سپیدان؛ جنوبی ترین شهر ایران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

سفر به سپیدان، به آن دسته از افرادی توصیه می‌شود که قصد دارند چند روزی را دور از ازدحام و شلوغی شهر به استراحت بپردازند. سپیدان از هر نظر شایستگی شهر توریستی بودن را دارد اما این شهر با طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی‌اش به نسبت دیگر شهرهای توریستی کشور، کمتر معرفی شده است. همین کمتر شناخته شده بودن باعث شده تا دست نخورده باقی بماند و هزینه‌های سفر را برای بازدید کنندگان به حداقل ممکن برساند.

اگر به نقشه کشورمان نگاهی بیندازید، می‌بینید که شهر سپیدان، جز استان فارس محسوب می‌شود. این شهر از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای استان فارس به حساب می‌آید و یکی از جنوبی‌ترین شهرهای ایران است.

سپیدان کجاست؟

فاصله سپیدان از شیراز ۹۰ کیلومتر است و این شهر از تهران ۸۲۰ کیلومتر فاصله دارد. جاذبه‌های فوق‌العاده و طبیعت بسیار زیبای روستای سپیدان باعث شده تا مسافران از سفر به این منطقه لذت ببرند و خاطره‌های دلنشینی را برای خود و خانواده‌هایشان به ثبت برسانند. جمعیت شهرستان سپیدان ۵۱ هزار تن است.

آب و هوای سپیدان:

سپیدان از آب و هوایی معتدل مایل به سرد و نیمه‌خشک برخوردار است. این شهر هرساله در زمستان، برف بسیار سنگینی به خود می‌بیند و به موجب آن، به یکی از بهترین نقاط کشور برای تفریحات زمستانی تبدیل می‌شود. اگر اهل اسکی و دیگر تفریحات زمستانی هستید، در زمستان به این منطقه سفر کنید و اگر چندان با سرما سازگار نیستید، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به سپیدان برای شماست.

جاذبه‌های گردشگری سپیدان

عاملی که باعث جذب مسافران و گردشگران به سمت سپیدان شده است، موقعیت کوهستانی آن است که جاذبه‌های طبیعی زیادی مانند قله های زیبا، آبشارها، تنگه‌های پر گل، دریاچه‌ها، رودها، پوشش گیاهی و درختان متنوع، جنگل‌ها و… در آنجا فراهم آورده است. با ما همراه شوید تا قبل از سفر به سپیدان با خصوصیات هر یک از این جاذبه‌های زیبا آشنا شوید. اینها شامل:

کوه رنج در سپیدان

کوه رنج یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان سپیدان است و در ۱۳ کیلومتری اردکان، مرکز شهرستان سپیدان قرار دارد. برای صعود به این کوه زیبا، یا باید از مسیر سه چاه و جان‌پناه استفاده کنید یا روستای انگره. این قله یکی از بلندترین قله های استان فارس است و حدود ۳۷۰۸ کیلومتر ارتفاع دارد. جالب است بدانید، این کوه به دو نام دیگر یعنی سعلکی و رنج گمبیل نیز مشهور است. سمبل‌های این کوه در فصل بهار و همینطور دریاچه زیبای سد درود زن از زیبایی‌های مسیر صعود به این کوه هستند.

آبشار مارگون سپیدان

آبشار مارگون سپیدان یکی از جاذبه‌های اصلی روستای سپیدان است. این آبشار در ۵۰ کیلومتری شهر اردکان قرار دارد. آبشار مارگون دارای ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض است و یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان به شمار می‌رود. ارتفاع آبشار مارگون از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است که به دره‌های غربی روستای سپیدان سرازیر می‌شود.

وجود چشمه مارگون در فصل تابستان، هوای بسیار خنک و دلنشینی را ایجاد می‌کند و در زمستان نیز قندیل‌های یخی مناظر بسیار تماشایی را به وجود می‌آورند. در اطراف آبشار مارگون جنگل‌هایی وجود دارند که پر از درختان سیب، زالزالک و بوته‌های زرشک هستند. برای رفاه حال مسافران در نزدیکی آبشار، امکانات رفاهی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌هایی برای زدن چادر فراهم شده است.

کوه برم فیروز

یکی از جذاب‌ترین قله های سپیدان، قله برم فیروز واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غرب شیراز است. جذابیت این کوه بیشتر به دلیل وجود دریاچه‌ای است که در دامنه آن قرار دارد. اگر شما هم دوست دارید، یکی از ده‌ها گردشگری باشید که سالانه از این کوه دیدن می‌کنند، فصل اردیبهشت یا خرداد را برای سفر به سپیدان در نظر بگیرید چون دریاچه‌ای که در دامنه کوه برم فیروز قرار دارد، در فصل اردیبهشت از آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها جان می‌گیرد و محیطی سرسبز به ویژه در خرداد ماه آن را احاطه می‌کند.

آبشار چیکان

این آبشار نیز در فاصله کمی از آبشار مارگون قرار گرفته و شما می‌توانید بعد از تماشای آبشار زیبای مارگون، به تماشای آبشار چیکان بروید. آبشار چیکان در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال اردکان قرار دارد.

زیبایی خیره کننده و چشم‌نواز این آبشار، هر رهگذری را وادار می‌کند تا بایستد و محو زیبایی آن شود. ارتفاع این آبشار به اندازه آبشار مارگون نیست؛ اما زیبایی آن به خصوص در فصل زمستان و با وجود قندیل‌های یخی، باعث شده تا مسافران زیادی از این آبشار دیدن کنند.

پیست اسکی سپیدان پولادکف

طبیعت سخاوتمندانه سپیدان، پیست‌های اسکی آن را به مکانی محبوب برای دوستداران ورزش‌های زمستانی تبدیل کرده است. پیست بین المللی پولادکف، جنوبی‌ترین پیست اسکی و همچنین پنجمین پیست بزرگ ایران است. ماجراجویی در اینجا تنها به زمستان محدود نمی‌شود زیرا بازدیدکنندگان می‌توانند از انواع فعالیت‌های تابستانی مانند اسکی روی چمن، زیپ لاین و تله‌کابین لذت ببرند.

علاوه بر این، دوستداران طبیعت می‌توانند با بازدید از کوه‌ها، آبشارها، دره‌ها، چشمه‌ها و دریاچه‌های مختلف شهر راه خود را پیدا کنند. این یکی از جاذبه‌های پیشنهادی راهنمای سفر به سپیدان است که در ۸۰ کیلومتری شیراز در منطقه‌ای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل واقع شده است.در بیشتر مناطق سرد جهان فصل اسکی معمولا از اواخر دسامبر شروع می‌شود و در اوایل ماه مارس به پایان می‌رسد. چند رستوران، چایخانه، هتل و تله کابین در این منطقه وجود دارد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt