کاکائو، از سالم ترین دانه های جهان

 در تغذیه سالم, سلامتی

از سالم ترین دانه های سراسر جهان می توان دانه های کاکائو را نام برد. این دانه ها حاوی ۳۰۰ نوع ترکیب مفید برای سلامتی بدن می باشند. کاکائو به دلیل غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها به بدن بسیار مفید است. بیشتر افراد زمانی که نام کاکائو به گوششان می رسد به یاد شکلات می افتند، زیرا اصلی ترین کاربرد کاکائو تهیه شکلات است که خواص کاکائو در این شکلات ها یافت می شوند.

دانه های کاکائو یکی از پر مصرف ترین دانه های خوراکی به شما می روند که اکثر افراد از طعم آن لذت می برند. ترکیبات سالم مختلفی در این دانه ها وجود دارند، از جمله این ترکیبات مهم تئوبرومین، فنتیل آمین و پلی فنول هایی مانند فلاونوئید ها می باشد. از کاکائو نیز مانند قهوه و نسکافه نوشیدنی های خوشمزه ای می توان تهیه کرد.

در ادامه شما را با خواص کاکائو برای سلامتی بدن آشنا کنید. با ماه خاتون همراه باشید.

فواید مصرف کاکائو

کاهش فشار خون

پودر کاکائو و شکلات تلخ در کاهش فشار خون تاثیر دارند. در‌ واقع وجود فلاوانول در کاکائو سطح نیتریک اکسید را در خون تنظیم می‌کند و باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها می‌شود. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فشار خون کاهش پیدا کند.

درست است که فلاوانول تاثیر مثبتی بر کاهش فشار خون دارد، ولی باید بدانیم این ماده برای افراد مسنی که دارای مشکلات فشار خون بالا هستند مؤثر است و بر افراد جوان یا افرادی که فشار خون عادی دارند تأثیر خاصی نمی‌گذارد. همچنین میزان فلاوانول در کاکائو پس از فرآوری کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر دچار فشار خون بالا هستید، باید شکلات تلخ با کیفیت مصرف کنید و بر اساس نظر پزشک این ماده را به طور مستمر در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا شاهد تأثیر آن باشید.

بهبود خلق ‌و خو و درمان افسردگی

علاوه بر تأثیر مثبت کاکائو بر انحطاط ذهنی مرتبط با بالا رفتن سن، اثر آن بر مغز نیز ممکن است منجر به بهبود خلق و خو و علائم افسردگی در افراد بشود. اثرات مثبت کاکائو بر خلق ‌و خوی ما ممکن است به دلیل فلاوانول‌های موجود در آن، تبدیل تریپتوفان به هورمون سروتونین (یعنی همان ماده طبیعی‌ای که حال ما را خوب می‌کند)، کافئین موجود در آن و یا صرفا به دلیل حس خوبی که بعد از خوردن شکلات پدیدار می‌شود باشد.

نتیجه یک مطالعه علمی در مورد ارتباط میان مصرف شکلات و میزان استرس در زنان باردار، نشان داد که مصرف شکلات به طور منظم با کاهش استرس و بهبود خلق ‌و خوی نوزادان همراه است. علاوه بر این، مطالعه علمی دیگری نیز ثابت کرد که نوشیدن نوشیدنی کاکائویی حاوی پلی فنول، منجر به افزایش آرامش و رضایت در انسان می‌شود.

پیش گیری از کم خونی

کاکائو ممکن است از کم خونی (کمبود آهن) جلوگیری کند. وجود آهن برای انتقال گلبول های قرمز و مواد مغذی بدن به سلول های خون ضروری است. با توجه به عوامل مختلف تاثیرگذار، کمبود آهن یکی از شایع ترین نوع سوء تغذیه است. ۵۰ درصد موارد کم خونی در سطح جهان، ناشی از کمبود آهن است.

با افزایش مصرف غذاهای سرشار از آهن، می توان مانع از کمبود آهن شده و سطح کم آهن در خون را بهبود بخشید. بنابراین، کاکائو یک منبع غنی از آهن در رژیم غذایی بوده و می تواند در پیشگیری از کمبود آهن کمک کند.

سلامت قلب

کاکائو سرشار از پلی فنل ها است. از جمله خاصیت های کاکائو ناشی از این ترکیب, حفظ سلامت قلب و عروق می باشد. تحقیقات نشان داده است پلی فنل های کاکائو در کاهش فشار خون موثر هستند که این مسئله نیز به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

منیزیم از دیگر مواد معدنی مفید برای سلامتی قلب است که در کاکائو نیز یافت می شود. منیزیم موجب افزایش توانایی قلب و بهبود عملکرد آن می شود. از دیگر خواص کاکائو ناشی از وجود منیزیم می توان به کاهش خطر لخته شدن خون در عروق اشاره کرد. این مسئله می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

سلامت پوست

از دیگر خواص کاکائو کمک به سلامت پوست است. حفاظت از پوست و حفظ سلامتی آن از جمله خاصیت های مهم کاکائو به شمار می رود که به دلیل غنی بودن آن از ویتامین C و منیزیم است. آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو از پوست در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا محافظت می کند و از پیری زود رس پوست جلوگیری می کند. آنزیم های موجود در کاکائو موجب جوان سازی پوست می شود.

چه میزان کاکائو در رژیم غذایی استفاده کنیم؟

شاید این جملات را در طب سنتی و کهن ایرانی شنیده باشید که: هر خوراکی به میزان کم دارو، به میزان متوسط غذا و به میزان زیاد سم است. پیشنهاد می‌کنیم شکلات تلخ را به میزانی که پزشکان توصیه کرده‌اند به رژیم غذایی خود وارد کنید و این کار را به صورت یک عادت انجام دهید. به نظر می‌رسد مصرف روزانه ۱۰ تا ۴۰ گرم شکلات تلخ تاثیر مثبتی در سلامت شما داشته باشد.

 

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

کیک شکلاتی با بستنی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt