زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیدنی چابهار

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

بندر چابهار یکی از جاهای دیدنی و بسیار جذاب در جنوب شرقی کشور عزیزمان است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. چابهار در کرانه‌ی دریای عمان، که به آن دریای مکران نیز می‌گویند، در شاهراه اقیانوس هند قرار گرفته و دارای موقعیت بازرگانی بسیار ویژه‌ای است که آن را به منطقه‌ی آزاد اقتصادی تبدیل کرده است.

آب‌وهوای چابهار مانند بسیاری از شهرهای جنوب کشور ایران، هیچ وقت سرد نمی‌شود و مانند اسمش هوا همیشه در اینجا بهاری است. اعتدال هوا در چابهار باعث می‌شود که گردشگران زیادی در فصل‌های مختلف به اینجا سفر کنند.

کوه های مینیاتوری یا مریخی

شاید از هنر مینیاتور ایرانی چیزهایی شنیده یا نمونه هایی دیده باشیم؛ اما تماشای این کوه های غیرزمینی تجربه تمامن متفاوتی است. گویی نقاش چیره دست طبیعت هنر غریزی خود را بر پهنه دشت های بلوچستان پیاده کرده و با قلم موی ظریف خود چینن ناهمواری‌های خیره کننده ای را از دل خاک بیرون کشیده است.

شیارها و تراش های موجود در فرم‌هایی تکرار شونده و چشم نواز از پیکره کوه ها بالا رفته‌اند و ظاهری فرازمینی به آن ها بخشیده‌اند. از همین رو به کوه‌های مریخی هم معروف اند.

تالاب لیپار یا صورتی

در لابلای کوه‎های مریخی، تالابی خاص و منحصر‌به‌فرد وجود دارد که به رنگ صورتی است. بر فراز این تالاب می‌توان شاهد پرندگانی چون فلامینگو، تیهو، چنگر، حواصیل، کشیم، طاووسکن، عقاب دشتی و باقرقره بود. علاوه بر این تالاب لیپار با رنگ خاصش، تنها یکی از چهار تالاب موجود در جهان به رنگ صورتی است که این رنگ به دلیل فراوانی پلانكتون‌های گیاهی است. آب این تالاب یکی از شورترین آب‌های جهان است.

بزرگ‌ترین کوه گل‌افشان دنیا

اصولا ما انتظار داریم که از چشمه‌ها آب جاری باشد، اما از چشمه‌های گل‌ فشان چابهار به جای آب گل جاری می‌شود. وجود گل ‌فشان‌ها روی کره زمین به ایران محدود نمی‌شود اما بزرگترین کوه گل‌ فشان دنیا که ارتفاع آن به ۵۰۰ متر می‌رسد در چابهار خانه کرده است.به این پدیده کوه گل ‌فشان گفته می‌شود چون بعد از جاری شدن گل سرد از دل چشمه‌ها، این گل‌ها روی هم انباشته و مخروطی می‌شوند و شکل کوه به خود می‌گیرند.

در فواصل زمانی مختلف گل سرد از چشمه‌ها با صدایی مثل ترکیدن حباب بیرون می‌زند. در فصل‌های مختلف ممکن است بعضی گل‌فشان‌ها خاموش و بعضی دیگر فعال شوند.

ساحل صخره‌ای

که به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می‌شود. این ساحل را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست و در برابر این حجم از شگفتی انگشت به دهان ماند. ساحلی صخره‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است.نزدیکی ساحل دریا بزرگ با دریای عمان، باعث شده تا آب با دیواره صخره‌ها برخورد کند و موج فشان‌های بی‌نظیری به وجود آورد. تصویری که اگر فقط یکبار آن را ببینید، هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود.

صدای برخورد آب با صخره‌ها، آبی نقره‌گون دریا و آرامش بی مثال آن، حرکت خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌های کوچک و… همه باعث شده‌اند که این ساحل زیبا، جزو برجسته‌ترین مکان های دیدنی چابهار باشد.

آرزوها در سایه درخت مکر زن

دختر مکر زن اسمی است که محلی‌ها روی درخت انجیر معابد گذاشته‌اند. انجیر معابد درختی است که ریشه‌های آن به جای داخل زمین روی آن را ترجیح داده‌اند و شاخه‌های متعدد آن مثل تاجی روی تنه درخت می‌نشینند. هر شاخه‌ای از این درخت که به زمین برسد به ریشه تبدیل می‌شود.

محلی‌ها معتقدند که اگر کسی زیر چتر درخت انجیر معابد بنشیند و آرزو کند آرزوهایش برآورده می‌شود به خاطر همین است که در کیش به این درخت، درخت آرزوها هم می‌گویند و مردم پارچه‌های زیادی برای رسیدن به آرزوهایشان به شاخه‌ها و ریشه‌های این درخت می‌بندند.

دیدنی‌ها کم نیست! 

هرچقدر از عظمت، شگفتی و جذابیت‌های چابهار بنویسیم، باز هم تا  خودتان نروید و نبینید، نمی‌توانید عظمت آن را درک کنید. اگر به دنبال تجربه یک سفر داخلی خارق‌العاده هستید که تاریخ و طبیعت آن قلب‌تان را به تپش در بیاورد، چابهار بهترین گزینه برای شماست.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt