معرفی فیلم مرد بارانی

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

مرد بارانی (Rain Man) فیلمی آمریکایی به کارگردانی بری لوینسون محصول سال ۱۹۸۸ است. در این فیلم تام کروز در نقش «چارلی ببیت» و داستین هافمن در نقش «ریموند ببیت» حضور دارند.

فیلم مرد بارانی در سال ۱۹۸۹ توانست ۴ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای داستین هافمن، را بدست آورد.

شخصیت ریموند یا مرد بارانی که در فیلم، داستین هافمن نقش او را بازی می‌کند، با الهام از شخصیت واقعی کیم پیک ساخته شده‌است. مرد بارانی شاید ترجمهٔ چندان صحیحی برای Rain Man نباشد زیرادر واقع تلفظ تغییریافتهٔ Raymond است. چارلی بعداً متوجه می‌شود که دوست تخیلی دوران کودکی‌اش که او به نام Rain Man می‌شناخت در واقع همان برادرش Raymond است.

داستان فیلم:

چارلی بابیت که مدیر یک شرکت واردات اتومبیل است، در راه تعطیلات آخر هفته به‌همراه نامزدش سوزانا (والریا گولینو) مطلع می‌‌شود که پدرش فوت شده است. او پس از مراسم خاک‌سپاری با وکیل خانوادگی صحبت می‌کند و متوجه می‌شود که پدرش برای او تنها باغچهٔ گل رز و اتومبیل قدیمی را به ارث گذاشته و سه میلیون دلار از ثروتش را به کفیلش واگذار کرده است.

چارلی پس از تحقیق به آسایشگاهی خارج از شهر می‌رسد که امانت‌دار ثروتی که به کفیل پدرش رسیده، در آنجا حضور دارد. و در آن آسایشگاه به شخصی به اسم ریموند برمی‌خورد که درگیر اختلال اوتیسم است و متوجه می‌شود که او، برادرش و همان کفیل پدرش است. چارلی تلاش می‌کند تا حضانت برادر را به‌عهده بگیرد تا از این طریق بتواند پول ریموند را تصاحب کند، اما پدر چارلی حضانت او را به پزشک خانواده سپرده است. در نهایت چارلی با سماجت فراوان برادرش را از آسایشگاه خارج می‌کند. این آغاز رابطهٔ بین دو برادر است که در آن شاهد اتفاقات تلخ و شیرین خواهیم بود.

مدت زمان فیلم:

مدت زمان فیلم ۱۳۳ دقیقه است، اما شک نکنید که چنان در دنیای ریموند و چارلی غرق می‌شوید که متوجه گذر زمان نخواهید شد. فیلم تلاش می‌کند تا محدودیت‌های ریموند را به تصویر بکشد. می‌توان گفت که کل فیلم بر اساس محدودیت‌های احساسی انسان طراحی شده است. محدودیت ریموند در ارتباط با دیگران و محدودیت چارلی در عشق‌ورزی و عشق به همنوع! مرد بارانی فیلمی درخشان دربارهٔ «باورداشتن و پذیرفتن» است.

خوب است بدانید:

«مرد باراني» يکي از محبوب ترين فيلم هاي کلاسيک هاليوود است که در دهه ۸۰ و به دو زبان انگليسي و ايتاليايي ساخته شده است و به موضوعات اجتماعي، ازجمله «ثروت» و «خانواده» مي پردازد.هسته داستاني «مرد باراني»، علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، اين نکته را يادآور مي شود که بايد به هر شخصي به خاطر انسان بودنش، احترام گذاشت. صرف نظر از اين که چه توانايي هاي ويژه يا ناتوانايي هاي خاصي دارد. نکته قابل توجه فيلم نيز، تعادل احساسي آن است. به اين معنا که مخاطب براي «ريموند» احساس تاسف نمي کند يا تنفرش به چارلي برانگيخته نمي شود.«مرد باراني» از نقش آفريني «داستين هافمن» در قالب شخصيتي که در زندگي اش مشکلاتي را متحمل شده و به ندرت احساساتش را ابراز مي کند سود برده است. بازي «داستين هافمن»، نمايشي هنرمندانه بازيگري است که انگار مقابل دوربين قرار ندارد. البته اين فيلم در موفقيت هايش مديون بازي «تام کروز» در نقش يک شخصيت آشفته و سرگردان، نااميد و درگير مقاصد اقتصادي است. با توجه به موفقيت هايي که «مرد باراني» به دست آورده است، يک شاهکار سينمايي کلاسيک به شمار مي آيد.

جوایز فیلم:

اسکار بهترین فیلم
اُسکار بهترین کارگردانی
اسکار بهترین بازیگر مرد برای داستین هافمن
اُسکار بهترین فیلمنامه
نامزد اسکار بهترین طراحی صحنه
نامزَد اسکار بهترین فیلم‌برداری
نامزد اسکار بهترین تدوین
نامزَد اسکار بهترین موسیقی متن
جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام
جایزِه گلدن گلوب بهترین بازیگر برای داستین هافمن
جایزه خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

تا این تاریخ، مرد بارانی تنها فیلمی است که جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه خرس طلایی جشنواره برلین را با هم برده‌است.

بازیگران فیلم:

داستین هافمن، تام کروز، Valeria Golino، جرالد آر مولن، Jack Murdock  Michael D. Roberts و Ralph Seymour به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم مرد بارانی حدود ۱۱ بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان مرد بارانی را یک اثر پربازیگر عنوان کرد.

از دیگر بازیگران فیلم مرد بارانی می‌توان به Lucinda Jenney، بونی لین هانت، Kim Robillard و بت گرانت اشاره کرد.

متوسط سن بازیگران مرد بارانی براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، ۶۹ سال است که نشان می‌دهد بازیگران مرد بارانی عمدتا از نظر سنی افرادی پیر و باتجربه هستند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt