خواص دارویی انجره (گزنه)

 در سلامتی, گیاهان دارویی

گیاه انجره گیاهی علفی است که نام علمی آن اورتیکا ديوئیکا است.

همه قسمت های گیاه گزنه مانند برگ و ریشه و تخم آن خواص دارویی زیادی دارد. برگ گزنه به عنوان یک چای غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی زیادی دارد.

روغن گزنه نیز می تواند به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد. لمس با برگ گزنه تازه باعث واکنش های حساسیت زا می شود.

ویژگی گیاه انجره

انجره گیاهی چندساله است که دارای ساقه چهارگوش  است و تا ۱ متر رشد می کند. این گیاه در خرابه ها، باغ ها و مکان های مرطوب که چهارپایان در آن ها عبور می کنند، رشد می کند. ریشه این گیاه خزنده است و در منطقه ای که در آن رشد می کند، به صورت خود به خود کل منطقه را پوشش می دهد. ساقه این گیاه با پرزها وتیغ های مخروطی پوشیده شده است که به ساقه می چسبند و در صورت لمس کردن ساقه به دست می چسبد و پوست را می سوزاند. شاید به همین دلیل است که از آن به عنوان گزنه می نامند. تخم گزنه که با نام انجوره یا انجره نیز شناخته می شود نرم و براق است و کمی پهن و تیره رنگ است، بزرگتر از تخم کنجد و کمی شبیه تخم کتان است، و طبیعت آن گرم و خشک است.

خواص انجره

انجره یک گیاهی است که خاصیت های بیشماری برای بدن دارد و شما با مصرف این محصول میتوانید اکثر بیماری های خود را بهبود بخشید در ادامه قصد داریم به برخی از این خواص بپردازیم:

 ۱ بهبود کارکرد شکم و التیام بخش اغتشاش قاعدگی

 ۲ پشتیبانی و تقویت کسالت (سل)

 ۳ استحکام در حل مشکل اسپاسم (ابدان)

 ۴ استخراج و پالایش  محتویات سیستم بدن

 ۵ بهبود زخمی که معروف است به زخم سرطان.

 ۶ فروکش کردن، تراکم عضلات

 ۷ تقویت مو، ابرو و پلک

 ۸ از بین بردن غدد سخت

 ۹ پادزهر موثر در نیش و گاز گرفتن مار، عقرب، زنبور و سگ

 ۱۰ بهبود گواتر

 ۱۱ رفع غده پشت گوش و آفت دهان.

 ۱۲ درمان دمبل

 ۱۳ بهبود دستگاه گوارش

 ۱۴ درمان صفرا

 ۱۵ استرداد نمک سر و مو

 ۱۶ بهبود نفخ شکم

 ۱۷ مدوا یبوست

 ۱۸ همانند هلیله سیاه برای درمان دیابت مفید است.

 ۱۹ تشدید و تقویت شیر مادران

 ۲۰ رفع مشکلات و التهاب پوست

 ۲۱ پالایش و پا کردن خون خون

 ۲۲ بهبود در عادت ماهانه

 ۲۳ دفع سموم بدن.

مضرات تخم انجره

مصرف بیش از حد تخم انجره برای روده ها و کلیه ها مضراست و باید این داروی گیاهی را همراه با صمغ عربی و کتیرا مصرف نمود.

بیش از ۱۰ گرم از این گیاه را در روز مصرف نکنید. چرا که باعث بند آمدن ادرار می شود. مصرف تخم انجره برای زنان باردار و کودکان خطرناک است.

تخم انجره می تواند با بسیاری از داروها از جمله دیورتیک ها، داروهای فشار خون، داروهای دیابت، داروهای ضد انعقاد و لیتیوم تداخل دارد.

قبل از شروع هر گونه مکمل گیاهی و یا درمان طبیعی و قبل از اینکه یک گیاه دارویی مصرف کنید با پزشک مشورت کنید. و مطمئن شوید که شرایط را بدتر نمی کنید.

خواص روغن انجره

روغن این محصول ارگانیک از برگ ها استخراج می شود و از مزاجی خشک و گرم بهرمند می باشد. خواص موجود در محصول مذکور: چربی مفید، اسید مفید در بدن، گلیکوزید، پروتئین، فیتون کش، کلروفیل، ویتامین (A, K, C, D, B) آهن، منیزیم، کاروتن، تانن، مس، فلاونوئید و فیبر برخوردار می باشد.

چای انجره

آیا میدانید چای انجره چه خاصیتی دارد؟ خواصی همچون ضد حساسیت، که پیش آمد اگزما را برطرف میکند. بالا بردن قوت و امن ساختن سیستم بدن را فراهم می کند که پیشنهاد می شود ورزشکاران در هنگام و بعد از تمرین مصرف کنند. دمنوش انجره برای آرام کردن درد ناخوش از دوران عادت ماهانه بسیار موثر می باشد.

عرق انجره

اگرچه لمس کردن بدون دستکش گیاه گزنه منجر به حساسیت و آلرژی می شود، اما عرق این محصول باعث کاهش یافتن حساسیت و خارش میگردد. عرق محصول انجره دارای آنتی اکسیدان می باشد، در همین جهت به بهبود سقم پروستات منجر می شود.

————————-

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

خواص دارویی گیاه ناخنک

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt