معرفی مستند توران خانم

 در سینما و تئاتر, فیلم ایرانی

مستند توران خانم به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این مستند محصول کشور ایران و در ژانر مستند و بیوگرافی می‌باشد.

توران میرهادی را باید به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌هایی دانست که در طول سال‌های اخیر به کودکان ایران خدمت کرده است. او با تاسیس شورای کتاب کودک مرجعی برای شناخت بهترین کتاب‌های کودکان و نیز شناخت و درک صحیح ادبیات کودک بنا گذاشت.

با منتشر کردن فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، یکی از معتبرترین سری کتاب‌های مرجع را در ایران به دست کودکان رساند و با تاسیس و مدیریت مدرسه فرهاد، نشان داد که اصول تربیتی باید بر چه اساسی استوار باشند. او کتاب‌هایی تالیف کرد که راهنمای مادران، معلمان و تسهیل‌گران گروه سنی کودک و نوجوان است و کتاب‌هایی نیز درباره او منتشر شده است که نمایانگر سبک زندگی و تفکرات اوست. در این یادداشت نگاهی به زندگی و فعالیت‌های او می‌اندازیم.

تولد و کودکی

توران میرهادی ۲۶ خرداد ۱۳۰۶ در شمیران تهران به دنیا آمد. پدرش یکی از مهندسانی بود که در پروژه راه‌اندازی راه‌آهن سراسری ایران فعالیت می‌کرد و مادرش، زنی آلمانی به نام گرتا دیتریش بود که در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، هنر خوانده بود و در هنرستان کمال‌الملک، مبانی هنر و مجسمه‌سازی درس می‌داد.

مدرسه و تحصیلات

توران میرهادی به واسطه مادرش زبان آلمانی را فراگرفته بود. بعد از آن فرانسوی و انگلیسی نیز یاد گرفت. در سال ۱۳۲۴ وارد دانشکده علوم شد و به تحصیل در رشته طبیعی مشغول شد. در همین روزها بود که با بزرگانی مانند جبار باغچه‌بان و محمدباقر هوشیار، دو تن از فعالان سوادآموزی، آشنا شد. از باغچه‌بان راه و روش سوادآموزی را فراگرفت و به عنوان دانشجوی آزاد در کلاس‌های درس محمدباقر هوشیار که علوم پرورشی یاد می‌داد، حاضر می‌شد.

سفر به اروپا

آشنایی با باغچه‌بان و هوشیار، توران میرهادی را مصمم کرد تا علاقه‌اش را دنبال کند. او تصمیم گرفت به اروپا برود و در رشته علوم پرورشی و روانشناسی تحصیل کند. هرچند در ابتدا تصمیم داشت به سوئد برود، اما در نهایت، در سال ۱۳۲۵ به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن، در رشته روان‌‌شناسی تربیتی فارغ‌التحصیل شد.

خوب است بدانید:

با اینکه شخصیت محوری مستند یک پیرزن ۸۵ ساله است اما درون او کودکی پویا زندگی می‌کند که رد آن را می‌توان در کنش‌ها و سخن‌های میرهادی پیدا کرد. تمام تلاش او در طول عمرش این بود که دنیا را به جای بهتری برای کودکان بدل کند. به جهانی زیباتر و سرشار از صلح و آرامش. در واقع نگاه او نه تنها به کودک و کودکی بود که تلاش می‌کرد جهان بشری را از منظر جهان کودکانه بازمعنا کند. بر همین مبنا کوشید تا به جای رقابت، رفاقت و همدلی و همکاری را به عنوان یک ارزش و مولفه فرهنگی در ساختار و نظام آموزش و پرورش ما صورت بندی کند.

توران میرهادی البته برای رسیدن به اهدافش راهی سخت و دشوار را طی کرد. چه در زندگی شخصی و خانوادگی‌اش و چه در زندگی حرفه‌ای و محققانه‌اش. از تلخی اعدام همسر اول و فقدان جانکاه برادر و مرگ دردناک پسر کوچکش تا هزاران موانع و دست اندازی که در مسیر زندگی حرفه‌ای‌اش وجود داشت اما او نصیحتی از مادرش را همواره با خود همراه داشته که به او کمک کرده تا سرسختانه در برابر مصائب بایستد و به سمت مقصود حرکت کند. این نصحیت را می‌توان خلاصه کلام توران میرهادی از زندگیش و پیام مهم این مستند دانست: «غم های بزرگ را به کارهای بزرگ تبدیل کنیم».

 

تماشای این مستند را از دست ندهید. می‌توان آن را نمونه با اصالتی از یک مستند انگیزشی هم دانست که تماشای آن به مخاطب انرژی و امید می‌بخشد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt