مشکلات روزه بدون سحری

 در تغذیه سالم, سلامتی

روزه بدون سحری ممکن است تأثیرات منفی بر روی سلامت و وزن داشته باشد. سحری خوردن در زمان صحیح (پیش از طلوع آفتاب) می‌تواند به شما کمک کند تا طول روز انرژی و مواد غذایی لازم را دریافت کنید. این امر می‌تواند از افت قند خون و احساس گرسنگی شدید جلوگیری کند و در مدیریت وزن موثر باشد.

برعکس، اگر شما روزه بدون سحری بگیرید، احتمالاً تمایل بیشتری به خوردن غذاهای سنگین و پرکالری در افطار خواهید داشت، زیرا احساس گرسنگی شدیدتری خواهید داشت.

عوارض روزه بدون سحری

روزه بدون سحری ممکن است برخی عوارض و مشکلات را برای برخی افراد به همراه داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند:

آسیب دیدن کلیه‌ها

یکی از مضرات روزه داری بدون سحری آسیب دیدن کلیه‌هاست. افرادی که خانواده به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، ممکن است در ماه رمضان این بیماری در آن‌ها تشدید شود. وقتی به مدت ۱۲ ساعت هیچ مایعاتی نوشیده نشود، به کلیه و مجاری ادراری آسیب وارد می‌شود. در طی ۲۴ روز شبانه روز هر فرد باید بین ۲ تا ۲.۵ لیتر آب میل کند. این کار باعث تخلیه کلیه‌ها از ناخالصی و مواد زائد می‌شود. حالا وقتی سحری بدون مایعات سر شود، تصور کنید چه مشکلی برای کلیه ایجاد می‌شود؟

عدم دفع سموم از بدن

حتما می‌دانید که بخشی از سموم و مواد زائد بدن از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند. نیتریت، نیترات، اورات، سولفات و … در اغلب مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، وجود دارد. حالا اگر قرار باشد این مواد و سموم برای همیشه یا مدت طولانی در بدن باقی بمانند، چه اتفاقی می‌افتد؟ روزه داری بدون سحری برای مدت طولانی باعث باقی ماندن این سموم در بدن می‌شود که به سیستم ایمنی بدن و کبد آسیب وارد می‌کند.

از دست دادن قدرت تمرکز

وقتی سطح انرژی بدن که باید توسط وعده سحری تامین شود، به تحلیل می‌رود، قدرت تمرکز خود را هم از دست می‌دهید. اگر در شغلتان به تمرکز بالایی نیاز دارید، به دلیل فشار گرسنگی و نداشتن انرژی، مجبورید آن را کنار بگذارید. حتی برای فعالیت‌های روزانه حوصله کافی را ندارید. تنبلی و نداشتن تمرکز کافی از مضرات روزه بدون سحری هستند.

از دست دادن آب بدن

بیش از دو سوم وزن بدن از آب تشکیل شده است. یکی از عوارض روزه بدون سحری از دست دادن بخش زیادی از آب بدن است. حتی زمانی که هیچ تحریکی ندارید، بدن به دلیل مکانیسمی که دارد، بخشی از آب را از طریق ادرار یا تعریق از دست می‌دهد. حال وقتی چیزی جایگزین آن نباشد و یا ویتامین‌های محافظت از آب بدن نباشند، دچار کم آبی شدید می‌شوید که خودش عوارض دیگری را در پی دارد.

سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم‌ها و کاهش قدرت بدن از جمله عوارض کم آبی است.

بروز مشکلات گوارشی

اگر فکر می‌کنید با روزه داری بدون سحری می‌توانید در مدت یک ماه به وزن ایده‌ال خود برسید، به تبعات بعدش هم فکر کنید. سیستم گوارش به‌گونه‌ای است که باید در وقت مشخصی فعالیت کند. وقتی برای ساعت‌ها معده غذایی برای هضم ندارد و از سوی دیگر اسید معده هم در حال بالا آمدن به سمت دیواره مری باشد، ریفلاکس اسید معده را به دنبال دارد.

سوءهاضمه، سوزش معده و یا ابتلا به یبوست هم می‌تواند از دیگر عوارض نخوردن وعده سحری باشد. همچنین شما در وعده افطار حرص و ولع بیشتری برای خوردن غذا دارید. وقتی غذای زیادی در این وعده می‌خورید به یکباره فشار مضاعفی بر روی معده وارد می‌شود. روزه‌داری می‌تواند به لاغری و سلامت بینجامد. اما به شرط اینکه سحری را ترک نکنید.

افت قند خون

اگر شما دیابت داشته باشید روزه بدون‌سحری ممکن است باعث افت قند خون شما شود و مشکلات خطرناکی را ایجاد کند. در این صورت، مشورت با پزشک بسیار مهم است.

به طور کلی، عوارض و مشکلات روزه بدون‌سحری برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر مشکلی در رابطه با روزه بدون سحری تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا توصیه‌های خاصی در نظر بگیرید و راهکارهای مناسب را برای روزه‌ داری پیدا کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt