باغ ارم،بهشت شیراز

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شیراز یکی از قشنگ ترین شهرهای ایران است. شهری با مردمان خون گرم و لحجه ای دوست داشتنی البته پر از بناهای باشکوه و قدمتی. باغ ارم شیراز یکی از همین بناهای دیدنی و جذاب است. که در دل خود تعداد بیشماری درخت بهارنارنج، سروناز و رز که به دخترهای شیراز ملقب هستند، جای داده است. باغ گیاه شناسی ارم شیراز در کنار وجود پوشش های گیاهی و درختی کم نظیر، از بناها و عمارت های زیادی نیز تشکیل می شود. و که می توان بخش کوچکی از گذشته این مرز و بوم را در آن ها جست و جو کرد.

باغ ارم شیراز در سال ۱۳۵۳ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شد. پنج سال بعد اداره میراث فرهنگی آن را مرمت و بازسازی کرد. این باغ در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

سرگذشت باغ ارم شیراز.

_ باغ ارم شیراز به عنوان یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی با حدود ۹۰۰ سال قدمت تاریخی است.و همواره مورد تمجید قرار گرفته است.

_ در زمان سلجوقیان تا اواخر دوره زندیه در اختیار فرمانروایان یا حاکمان محلی بوده است.

_ پس از انقراض سلسله زندیه و با شروع سلسه قاجار باغ ارم مقر ایل قشقایی می گردد. و یکی از خان های ایل قشقایی به نام جانی خان به همراه پسرش محمد قلی خان اقدام به ساخت عمارتی ایلی در محل فعلی ساختمان مرکزی باغ در شمال غربی باغ می نمایند. که اکنون به به بخشی از گلستان رز، اختصاص یافته است.

_ در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار حاکم فارس حاج حسن علی نصیرالملک باغ ارم را از سران ایل قشقایی خریداری می کند. که بعدا باغ ارم را بنام دخترش زینت الحاجیه می نماید. و شروع به ساخت ساختمان فعلی در آن می کند.

معماری باغ ارم .

طراحی باغ ارم شیراز به شیوه ای خاص بوده است .به طوری که برای رسیدن به ساختمان اصلی و مرکز باغ باید از طول باغ عبور کنید. بخش مرکزی باغ زیباترین بخش آن است. در نمای باغ و اینکه باغ ارم کجاست. باید گفت ساختمان به گونه ای ساخته شده. که طبقۀ پایینی به نظر در زیر زمین قرار دارد. دلیل این نوع ساخت ، خنک کردن این بخش درگرمای تابستان بوده است. نهر آبی که در باغ جاری است. در مسیر خود از دل این تالار عبور میکند. ، استخر را پر میکند. و در حوض بزرگی که در طبقۀ پایین است میریزد. این مسئله طبقات پایینی را کاملا خنک میکند.

کف و دیوارهای تالار پایین با کاشی های رنگارنگ پوشانده شده. یک پلکان این قسمت را به راهروهایی متصل میکند. که به طبقۀ بالا و به تالار بزرگ وصل میشود. بخش جنوبی تالار در حقیقت دنبالۀ محور اصلی است . چشم انداز شمالی نیز تپه هایی هستند. که در اطراف رودخانه قرار دارند.در ساختمان هایی که از گذشته در شیراز بجا مانده اند. میتوان کاشی های براق و سنگ تراشی را دید. که میراثی از دوران گذشته است.

سنتوری.

در بالای عمارات باغ ارم هلالی‌های زیبایی ساخته‌اند. كه در اصطلاح معماران محلی فارس به آن “سنتوری” می ‌گویند. این هلالی‌ها با كاشی های رنگین و نقش ‌‌‌‌دار ساخته شده. و به شیوه كاشیكاری های دوره زندیه و قاجاریه است. به روی این هلالی ها تصاویری از ناصرالدین شاه قاجار، داستان هایی از فردوسی و نظامی و ادبیات كهن فارسی و قصه‌های مذهبی كاشیكاری شده است.

مسیر دسترسی به باغ.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ، ایستگاه متروی نمازی است. که پس از پیاده شدن از قطار از آنجا می‌توانید. با حدود ده دقیقه پیاده‌روی با گذشتن از میدان دانشجو و میدان ارم به باغ برسید. یا با استفاده از تاکسی به سمت باغ بروید.

اگر با اتومبیل شخصی قصد رفتن به باغ را دارید. و از سمت بخش‌های شمالی شهر به سمت باغ ارم می‌روید.، بهترین مسیر برای دسترسی بلوار شهید چمران است. پس از وارد شدن به بلوار شهید چمران باید مسیر بلوار را تا انتها ادامه بدهید. و از میدان دانشجو (میدان علم) به سمت چپ بپیچید. و مسیر را تا میدان ارم (میدان خوابگاه) ادامه بدهید . پس از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید. و وارد خیابان ارم بشوید، پس از طی مسافتی کوتاه باغ ارم در سمت راست شما قرار دارد.

در این باغ جاذبه های تفریحی متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. که عبارت اند از:.

• لباس های سنتی: بازدید از جاذبه های تاریخی یکی از تفریحات. مورد علاقه گردشگران می باشد.، پوشیدن لباس های سنتی ایرانی در طول این بازدید .باعث جذابیت هرچه بیشتر آن خواهد شد. گردشگران تور شیراز می توانند. با پرداخت مبلغی جداگانه، لباس سنتی پوشیده. و به گشت و گذار در باغ ارم بپردازند.

• فروشگاه: در نقاط مختلف باغ ارم مغاره ها مختلفی وجود دارد. که اجناسی مانند صنایع دستی. را عرضه می کنند. گردشگران می توانند. در کنار بازدید از این باغ، سوغاتی های بسیار. ارزشمندی از فروشکاه های موجود تهیه کنند.

• موزه سنگ و گوهر دریای نور: این موزه در امارات اصلی باغ قرار گرفته. و در آن سنگ های خاص و گران قیمت نگهداری می شود.، این سنگ ها از ۱۴۰ نوع مختلف می باشند. موزه سنگ و گوهر دریای نور در سال. ۱۳۹۰ تاسیس شده. و تا به امروز نظر افراد بسیاری. را به خود جذب کرده است.

بهترین زمان بازدید

هر موقع از سال بروید، باغ ارم زیبایی خاص خودش را دارد. ولی در اردیبهشت گل‌ها و درخت‌ها. خیلی زیباتر هستند. برای همین هم باغ حسابی شلوغ می‌شود.

باغ ارم در پاییز هم واقعا دیدنی است. می‌توانید در خود باغ یا بلوار ارم قدم بزنید. و روی برگ‌های زرد درخت‌ها راه بروید. خیلی‌ها هم که از شلوغی خوششان نمی‌آید.، در زمستان به اینجا می‌آیند.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt