فیکوس لیراتا آفریقایی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویلونی با نام علمی Ficus lyrata از خانواده Moraceae (انجیر) و بومی غرب آفریقاست. این گیاه همیشه سبز با برگ‌های براق به شکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون و چرم مانند با حاشیه مواج که دارد، منظره خاص و منحصر به فردی از خود نمایان می‌کند. رنگ برگ‌ها سبز تیره با رگبرگ روشن هستند. اندازه برگ‌ها ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر بوده و جنبه تزئینی آن زیاد است.

اندازه برگ‌ها و طرز قرار گرفتن آن‌ها بر روی ساقه به این گیاه علیرغم جثه نسبتا بزرگش شکل دلپذیری می‌دهد. لیراتا در محل اصلی خود درخت بزرگی است که ارتفاع آن به ۱۲ متر هم می‌رسد ولی در آپارتمان ارتفاع آن تا ۲ متر یا بیشتر نیست. دراین مقاله به معرفی گیاه فیکوس لیراتا می‌پردازیم. همراه ما باشید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گیاه:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این گیاه زیبا با خود به همراه دارد، تصفیه کردن هوا و کاهش گرد و غبار محیط اطرافش است. البته علاوه بر این دو مورد می‌تواند در تعدیل رطوبت محیط هم نقش داشته باشد. حالا همه این موارد برای ما چه فوایدی خواهد داشت؟! با این تعاریف در صورتی که گیاه فیکوس لیراتا را در خانه داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عطسه در بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

شرایط نگهداری فیکوس لیراتا

آبیاری:

نحوه آبدهی فیکوس لیراتا به این شکل است که خاک گلدان همواره مرطوب باشد. زیرا به علت داشتن برگ‌های بزرگ و پهن میزان تبخیر آب زیادی دارد و بخاطر همین موضوع باید گیاه را بیشتر آبیاری کرد. پس هر زمان دیدید خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شده آب بدهید. البته آبیاری زیاد باعث ریزش برگ‌ها می‌شود.
اگر به گل فیکوس لیراتا زیاد‌تر از حد آب بدهید برگ‌هایش زرد و شروع به ریزش می‌کنند. بعد از آبیاری، آب اضافی باید کاملا از گلدان خارج شود و خاک گلدان غرق در آب نماند. وقتی که آب اضافی در زیرگلدانی جمع شد، آن را خالی کنید. اگر به این گیاه کم هم آب بدهید برگ‌های جدید قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند.

نور:

این گیاه نور غیر مستقیم متوسط را ترجیح می‌دهد و نزدیک پنجره جنوبی بهترین مکان برای قرار گیری آن است. دقت کنید که نور کم سبب ریزش برگ‌های زیبای آن می‌شود و در صورت دریافت نور زیاد، رشد آن سریعتر می‌شود. بهتر است هفته ای یکبار گلدان را بچرخانید تا ساقه ی آن رو به نور خم نشود.

رطوبت:

به خاطر بزرگ بودن برگ‌ها و سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی احتیاج دارد. زیرا این گیاه بومی مناطق گرم و مرطوب است و در طول تکامل خود به هوای شرجی عادت کرده‌ است. همچنین گیاه فیکوس لیراتا نیاز به غبار پاشی روزانه دارد. ترجیحا روزی ۲ بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثل آب جوشیده سرد شده غبار پاشی کنید.

خاک:

خاک مناسب فیکوس لیراتا باید با زهکش خوب و دارای مواد آلی فراوان باشد. ترکیب نصف پیت ماس + نصف پرلیت دانه درشت ترکیب مناسبی است. از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید. همچنین ترکیب پیت ماس + پرلیت + کوکوپیت + تکه های شن درشت نیز می‌تواند ترکیب فوق العاد‌ه‌ای برای این گیاه زیبا باشد.

کود:

گل آپارتمانی فیکوس لیراتا به کودهای قوی نیازی ندارد. اما بهتر است در زمان رشد آن (بهار تا پاییز)، ماهی یکبار کمی کود مایع رقیق شده مانند کود سه بیست به آن اضافه کنید. البته زیاده‌روی در کوددهی باعث سوختگی برگ‌ها خواهدشد پس حتما پس از خرید کود برای فیکوس لیراتا، در میزان استفاده آن، دقت کافی را داشته‌ باشید.

دما:

دمای متوسط اتاق یعنی ۱۶ تا ۲۵ درجه برای آن مناسب است. این گل آپارتمانی ساق بلند به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس می‌باشد. یعنی اگر مثلا از سمت چپ درب باز شود و باد سردی به داخل بوزد برگ‌های سمت چپ خواهد ریخت. دمای پایین باعث ریزش برگ‌ها خواهد شد به هیچ‌وجه در معرض باد و وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید.

سخن پایانی

گل فیکوس لیراتا یک گیاه زیبا و محبوب است که نیاز به شرایط نگهداری و مراقبت خاص دارد. با رعایت شرایط نگهداری و مراقبت از فیکوس لیراتا، می‌توانید از رشد سالم و زیبایی طولانی‌مدت این گیاه لذت ببرید. همچنین، بهتر است که قبل از شروع مراقبت از گل فیکوس لیراتا، اطلاعات کافی در مورد نیازهای آن را جمع‌آوری کنید تا بتوانید بهترین شرایط رشد را برای این گیاه فراهم کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt