مهم‌ترین خواص کیوی را بشناسیم!

 در تغذیه سالم, سلامتی

اصالت کیوی که به آن انگور فرنگی چینی هم گفته می‌شود، به بخش‌های شمالی چین برمی‌گردد. این میوه کالری کمی دارد و غنی از مواد مغذی مهم مثل ویتامین‌های C، E و K، همچنین پتاسیم و فولات است. کیوی همچنین غنی از فیبر است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش وزن کمک می‌کند. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که کیوی می‌تواند با بیماری قلبی و بیماری‌های دیگر مبارزه کند.

در مقاله‌ای که امروز برایتان آماده کرده‌ایم، قصد داریم شما را با خواص کیوی و ارزش غذایی آن آشنا کنیم.

کیوی را با پوست بخوریم بهتر است یا بدون پوست؟

کیوی میوه بومی کشورمان محسوب نمی‌شود و ممکن است برخی از ما بدلیل وجود بعضی ترکیب‌ها و مواد آرژن در کیوی، دچار حساست شویم، این حساسیت در پوست کیوی نیز وجود دارد. اگر مشکلی با خوردن کیوی با پوست و یا بدون پوست ندارید، پیشنهاد می‌شود که این میوه را با پوست مصرف کنید. زیرا بخش عمده‌ای از ویتامین E، در پوست کیوی وجود دارد.

یک کیوی چقدر کالری دارد؟

۱۰۰ گرم کیوی فقط ۵۵ کالری دارد و مزه متمایز آن ممکن مورد علاقه افراد زیادی باشد. کیوی، حاوی فیبر حل شدنی نیز هست که باعث کاهش گرسنگی، می‌شود و احساس سیری را افزایش می دهد.

در ادامه خاصیت کیوی را بررسی می‌کنیم:

خواص کیوی برای یبوست:

خواص کیوی برای یبوست در علم پزشکی ثابت شده است. یکی از مقالات معتبر پزشکی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، به این نتیجه اشاره دارد که افراد سالم بدون مشکل یبوست، زمانی که کیوی می‌خورند، روده‌های کوچک آن‌ها آب بدن را حفظ می‌کند که باعث نرم‌شدن و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود.

کیوی می‌تواند جایگزین طبیعی برای داروهای ملین باشد. برای دفع بهتر و کمک به یبوست از خواص کیوی ناشتا غافل نشوید و صبح یک عدد کیوی را ناشتا یا این‌که به‌صورت اسموتی درست کنید و بخورید.

کمک به جوانسازی پوست:

کیوی، فقط یک میوه خوش مزه و سرشار از مواد مغذی نیست بلکه یک ماده طبیعی عالی برای مراقبت از پوست هم محسوب می شود. حاوی مواد مغذی مناسب پوست، مانند: ویتامین C و E و آنتی اکسیدان است این مواد برای تقویت و جوان سازی سلامت پوست ضروری می باشند و علاوه بر این، کیوی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که آن را به یک ملین عالی تبدیل می کند.

مصرف منظم آب کیوی، در دفع سموم و مواد اضافی در بدن موثر است بنابراین، باعث داشتن پوستی سالم و درخشان می شود.

کمک به افزایش سلامت قلب:

افزایش سلامت قلب یکی دیگر از خواص کیوی به شمار می‌رود. این میوه غنی از پتاسیم بوده که یک ماده‌ی معدنی ضروری برای قلب به شمار می‌رود. مطالعات نشان می‌دهند که این ماده‌ی مغذی به‌تنهایی می‌تواند اثرات محافظتی قابل‌توجهی در برابر بیماری‌های قلبی داشته باشد‌.

در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم در روز مصرف کردند، ۴۹ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار گرفتند. مصرف کیوی همچنین به کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند.

خواب را بهبود می‌بخشد:

خوردن کیوی قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد. در یک مطالعه‌ی چهار هفته‌ای، ۲۴ نفر از مردان هر روز یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی خوردند. محققان در پایان دوره‌ی مطالعه متوجه شدند که کیفیت خواب شرکت‌کنندگان ۴۲ درصد افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این میزان کلی خواب آن‌ها ۱۳ درصد و تواناییشان برای خوابیدن بدون بیدار شدن در نصف شب ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

مصرف بیش از حد کیوی 

آلرژی: 

آلرژی و حساسیت به کیوی، میتواند واکنشی جدی را در برخی افراد ایجاد کند. معمولا، این حساسیت با اسهال، ورم خفیف، درد شکم و خارش دهان همراه است. در موارد شدیدتر، ممکن است فرد دچار شوک حساسیتی شود.در چنین موردی، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

التهاب دهان:

مصرف زیاد کیوی ممکن است به دلیل ماهیت اسیدی که دارد، باعث التهاب دهان شود. این التهاب به دلیل کریستال های سوزنی کلسیم و اکتینیدین ایجاد می شود.

مصرف زیاد کیوی باعث اسهال می شود:

اگرچه کیوی به دلیل میزان بالای فیبر، یک ملین طبیعی به شمار می آید، اما استفاده بیش از حد آن ممکن است باعث اسهال شود.

سخن پایانی

با توجه به فواید کیوی برای سلامتی و نقش مهم آن در زندگی انسان‌ها، بهتر است همه افراد در تمامی سنین از فواید کیوی آگاه شوند و از خوردن این میوه سالم غافل نشوند. اگر به دنبال یک میوه با کالری کم و فیبر بالا هستید، پیشنهادی بهتر از کیوی برای شما وجود ندارد.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt