آشنایی با خواص تخم خرفه

 در سلامتی, گیاهان دارویی

برای آشنایی با خواص تخم خرفه اول نیاز است بیشتر با این گیاه پر فایده آشنا شویم در واقع خرفه نوعی گیاه با ساقه های کوچک قرمز و برگ های سبز است که امکان مصرف برگ آن به صورت خام و پخته و همچنین تخم این گیاه وجود دارد. طعم این گیاه ترش و نمکی است و مشابه به اسفناج می باشند. تاریخچه مصرف این گیاه به هزاران سال قبل در کشور چینی‌ بازمیگردد که در طب باستانی خود از خرفه استفاده می کردند.

امروزه نیز این گیاه در غذاها، سالادها و ساندویچ‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه خرفه در بیشتر نقاط جهان با آب‌وهوای مختلف پرورش داده می شود و در شرایط کم آبی یا خاک های بدون املاح نیز رشد می کند‌.

تفاوت خرفه و سیاه دانه در یک نگاه

افرادی که آگاهی کافی به طب سنتی و شناخت گیاهان دارویی ندارند، ممکن است در تمایز قائل شدن بین سیاه‌دانه و تخم خرفه دچار تردید شوند. در گیاه سیاه دانه‌ که از تیره آلاله است،گل‌هایی می‌روید که گلبرگ‌های آن بین ۵ تا ۸ عدد است و دانه‌ها در بخش مرکزی گل پنهان شده‌اند. درحالی‌که گیاه خرفه گیاهی گوشتی و پهن‌برگ یک‌ساله است و از نظر ظاهری گیاهی کاملاً متفاوت با سیاه‌دانه است. از طرف دیگر سیاه‌دانه طعمی تلخ و دارو مانند دارد. درحالی‌که تخم خرفه طعم خاصی نداشته و معطر است.

خواص خرفه برای سلامتی:

خواص خرفه برای رحم

یکی از خواص خرفه کم کردن مدت زمان و مقدار خون‌ریزی رحم است. خرفه به دلیل اینکه می‌تواند از خون‌ریزی رحم جلوگیری کند از دانه‌های آن می‌توان در بانوان در مدت قاعدگی برای جلوگیری از خون‌ریزی شدید استفاده کرد.

خواص خرفه برای کبد

یکی از خواص خرفه این است که تخم خرفه خاصیت ضد کرم دارد و می‌تواند بیماری‌های کبد را درمان کند. متخصصان طب سنتی بر این باورند که برای تسکین مشکلات کبد می‌توان از برگ و ساقه سبزی خرفه استفاده کرد‌. برگ‌های خرفه برای افزایش و بهبود عملکرد کبد بسیار مفید و موثر هستند.

خواص خرفه برای مو

یکی دیگر از خواص خرفه کمک به جلوگیری از ریزش مو است. خرفه منبعی غنی از آهن است و با داشتن آهن می‌تواند سرعت ریزش مو‌ها را کاهش داده و از بروز طاسی مردانه و یا زناناگه ممانعت کند. خرفه حاوی آنتی اکسیدان‌های پرنفوذی است که از رسیدن آسیب به موهای حساس و شکننده جلوگیری می‌کنند و تاثیرات منفی و مضر رنگ مو و رنگساژ مو را کاهش می‌دهد و از موها محافظت می‌کند.

خواص خرفه برای پوست

یکی دیگر از خواص خرفه درمان و رفع مشکلات پوستی است. برگ‌های گیاه خرفه حاوی ویتامین A هستند و به همین علت می‌توان از خرفه به عنوان یک گیاه دارویی با خاصیت طبیعی ضد التهاب یاد کرد که می‌تواند موجب رفع و درمان لک، جوش و آکنه پوست شود. گیاه خرفه همچنین می‌‌تواند موجب درمان چین و چروک پوست شده و به پوست طراوت وشادابی ببخشد. همچنین برای درمان التهاب ناشی از نیش زنبور عسل و گزش مار از خرفه به صورت موضعی استفاده کرد.

خواص خرفه برای معده

از دیگر خواص خرفه می‌توان به این مورد اشاره کرد که مصرف گیاه خرفه به صورت خام و یا پخته می‌تواند برای درمان و رفع رفلاکس معده ( ترش کردن معده)، درمان سوزش گلو و همچنین درمان زخم معده موثر و مفید خواهد بود.

خواص خرفه برای کم خونی

برگ‌های خرفه می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا شوند. خرفه حاوی اسیدچرب امگا۳ است، امگا۳ چربی است که در ماهی یافت می‌شود و موجب کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود. گیاه خرفه جزء گیاهان ضد سرطان و ضد فشار خون است. خرفه حاوی مقادیر بالای ویتامین C است که این ویتامین نیز از عوامل ضد اکسید کننده‌ها و ضد عوامل سرطان زا است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt