترش مناسب نیستند.

– اگر قلع ظروف مسی از بین برود با ورود زیاد مس به بدن و رسوب آن در طحال و کبد، باعث مسمومیت و استفراغ می شود.

چطور ظرف مسی اصل را بشناسیم؟

ظرف مسی اصل را می‌توانید به روش‌های مختلفی تشخیص دهید. این روش‌ها عبارتند از:

توجه به رنگ ظرف

رنگ ظرف‌های مسی تقلبی معمولاً به زرد تمایل دارد و در مقابل ظروف مسی اصل، درخشندگی کمتری دارند. از طرفی ظروف مسی اصل سرخی بیشتری داشته و در حقیقت هر چه این سرخی بیشتر باشد، خصلت مس بالاتر است.

توجه به ظاهر ظرف

بدنه‌ی ظروف مسی تقلبی معمولاً پوسته پوسته می‌شود. این در حالی‌ست که در ظروف مسی اصل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

تفاوت وزن ظروف مسی تقلبی و اصل

بهتر است ابتدا چند ظرف را که از اصل بودن آن‌ها مطمئن هستید از نظر وزن بررسی کنید. این بررسی معیاری را به شما می‌دهد تا در صورت سبک بودن بیش از حد یک ظرف تقلبی بودن آن را تشخیص دهید.

 

اگر به بخش خواص شناسی علاقمند هستید از مقاله های قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خواص خاکشیر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt