معرفی فیلم نگهبان شب

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

رضا میرکریمی یکی از برترین کارگردانان کشور ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ با فیلم کودک و سرباز آغاز کرد و تا‌ کنون موفق شده چندین بار در جشنواره فیلم فجر و حوزه‌های مختلف، علی‌الخصوص کارگردانی، موفق به کسب جایزه سیمرغ بلورین شود. اکنون نیز قصد داریم فیلمی را که او برای آن برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شده، به شما معرفی کنیم.

فیلم نگهبان شب به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در سال ۱۴۰۰ساخته شد و محمد داوودی نیز در نگارش فیلمنامه به او کمک کرده است. این اثر توانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر کاندید ۸ جایزه شود و یک جایزه را از آن خود کند. در ادامه مقاله پیش‌رو از ماه خاتون با معرفی فیلم سینمایی نگهبان شب همراه شما هستیم.

زمان اکران فیلم نگهبان شب:

ژانر فیلم سینمایی نگهبان شب درام و عاشقانه است. این فیلم در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ نخست در جشنواره فیلم فجر و سرانجام در ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در سینمای ایران اکران شد. مدت زمان فیلم نگهبان شب ۹۰ دقیقه است.

خلاصه داستان:

نگهبان شب، داستان زندگی پسری ساده‌دل به نام رسول است که برای نگهبانی در شیفت شب یک ساختمان استخدام می‌شود، او کم کم در می‌یابد که ماجرا‌هایی پشت این ساختمان نهفته است و بهنام، پیمان‌کار ساختمان، به دنبال لاپوشانی نواقص و شانه خالی‌کردن از زیربار مسئولیت‌هاست. در این میان، فرصتی برای رسول مهیا می‌شود تا بر سر دوراهی مادیات و خط قرمز‌های اخلاقیش، مسیری را انتخاب کند. رسول به جای قبول پیشنهاد رشوه و همکاری با بهنام، انتخاب می‌کند تا برای ادامه زندگی و خوشبختی همسرش، زمین آبا و اجدادیش را بفروشد، ولی زیربار رفتار‌های غیر اخلاقی نرود.

نقد فیلم نگهبان شب:

نگهبان شب، ایده و داستانی کلیشه‌ای دارد که حتی با خوانده خلاصه آن هم گمان می‌کنید با یک اثر تکراری روبه‌رو هستید. فیلم قصد دارد پند شعارگونه: خوبی و درستی با راه اشتباه به دست نمی‌آید و برای خوب بودن نباید دنبال بهانه بود را عنوان می‌کند. اما آیا این فیلم ارزش تماشا ندارد؟

تمام چیزهایی که گفتیم، ظاهر قضیه بودند و این اثر کاملا درخشان ظاهر شده است، به طوری که از تماشای آن شگفت‌زده خواهید شد. روایت فیلم روان و جذاب است و شخصیت‌ها به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. ریتم کند نیست اما با حوصله مسائل را به ما نشان می‌دهد و همچنین پایانی منطقی نیز دارد. در مجموع نمرات فیلم ایرانی نگهبان شب قابل قبول هستند. این اثر موفق به کسب دو جایزه در جشنواره فیلم فجر شد که اولین آن سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای رضا میرکریمی و دومین جایزه دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد برای علی‌اکبر اصانلو بود. همچنین فیلم نگهبان شب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۴ نیز شد. نکته بعدی فروش این اثر است که موفق شد بیش از ۲ میلیارد فروش داشته و جز پرفروش‌ترین‌های ۱۴۰۲ شود.

جوایز فیلم نگهبان شب:

رضا میرکریمی | سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی | دوره چهلم جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰

علی‌اکبر اصانلو | دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد | دوره چهلم جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰

بازیگران و عوامل فیلم نگهبان شب:

تورج الوند، لاله مرزبان، علی‌اکبر اصانلو، محسن کیایی، ویشکا آسایش و با حضور افتخاری کیومرث پوراحمد، جمع بازیگران فیلم نگهبان شب هستند.

تهیه کننده و کارگردان: سید رضا میرکریمی، نویسنده: سید رضا میرکریمی و محمد داودی، مجری طرح و مدیرتولید: محمدصادق میرکریمی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: سیدرضا میرکریمی، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: زهرا صمدی، طراح گریم: محمود دهقانی، صدابردار: سعید بجنوردی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، عکاس: حافظ احمدی.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روس لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt