مزایای آرام غذا خوردن بر سلامت بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

وقتی که بحث حفظ سلامت در میان باشد، بسیاری از ما به چیزهایی مثل خوردن غذاهای سالم و ورزش فکر می‌کنیم، اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که آرام‌تر غذا بخورید؟

آرام غذا خوردن آثار شگفت‌انگیزی بر سلامت بدن و هضم آسان غذا دارد که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

برای کاهش سرعت در غذا خوردن چه کنیم؟

اگر وقعا قصد دارید وزن تان را کاهش دهید و به تناسب اندام برسید و یا این که از چاق شدن جلوگیری نمایید، سعی کنید علاوه بر اجرای یک رژیم غذایی سالم، آرام و آهسته غذا بخورید.

اما یک سوال اساسی این جا پیش می آید، چطور می توانیم آرام غذا بخوریم؟ یا بهتر بگوییم، چه مواردی در کاهش سرعت غذا خوردن کمک تان می کنند؟ چند توصیه ی مهم در پاسخ به این سوال به شما می کنیم:

بیش از حد گرسنگی را تحمل نکنید.

هنگامی بسیار گرسنه هستید، مسلما خیلی سخت می توانید سرعت غذا خوردن خود را کنترل کنید. به همین علت سعی کنید هرگز خود را گرسنه نگذارید و از میان وعده های سالم برای رفع آن استفاده کنید.

غذا را بیشتر بجوید. 

برای این کار بهتر است ابتدا دقت کنید که در حالت کلی و عادی غذا را چند بار می جوید، برای کمک به آرام غذا خوردن این تعدادرا دو برابر کنید؛ بدون شک از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد.

هر بار قاشق و چنگال خود را داخل بشقاب بگذارید.

هنگامی که درحال جویدن غذا هستید قاشق و چنگال تان را در دست نگه دارید و آن را داخل بشقاب بگذارید. این کار تاثیر خوبی در کاهش تعداد لقمه های شما خواهد داشت.

نوشیدن آب را فراموش نکنید. 

نوشیدن مقدار فراوان آب یا سایر نوشیدنی های بدون کالری تاثیر بسیار مثبتی در کاهش سرعت غذا خوردن دارد.

از تایمر استفاده کنید. 

از یک تایمر استفاده کنید و آن را روی ۲۰ دقیقه تنظیم کنید و با سرعتی غذا بخورید که بیشتر از ۲۰ دقیقه زمان ببرد نه کمتر از آن. هدف این است که به سرعت آهسته و یکنواخت در غذا خوردن برسید.

نفس عمیق بکشید. 

اگر طبق عادت قبلی به سرعت شروع به غذا خوردن کرده اید چند نفس عمیق کشیده و به غذا خوردن ادامه دهید، این کار باعث تمرکز بیشتر روی آهسته غذا خوردن می شود.

اینجا دلایلی را باهم مرور می‌کنیم که لزوم آهسته غذاخوردن را نشان‌ می‌دهد:

۱. طعم غذا را بهتر می‌فهمید. 

یکی از بارزترین فواید آهسته غذاخوردن این است که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا می‌شوید. اگر مدت زمان غذاخوردن‌تان را دو برابر کنید، بیشتر می‌توانید طعم‌، بافت و بوی غذایی را که نوش جان می‌کنید، احساس کنید. در این صورت، غذا برای شما مطبوع‌تر به‌نظر می‌رسد.

٢. وزن کم می‌کنید. 

وقتی آرام‌تر غذا می‌خورید، متوجه می‌شوید که یاد می‌گیرید زودتر دست از خوردن بکشید. ممکن است متوجه شوید که سیر شده‌اید و دیگر نیازی به ادامه‌ی خوردن ندارید.

مطالعات نشان می‌دهد که «سیری» مفهوم پیچیده‌ای است که به تعداد دفعات جویدن غذا، زمانی‌که برای غذا خوردن صرف می‌کنید، ظاهر غذای داخل بشقاب و همچنین میزان واقعی غذایی که می‌خورید، بستگی دارد. اگر آهسته‌تر غذا بخورید، با مقدار کمتری از غذا سیر می‌شوید.

٣. اجتماعی‌تر می‌شوید. 

غذاخوردن می‌تواند یک رویداد اجتماعی باشد. وعده‌های غذایی فرصتی است که مردم دور هم جمع می‌شوند و زمانی را با هم سپری می‌کنند. وقتی غذا تمام می‌شود، هر کس راه خود را می‌رود و از هم جدا می‌شوند.

اگر زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص دهید، می‌توانید بیشتر با خانواده و دوستان خود صحبت کنید، روابط خود را بهبود ببخشید و بیشتر با مردم، خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

۴. قبل از اینکه سیر شوید، دست از غذا می‌کشید.

حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا معده هورمون‌هایی را ترشح کند که سیری شما را به مغز اطلاع می‌دهد. اگر آهسته‌تر غذا بخورید، به خود این فرصت را می‌دهید که سیر شوید؛ پس قبل از اینکه بیش از اندازه غذا بخورید، سیر می‌شوید و دست از غذا می‌کشید.

۵. بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش

آهسته غذاخوردن، زمان بیشتری به معده می‌دهد تا غذا را هضم کند. زمانی‌که شما تمام وعده‌ی غذایی را در ۵ دقیقه وارد معده می‌کنید، ممکن است دچار سوءهاضمه شوید. به‌جای آن، همان مقدار غذا را در ۲۰ دقیقه نوش جان کنید. معده‌ی شما در این صورت کار ساده‌تری خواهد داشت.

آهسته غذاخوردن باعث می‌شود؛ غذا را بیشتر بجوید که این امر، شروعی برای فرایند هضم بهتر غذاست. 

۶. بیشتر بجوید تا دندان‌های سالم‌تری داشته باشید. 

مورد آخر از فواید آهسته غذا خوردن به سلامت دهان و دندان مرتبط است. آهسته غذا خوردن باعث می‌شود بزاق بیشتری تولید شود و به هضم غذا کمک کند. جویدن برای تقویت استخوان‌های فک و دندان‌ها مفید است. با زیاد جویدن غذا و تولید بزاق بیشتر، ذرات غذایی از روی دندان‌ها پاک می‌شود و دهان از انواع باکتری‌ها پاکسازی می‌گردد.

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt