دانه چیا چیست و چگونه مصرف می شود؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

حتما شما هم اسم دانه چیا و خواص بی‌شمار آن به گوشتان خورده است. دانه چیا از جمله سالم‎ترین موادغذایی موجود در کره زمین است که مملو از موادمغذی می‎باشد که می‎توانند فواید مهمی برای بدن و مغز داشته باشند.

در این مطلب، قصد داریم به معرفی این دانه‌ی شگفت‌انگیز بپردازیم. با ما همراه باشید.

دانه چیا چیست؟

دانه‌های کوچک سیاه و سفید چیا از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica) به دست می‌آیند که از خانواده‌ی نعناعیان است. دانه‌های چیا از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند. دانه چیا در گذشته جزو خوراکی‌های مهم برای تمدن‌های مایا و آزتک بوده، چرا که می‌توانستند انرژی خوبی از مصرف آن دریافت کنند. در واقع چیا در زبان مایا‌ها به معنی قدرت بوده است.

و اما فواید دانه چیا چیست؟!

بهبود سلامت پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه‌ چیا کمک به حفظ سلامت پوست است. اسید‌های چرب امگا ۳ در دانه‌های چیا باعث افزایش گردش خون و کاهش خشکی و التهاب پوست می‌شوند. دانه‌های چیا به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی از چین و چروک شدن پوست و شل شدن آن پیشگیری می‌کنند. همچنین امگا ۳ به حفاظت پوست در برابر اشعه فرابنفش کمک می‌کند.

افزایش انرژی:

یکی از خواص دانه چیا که ورزشکاران را به مصرف آن ترغیب می‌کند، انرژی بخش بودن این دانه هاست. این دانه‌ها حاوی ویتامین B، روی و آهن و منیزیم هستند که به افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند. همچنین به دلیل دارا بودن امگا ۳، به حفظ انرژی کمک می‌کنند.

مصرف این دانه‌ها چند ساعت قبل از تمرینات ورزشی شدید می‌تواند سوخت بدن را بعد از مصرف کربوهیدرات‌ها تامین کند.

افزایش سلامت دندان:

بارزترین دلیل مصرف دانه چیا برای دندان‌های شما عالی است، زیرا سرشار از کلسیم است. با این حال، فسفر و ویتامین A، که در دانه‌های چیا فراوان هستند، در تقویت دندان‌ها نیز نقش بسزایی دارند. این مواد با هم دهان را سالم نگه می‌دارند. علاوه بر این، دانه چیا همچنین سرشار از روی است که از تجمع رسوب در اطراف دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.

این به نوبه خود از پوسیدگی جلوگیری می‌کند و خاصیت ضد باکتریایی دارد که باعث می‌شود بوی بد دهان و میکروب‌ها نیز از بین بروند.

کمک به کاهش وزن:

منابع سرشار فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا، در کاهش وزن مؤثر هستند. بخش اعظم منبع فیبر این دانه، از نوع غیرمحلول است و به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک خواهد کرد. پروتئین هم با کاهش اشتها، باعث کم شدن مصرف کالری و لاغری می‌شود.

البته مصرف دانه چیا به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد، ولی در یک رژیم متعادل و مناسب، مصرف دانه چیا می‌تواند پیشنهادی عالی باشد.

تنظیم میزان قند خون:

توانایی این دانه‌ها برای کاهش سرعت هضم به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند. پوشش ژلاتینی دانه‌های چیا از نوسانات ناگهانی قند خون پیشگیری می‌کند و سطح فشار خون را تنظیم می‌کند.

یکی از دلایلی دیگر مفید بودن این دانه‌ها برای افراد دیابتی وجود اسید‌های چرب امگا ۳ است که برای درمان دیابت مفید هستند.

پیشگیری و درمان یبوست:

یکی از خواص  چیا کمک به پیشگیری از یبوست است. فیبر موجود در این دانه‌ها به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین دانه‌های چیا در تماس با آب حالت ژل مانند پیدا می‌کند و باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش تحرک روده می‌شوند و به درمان یبوست کمک می‌کنند.

نحوه مصرف دانه چیا

  • دانه‌های چیا به صورت دانه‌های خیس خورده در آب برای تهیه انواع شربت و اسموتی، سالاد، ماست میوه‌ای و انواع سوپ و آش استفاده می‌شوند. پودر چیا را می‌توان برای تهیه نان، کیک، پودینگ، سس سالاد و چای و دمنوش چیا استفاده کرد.
  • دانه چیا را به‌صورت خشک مصرف نکنید؛ مخصوصاً اگر مشکل بلع دارید. زیرا می‌تواند چند برابرِ وزنش آب جذب کند. درنتیجه، ممکن است دانه‌های خشک با جذب آب در مری باعث انسداد شوند.
  • هنگام مصرف دانه چیا به خاطر داشته باشید که هرچه مقدار بیشتری از آن را استفاده کنید و مدت بیشتری خیسانده شود، دارای ژل غلیظ‌تری می‌شود. اما اگر از طرفداران بافت دانه چیا نیستید، می‌توانید آن را در سایر مواد اولیه ترکیب و مصرف کنید.

آیا مصرف دانه چیا عوارض دارد؟

قطعا زیاده روی در مصرف هرچیز، مضرات زیادی دارد. افراط در مصرف این دانه ها نیز موجب اسهال و مشکلات گوارشی شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

پودینگ چیا با پوره میوه

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt