گیاه فیکوس الاستیکا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از زیباترین و دکوراتیو ترین گیاهان آپارتمانی انواع فیکوس هستند که در میان آنها گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا طرفداران زیادی دارد. یک گوشه دنج در پذیرایی یا اتاق برای آن بهترین نقطه ی نگهداری است.

البته توجه داشته باشید که این گیاه جزو گیاهانی است که دوست ندارد محل زندگی‌اش تغییر کند. زمانی که فیکوس را در محلی قرار دادید محل زندگی آن را تغییر ندهید.

این گیاه به صورت درختچه ای رشد می کند و می تواند به منزل شما جلوه ای فوق العاده ببخشد. برای این که گیاهی شاداب داشته باشید باید نکات و شرایط نگهداری فیکوس را بدانید.

آیا گیاه فیکوس سمی است؟

برگ های این گیاه دارای شیره ای مخصوص هستند که با زخمی شدن پوست آن جاری می گردد. شیره گیاه فیکوس باعث ایجاد حساسیت پوستی در انسان و حیوانات خانگی می شود. همچنین اگر در خانه کودک خردسال دارید مراقب باشید تا فیکوس توسط آنها خورده نشود زیرا جویدن برگ این گیاه باعث بروز اسهال و استفراغ در کودکان و حتی حیوانات خانگی می شود.

شرایط نگهداری گل فیکوس

نور مناسب:

در نور متوسط تا فراوان، به خوبی رشد میکند ولی میبایست از نور مستقیم آفتاب دور باشد. این گیاهان در جنگل ها، در سایه ی درختان دیگر رشد زیاد خوبی دارند.

اگرچه گیاه فیکوس سایه را هم تحمل می کند و در منازل با نور کم و حرارت متغیر هم می تواند خود را زنده نگهدارد اما رشد آن متناسب نیست چون گیاه به نور کامل نیاز دارد. در زمستان هم میبایست آن را از سرما حفظ نمود.

خاک مناسب:

بدترین اشتباهی که ممکن است در قبال گیاه فیکوس بکنید آن است که بگذارید آب پای آن جمع شود. برای رشد درست و موفق گیاه، فیکوس به خاک به خوبی هوادهی و زهکشی شده نیاز دارد وگرنه ریشه‌ها حتی قبل از آن که باخبر بشوید خواهند گندید.

اگر درون گلدان این گیاه را پرورش می‌دهید حتما باید ته گلدان سوراخی برای تخلیه‌ی آب وجود داشته باشد. برای کمک به زهکشی مناسب خاک، اکثر آدم‌ها ترجیح می‌دهند کمی سنگ در قسمت ته گلدان بریزند.

آبیاری مناسب:

فیکوس را نبایستی غرق آب نمود و خاک گلدان هرگز نبایستی حالت لجنی و باتلاقی شود چون اینکار باعث ریزش ورق ها خواهد شد. در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان میبایست خشک شود.

فیکوس نسبت به سردی آب حساس می باشد و رعایت نکردن این نکته، باعث ریزش ورق ها میشود بنابراین تلاش نمایید که گیاه را با آب سبک بدون مواد معدنی و املاح و ولرم گیاه را آبیاری نمایید. هفته ای دوبار در فصل بهار و تابستان و یک بار در فصل پاییز زمستان کافی می باشد.

دمای مناسب :

فیکوس در گرمای معتدل به خوبی رشد میکند و دمای ایده آل آن ها بین ۱۷ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد می باشد. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و حداکثر آن در تابستان ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد.

کوددهی مناسب :

جهت تقویت و تامین تغذیه، گیاه را با کودهای مایع یا جامد محلول در آب کوددهی نمایید. در گونه کمبود تغذیه ورق های گیاه رنگ پریده و بدشکل میشود به همین منظور برای تقویت و تامین مواد غذایی گیاه میتوان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یک بار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر پنج هفته یک بار استفاده نمود.

وقت تعویض گلدان:

هر ساله در فصل رشد گیاه و یا همان اوایل فصل بهار به خصوص اگر گیاه سریع رشد میکند تا جایی که ممکن است میبایست گلدان آن را عوض نمایید و گلدانی برگزینید که حداقل پنج سانت در قطر و ارتفاع از گلدان قبلی بزرگتر باشد. معمولا یک تا دو سایز بزرگ تر باشد متناسب می باشد

در صورتی که امکان تعویض گلدان وجود داشت میتوان ۵ تا ۷ سانتی متر از خاک های سطحی گلدان را با خاک جدید و غنی عوض نمود و هر دو هفته یکبار کوددهی نمایید، ولی اگر ریشه ها از ذیل گلدان بیرون زده باشند حتما میبایست گلدان را عوض نمود.

آفات های گیاه فیکوس

کنه تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند که می‌توان جهت مبارزه با آنان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از دیگر آفات می‌توان به نماتد گره ریشه و تریپس اشاره کرد. تحت شرایط گرم مرطوب نیز لکه برگی باکتریایی و قارچی و سر خشکیدگی ممکن است روی دهد.

تمیز کردن برگ‌های بزرگ این گیاه نقش مؤثری در جلوگیری از فعالیت آفات و همچنین شادابی و ظاهر زیبای این گیاه دارد. وقتی برگ‌ها کثیف هستند می‌توانید در یک لیتر آب به اندازه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو بریزید، آب را به خوبی تکان دهید و تکه‌ای پارچه را به این آب آغشته کنید و بعد برگ‌های گیاه را تمیز کنید.

 

اگر به گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما هم دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل سنگ

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt