معرفی فیلم استیو جابز

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

بی شک استیو جابز یکی از تاثیرگذارترین افراد موفقدر جهان است که توانست با خلاقیت‌های بی نظیر خود برندی مانند اپل را به جهان معرفی کند. برندی که هنوز پرفروش‌ترین آمار فروش محصولاتش به خصوص تلفن همراه، حتی چندین سال پس از فوت استیو جابز نیز حفظ شده‌است. در این مقاله نیز به سراغ فیلمی رفته‌ایم که زندگی و سرگذشت استیو جابز را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد.

نویسنده فیلم استیو جابز، آرون سورکین و کارگردان آن دنی بویل است و هزینه تولید این فیلم ۳۰ میلیون دلار ارزیابی شده‌است. این فیلم ۱۲۲ دقیقه‌ای به سه مقطع مهم از زندگی استیو جابز می‌پردازد و نکات مدیریتی خوبی از زندگی و کسب و کار او به مخاطب می‌آموزد.

تماشای این فیلم انگیزشی می‌تواند درس‌های زیادی برای شما به همراه داشته باشد و انگیزه زیادی برای ادامه مسیر به شما ببخشد. یک کارآفرین که تمایل دارد در آینده به موفقیت برسد با تماشای فیلم‌های انگیزشی و مطالعه کتاب‌های انگیزشی می‌تواند انرژی بیشتری برای ادامه مسیر به خودش بدهد.

داستان فیلم استیو جابز

در فیلم استیو جابز به سه مقطع حساس در زندگی و کسب و کار این شخصیت اشاره می‌شود:

_اولین مقطع مهم در زندگی جابز که در این فیلم به آن اشاره می‌شود، سال ۱۹۸۴ است. در آن سال سیستم عامل مکینتاش اختراع شد و اتفاقات زیادی پیرامون این اختراع رخ داد که در این فیلم شاهد آن‌ها خواهیم بود.

_دومین مقطع مربوط به سال ۱۹۸۸ است که در آن سال تمرکز استیو جابز روی مسئله کامپیوترهای نکست بود.

_سومین مقطع مربوط به سال ۱۹۹۸ است که در آن سال جابز به اپل برگشت و سیستم عامل آی مک مطرح شد.

محور اصلی فیلم استیو جابز سه اتفاقی است که در بالا به آن‌ها اشاره شد ولی جدای از این سه اتفاق و در خلال فیلم با شخصیت اصلی استیو هم آشنا می‌شویم و نکات مدیریتی مختلفی از او یاد می‌گیریم. کارگردان این فیلم تلاش می‌‌کند که به مخاطب نشان دهد که جابز شخصیتی افسانه‌ای و بدون نقص نداشته است و می‌کوشد مخاطب را با شخصیت واقعی او آشنا سازد.

درس‌هایی از فیلم استیو جابز

١. معیارهای رهبری موثر و کارآمد

ملاک‌ها و معیارهای متفاوتی برای رهبری موثر و کارآمد یک تیم وجود دارد. رهبری که می‌خواهد موثر باشد باید سه معیار مهم را داشته باشد و در خود پرورش دهد. این سه معیار عبارت است از:

کنکاو بودن

رهبری که می‌خواهد برای تیم خود موثر و کارآمد باشد لازم است عنصر کنجکاوی را در خودش رشد و پرورش دهد. رهبری در اصل و اساس خودش باید کنجکاو باشد و از اعضای تیم خود سوالاتی با پایان باز بپرسد تا از این راه آن‌ها را به تأمل و تفکر وادار کند و چشم‌اندازها و اهداف جدیدی پیش روی آن‌ها قرار دهد.

اجازه دهید که کارمندان خودشان رهبری کنند.

یکی از نکاتی که هر رهبری باید بداند این است که نباید بر کارکنان خودش سلطه داشته باشد و آن‌ها را وادار به انجام یک کار کند. در صورتی که این کار را انجام دهید کارکنان نمی‌توانند خودشان مسائل پیش رو خود را حل کنند و در وجود خودشان نوعی ترس از شما را احساس خواهند کرد.

در تمامی ابعاد در کنار اعضای تیم خود باشید.

نکته‌ای که باعث می‌‎شود یک رهبر از یک مدیر متمایز شود این است که رهبر تمام ابعاد زندگی اعضای تیم خود را در نظر می‌گیرد. کارکنان ربات نیستند. مسلماً مسائل هر شخص در خانه بر عملکرد او در کسب و کار هم تأثیر می‌گذارد و اگر به این نکته توجه نداشته باشید نمی‌توانید آن طور که باید و شاید به آن‌ها کمک کنید و مسائلشان را حل نمایید.

٢. هر کس مشکلات خاص خودش را دارد.

گاهی مواقع تصور می‌کنیم که ما بیشترین مشکلات را در مقایسه با تمامی افراد موفق جهان داریم. گاهی به خودمان می‌گوییم که اگر من هم انسان بی‌مشکلی بودم حتماً موفق می‌شدم و حتی بیشتر از استیو جابز و سایر بزرگان جهان رشد و پیشرفت می‌کردم.

این در حالی است که حتی موفق‌ترین افراد جهان هم مشکلات خاص خودشان را دارند و انسان‌های آسوده و بی‌خیالی نیستند. در لحظاتی از فیلم استیو جابز می‌بینیم که این فرد موفق به خاطر فرزند دختر خود که از نامزد قبلی خود دارد بحث می‌کند. بنابراین هر گاه احساس کردیم که ما بیشترین مشکل را در دنیا داریم و این مشکلات مانع از رشد و پیشرفت ما می‌شوند، باید به خاطر داشته باشیم که تمامی بزرگان و افراد موفق هم بدون مشکل نبوده و مشکلات خاص خودشان را داشته‌اند.

٣. حتی اپل هم ۲۰ سال طول کشید تا به جایگاه برتر خود دست پیدا کند.

یک نکته در فیلم استیو جابز وجود دارد که تمامی کارآفرینان باید مد نظر قرار دهند و آن این است که حتی استیو جابز هم با این همه نبوغ و استادی ۲۰ سال طو.ل کشید تا بتواند اپل را به جایگاه ویژه خودش برساند. این شرکت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد تا در نهایت به عنوان یک شرکت پیشرو و پیشگام در عرصه فناوری شناخته شود.  بنابراین اگر می‌خواهید کسب و کار خود را به رهبر بازار تبدیل کنید باید زحمت بکشید و پشت‌کار داشته باشید تا در نهایت بتوانید به رهبر بازار تبدیل شوید.

و در آخر

«استیو جابز» کلاس تاریخ نیست. این فیلم برداشت هنرمندانه‌‌ی خیره‌کننده‌ای از روی یکی از پیچیده‌ترین غول‌های دنیای تکنولوژی است و همین رهابودن از حقیقت است که آن را بهتر از هر سندی ما را به درون ذهن آشفته اما دوست‌داشتنی شخصیتِ نابغه و پیچیده‌ی جابز وارد می‌کند. «استیو جابز» جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که درمان احساس ناامیدی و خستگی هستند؛ چنان ولتاژی در سیم‌پیچی‌های این فیلم جریان دارد که هم سرگرم‌تان می‌کند و هم از شدت انرژی دیوانه‌واری که به مغزتان می‌فرستد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt