آشنایی با گیاه اشنان

 در سلامتی, گیاهان دارویی

گیاه اشنان، گیاهی دارویی با نام علمی Seidlitzia rosmarinus است که با نام های اشلونگ، اشتون، اشنون و … نیز شناخته می شود.

در طب سنتی از این گیاه برای درمان آبله مرغان، پسوریازیس و … استفاده می شود.

مشخصات ظاهری گیاه اشنان

گیاه اشنان با نام علمی seidlitza rosmarinus ،گیاهی دارویی است که به راسته میخک سانان، تیره تاج خروسان و سرده اشنان تعلق دارد. این گیاه به صورت درختچه ای شورپسند و مقاوم به خشکی در اغلب نواحی شور و قلیایی بیابان ها می روید.

 برگ گیاه اشنان

ارتفاع این درختچه ها به ۵/۱ تا ۲ متر می رسد که از پایین به صورت منشعب با انشعابات متقابل و به رنگ سفید شیری است. برگ های گیاه اشنان به طول ۵ تا ۳۴ میلی متر بوده و به صورت آبدار، گوشتی، استوانه ای یا استوانه ای گرزی، در قاعده و در انتها ضخیم تر، بدون نیشتر انتهایی، کم و بیش افقی و محتوی املاح فراوان است. محور برگ ها دارای کرک های بلند است. قسمت های دیگر گیاه کم و بیش فاقد پوشش کرکی است.

گل گیاه آشنان

گل های اشنان اغلب به صورت ۳ تایی در محور برگ های بالایی می روید. برگه ها شامل ۲ عدد جانبی و تعداد برگک کوچک تر، به طولی تقریبا برابر با گلپوش است.

میوه گیاه

میوه این گیاه به صورت ۵ باله، با قطر ۸ تا ۱۲ میلی متر است. این بال ها به رنگ های زرد تا نارنجی و یا ارغوانی دیده می شود. این میوه ها در فصل پاییز و ماه های آبان و آذر آماده جمع آوری است.

آشنایی با گیاه اشنانپراکندگی جغرافیایی گیاه اشنان

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد این گیاه در اکثر شوره زار های نواحی بیابانی جهان می روید. این گیاه را می توان در کشورهای حوزه ی خلیج فارس مانند قطر، بحرین، کویت و …مشاهده کرد.

در ایران نیز این گیاه در سیستان و بلوچستان، زاهدان تا نواحی مرکزی، یزد، کرمان، فارس، اصفهان، تهران، سمنان،  دامغان، شاهرود، سبزوار، خراسان و حتی حاشیه ی دریاچه ی ارومیه دیده می شود.

خواص درمانی گیاه اشنان

  •  اگر نیم درم از آن خورده شود، غلیظ است.
  •  مصرف سه گرم از سبز آن، مسهل زردآب است.
  •  اگر شانزده نخود از آن خورده شود، قاعدگی را باز می کند.
  •  ساقه و برگ گیاه اشنان به طور گسترده ای برای درمان بیماری هایی نظر خارش، مشکلات پوستی، کبودی، کوفتگی و سردرد استفاده می شود.
  •  در درمان آبله مرغان موثر است.
  •  خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. از این رو، به درمان بیماری های عفونی کمک می کند.
  •  بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، برص و … را برطرف می کند.

عوارض جانبی گیاه اشنان

  •  اشنان دارای ماده سمی ساپونین است و لذا زیاده‌روی در مصرف آن و مصرف بدون نظر پزشک متخصص توصیه نمی‌شود و به هیچ وجه نباید مقادیر بالای ۲۰ گرم آن را مصرف کرد.
  •  در برخی افراد خوردن اشنان می‌تواند موجب خارش مثانه شود.
  •  مداومت در مصرف گیاه اشنان، دندان‌ها را فاسد می‌کند.
  •  با توجه به قاعده آور بودن گیاه اشنان، مصرف آن در دوران بادراری ممنوع است و خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. از این رو مصرف این گیاه و حتی بو کردن و استنشاق آن به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

——————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

خواص گیاه افتیمون 

Maahkhatoon97

 

 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt