خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

 در -, تغذیه سالم, سلامتی

انجیری خاردار میوه ای است که روی برگ های کاکتوس های نوپالس رشد می کند.

انجیری خاردار که به طور گسترده به «میوه کاکتوس» معروف است، در کشورهای مختلف و مناطق مختلف به نام هایی مانند ماهی تن، نوپال، نوپالس، انجیر زرشک، انجیر هند با نام های مختلفی شناخته می شود.

این میوه استوانه ای شکل است که دارای پوستی بیرونی محکم با خار و گوشت داخلی نرمتر است که خوراکی است. در ابتدا سبز است و با بالغ شدن در بیشتر گیاهان به صورتی مایل به قرمز در می آید.

می توان آن را به صورت خام، آب پز یا کبابی مصرف کرد. همچنین برای تهیه آب میوه و مربا استفاده می شود. این میوه های بیضی شکل خوش طعم از بالای برگ های خاردار جوانه می زنند و در رنگ های مختلف از قرمز و سبز تیره گرفته تا زرد یا بنفش وجود دارد. طعم آن شبیه هندوانه / تمشک است و عطر خیار مانند دارد.

ارزش غذایی میوه کاکتوس

میوه کاکتوس جدا از اسم، ظاهر و اصالت غیرمعمولی که دارد، دارای ترکیب مواد مغذی خاص از جمله مقدار زیاد ویتامین C، گروه خانواده‌ٔ ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، مس و فیبر غذایی است. در رابطه با ترکیبات آلی، میوه کاکتوس سرشار از زردینه‌ها، پلی فنول ها و بتالین‌ها است که تأثیر مثبتی روی سلامتی دارند. در ادامه به تأثیر این میوه اعجاب انگیز بر سلامتی بدن می‌پردازیم :

کمک به کاهش وزن:

میوه کاکتوس (انجیری خاردار) دارای مقادیر فراوانی فیبر و با کالری کم و چربی های اشباع شده است. میوه کاکتوس بدون افزایش وزن می تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند.

ضمنا میزان فیبر موجود در این میوه می تواند از مصرف بیش از حد مواد غذایی جلوگیری کند و از افزایش وزن بکاهد.

جلوگیری از علائم پیری:

مزایای زیبایی از میوه کاکتوس می تواند به خواص آنتی اکسیدانی قوی آن نسبت داده شود، این آنتی اکسیدان ها پوست شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند، بنابراین از نشانه های پیری مانند خطوط و چین و چروک ها را جلوگیری می کنند.

با سلول های سرطانی مبارزه می کند:

ترکیبات فلاونوئیدی موجود در این میوه خطر ابتلا به سرطان های پستان، پروستات، معده، لوزالمعده، تخمدان، دهانه رحم و ریه را کاهش می دهد. نشان داده شد که آنها از رشد سلول های سرطانی در مدل های آزمایشگاهی و موش جلوگیری می کنند. آنها همچنین باعث مرگ این سلول های سرطانی در غلظت های بالاتر شدند. این ترکیبات همچنین توانایی حذف رادیکال های آزاد و بهبود فعالیت آنزیم های پرو اکسیدان را دارند.

معده را آرام می کند:

در مکزیک، میوه کاکتوس معمولاً به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود. مردم روزانه این میوه را مصرف می کنند تا حرکات روده ای خود را منظم کنند. این به حفظ سیستم گوارشی سالم کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ترکیبات موجود در این میوه  نیز کمک به سلامت معده و تسکین آن است.

افزایش مقاومت استخوان و دندان ها:

کلسیم تاثیر به سزایی در افزایش تراکم بافت استخوانی دارد، که از خواص میوه کاکتوس می توان به مقادیر بالای این ویتامین در آب طبیعی این گیاه اشاره کرد.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که با مصرف آب میوه طبیعی گل کاکتوس می توان از بیماری هایی همچون پوکی استخوان، اختلالات استخوانی و از بین رفتن تراکم بافت استخوانی در میان سالی جلوگیری کرد.

حفظ سلامت قلب:

میزان بالای فیبر موجود در این میوه باعث کاهش کلسترول در بدن می شود این کاهش کلسترول بسیار برای سلامت قلب انسان مفید است. همچنین میزان پتاسیم بالای این میوه به کاهش استرس و کاهش فشار خون کمک می کند. همچنین این میوه باعث بهبود عملکرد دستگاه گردش خون می شود. این میوه می تواند از انواع بیماری های قلبی و سکته قلبی نیز جلوگیری کند.

عوارض جانبی میوه کاکتوس:

هرچند به صورت عمومی مصرف میوه کاکتوس در مقدار مناسب بدون خطر است، درمورد مصرف طولانی‌مدت آن کمی نگرانی وجود دارد. عوارض جانبی احتمالی مصرف آن شامل تهوع، اسهال، باد شکم، سردرد و افزایش حجم و تعداد دفعات دفع مدفوع می‌شود. از آنجا که میوه کاکتوس سطح قند خون را پایین می‌آورد، مصرف آن همراه با داروهای دیابت توصیه نمی‌شود. این کار باعث بروز هیپوگلیسمی (افت قند خون) می‌شود.

بهتر است پیش از مصرف مکمل‌های دارویی حاوی میوه کاکتوس با پزشک‌تان مشورت کنید. همچنین بی‌ضرر بودن مکمل‌های میوه کاکتوس برای زنان باردار، شیرده و کودکان ثابت نشده و بهتر است صرف طبیعی بودن آن، از مصرف این مکمل خودداری کرد.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خواص بی شمار انجیر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt