معجزه شکرگزاری(۳)

 در داستان پندآموز, داستانک

نویسنده: مریم حجتیان ( راهنمای زندگی _ life coach )

«شکرگزاری» چگونه می‌تواند تاثیرات مثبت و تحول آمیز بر زندگی انسان بگذارد؟

باید گفت که سال گذشته مراحل بالا و پایین بسیاری برای اکثر هموطنان اتفاق افتاد و تاثیرات روحی و حتی جسمی عمیقی بر جان و دل ها گذاشت.

اما زندگی و هستی در جریان است، با احترام و قدردانی از همه آنانی که عاشقانه برای حفظ میهن، آرمان و حیثیت ایران عزیزمان از جان خود گذشتند، مقاله امروز را تقدیم حضورتان می کنم.

تاکنون بارها با واژه معجزه شکرگزاری مواجه شده ایم، اما آیا پیش آمده تا به عمق این مطلب رفته و سعی کنیم مفهوم و عصاره آن را درک کنیم؟

شکرگزاری حقیقتا نوعی معجزه است که می تواند زندگی همه ما را تغییر دهد. تغییراتی که موجب خواهند شد زندگی ما متفاوت از آنچه که هست باشد. تفاوت هایی که برای ما زندگی بهتر و سالم تر را به ارمغان خواهد آورد.

اگر بخواهیم به ریشه و اصل این مفهوم برسیم باید سری به آموزه های بودا در هزاران سال پیش بزنیم. یکی از مفاهیم اصلی در آموزه های بودا مفهوم شکرگزاری و قدردانی به خاطر داشته هایمان، و نه آنچه در طلب آن هستیم، می باشد.

بودا به طور مکرر بیان کرده:

که افراد می توانند با شکرگزاری به خاطر نعمت هایشان ذهن خود را روشن کرده و نیروهای منفی و احساسات ناخوشایند را از خود دور کنند. البته این به معنی عدم تلاش برای خواسته نیست.

تلاش برای اهداف در کنار شکرگزاری به خاطر داده ها، حس فوق العاده ای برای افراد به ارمغان می آورد که به لطف آن فرد قادر خواهد بود کنترل ذهن و افکار خود را در اختیار گرفته و در نتیجه از یک انسانی که بی اراده به هر چیزی واکنش نشان می دهد تبدیل به انسانی شود که کنترل افکار و اعمال خود را در دست گرفته است.

از این رو، معجزه شکرگزاری قطعا موهبتی است که با بکارگیری آن می توان پا فراتر از مرزهای کنترل و اراده گذاشت.

معجزه شکرگزاری در تغییر روند زندگی

معجزه شکرگزاری علاوه بر نقشی که بر انسان و کنترل اراده و شخصیت او دارد، بر روند زندگی نیز نقش می گذارد. بدین معنا که افراد به موهبت شکرگزاری به عنوان یک عادت می نگرند. پس از تکرار این کار و دیدن تاثیر معجزه آسای آن در زندگی ،کم کم افراد با تغییرات عمده ای در روند زندگی خود مواجه می شوند.

دید آنها نسبت به زندگی تغییر می کند و به رویداد های عادی و حتی غیر عادی در زندگی با نگرشی متفاوت نگاه می کنند. یاد می گیرند که لحظه به لحظه زندگی را همچون نعمتی ارج نهاده و نهایت استفاده خود را از آن ببرند. در واقع این نیز به یکی دیگر از آموزه های بودا بر می گردد.

زندگی در لحظه حال

افراد با شکرگزاری یاد می گیرند که قدردان لحظات فعلی خود باشند و آینده و گذشته را در اولویت قرار ندهند و دائم در آنها غرق نباشند. رسیدن به چنین درجه ای مزایای فراوانی برای انسان خواهد داشت.

داشتن ذهنی آگاه و روشن یکی از مزایای بیشمار آن است. ذهنی که کنترل آن به دست خود فرد است و می تواند با تکیه بر تلاش ها و نیات مثبت هر کاری را انجام دهد و شکرگزار تمامی رویداد ها باشد. ذِهنی که به نتیجه نهایی وابسته نیست بلکه ارزش انسان ها را بر اساس نیات و تلاش آنها قضاوت می کند نه پیامد نهایی. ذهنی که هیچگاه فرد را سرزنش نکرده و به خاطر اشتباهات مقصر و گناه کار نمی داند.

 

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید در مقاله بعدی که درباره  «معجزه شکرگزاری و آغاز آن در زندگی» می باشد، با ما همراه باشید. 

 


 


اگر به بخش داستانک علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt