لیزر موهای زائد چیست و چگونه انجام می شود؟

 در پوست و زیبایی, سلامتی

لیزر یک روش پزشکی است که از یک پرتوی متمرکز از نور (لیزر) برای از بین بردن موهای ناخواسته مثل موهای دست، پا، زیر بغل، ناحیه تناسلی و قسمت‌هایی از صورت استفاده می‌کند. امروزه در سراسر جهان این روش طرفداران زیادی به خصوص در میان خانم‌ها پیدا کرده است که بسیار هم نتیجه‌بخش و کاربردی است.

برخلاف روش های دیگر برای حذف موهای زائد مانند اپیلاسیون، اصلاح و وکس کردن، لیزر موهای زائد یک روش درمانی خاص برای حذف موهای زائد به مدت طولانی می باشد که حجم موهای زائد در جلسات اول کاهش پیدا می کند و نازک شده و در نهایت از بین می رود، لیزر برای مدت زمان زیادی خیال شما را از رشد مجدد موهای زائد راحت می کند.

معرفی روش لیزر موهای زائد

هنگام لیزر موهای زائد، لیزر نوری را منتشر می‌کند که توسط رنگ‌دانه پوست یعنی ملانین در موهای قسمت مورد نظر جذب می‌شود. با این کار انرژی نور به گرما تبدیل شده و فولیکول‌های موهای داخل پوست که مو داخل این حفره‌ها رشد می‌کند را تخریب کرده و با این کار رشد مجدد موهای زائد را به تأخیر می‌اندازد و یا در صورت تخریب شدید باعث جلوگیری رشد مو به‌صورت دائمی در آن ناحیه خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که با اینکه لیزر به‌طور مؤثری رشد مو را برای مدت طولانی به تأخیر می‌اندازد، اما معمولاً باعث جلوگیری از رشد آن‌ها برای همیشه نمی‌شود و بعد از مدتی دوباره رشد مو شروع می‌شود؛ منتهی رویش مجدد ضعیف‌تر از قبل است.

لیزر موهای زائد برای چه افرادی مؤثر است؟

لیزر برای افرادی که برای بار اول می‌خواهند آن را امتحان کنند کار آسانی نیست. به‌طوری‌که ممکن است به چندین جلسه لیزر برای یک ناحیه نیاز داشته باشند. به‌علاوه لیزر برای افرادی که پوست نازک‌تری دارند و موهایشان تیره است، مؤثرتر است؛ اما به‌طور کلی طبق تجربه و انجام این روش برای افراد مختلف، مشاهده شده است که می‌توان از آن در همه انواع پوست استفاده کرد و نتیجه نیز رضایت‌بخش بوده است.

دستگاه های خانگی لیزر موهای زائد

برخی از دستگاه‌های لیزر خانگی نیز که می‌توانند در خانه به‌صورت شخصی برای رفع مو استفاده شوند در دسترس هستند؛ اما نتایج آن‌ها مانند انجام لیزر در مطب پزشک نیست و معمولاً تنها می‌توانند تا حدودی رشد مجدد موهای زائد را کاهش دهند.

علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات‌ متحده دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد را جزء لوازم آرایشی و بهداشتی می‌داند و آن‌ها را به‌عنوان یک روش پزشکی نمی‌شناسد.

طول درمان روش لیزر موهای زائد

لیزر معمولاً به ۲ تا ۶ جلسه درمان نیاز دارد. البته فاصله بین درمان‌ها و تعداد جلسات مورد نیاز بسته به موقعیت مکانی مورد درمان و نوع پوست و موی شما متفاوت خواهد بود. در مناطقی که مو به‌سرعت رشد می‌کند، مانند لب فوقانی، درمان ممکن است در چهار تا هشت هفته به‌صورت پیوسته تکرار شود. در مناطقی که رشد مو آهسته است مانند پشت بدن، درمان هر ۱۲ تا ۱۶ هفته یک‌بار انجام می‌شود.

رنگ مو و نوع پوست بر لیزر اثر می گذارد؟

به دلیل اینکه فقط رنگ دانه ی مو و نه رنگ دانه ی پوست ، باید نور را جذب کند، رنگ مو و نوع پوست بر کیفیت لیزر موهای زائد تأثیر می گذارد. لیزر باید بدون اینکه به پوست آسیب برساند، فقط فولیکول مو را هدف قرار دهد. بنابراین، تضاد بین رنگ مو و رنگ پوست یعنی موهای تیره و پوست روشن بهترین نتیجه را به همراه دارد.

در نتیجه ممکن است افرادی که پوست تیره یا موهای نازکی دارند نسبت به سایرین به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند. این افراد رشد موی سریع تری هم دارند.

لیزر موهای زائد روی رنگ موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند تاثیر کمتری دارد مثل خاکستری، قرمز، بلوند و سفید. از سوی دیگر خطر آسیب دیدن پوست در افرادی که اختلاف کمی بین رنگ مو و پوست خود دارند بیشتر است. با این حال ، به دلیل پیشرفت دستگاه ها گزینه های مناسب برای درمان با لیزر برای رنگ موهای روشن و پوست های تیره همچنان در حال افزایش یافته است.

کدام نواحی از بدن را می‌توان لیزر کرد؟

محل‌هایی که لیزر بیشتر روی آن‌ها تأثیرگذار است شامل پاها، زیر بغل، لب فوقانی، چانه و خط بیکینی است. با این وجود، لیزر کردن تقریباً در هر ناحیه از بدن، به جز پلک یا محیط اطراف چشم، امکان‌پذیر است.

البته توجه داشته باشید مناطقی از پوست که خال‌کوبی و تاتو انجام‌شده است را نیز نمی‌توان لیزر کرد.

مراقبت‌های قبل و بعد لیزر موهای زائد

در صورت تصمیم به انجام لیزر، باید به توصیه‌های زیر عمل کنید:

جلوگیری از ماندن در برابر آفتاب

بعد از انجام لیزر، منطقه مورد درمان نباید به‌صورت مستقیم در برابر نور آفتاب قرار بگیرد وگرنه پوست شما به‌شدت آسیب می‌بیند و ممکن است به‌طور دائمی تغییر رنگ بدهد؛ بنابراین هر بار که می‌خواهید جلوی نور خورشید بروید حدود بیست دقیقه قبل از آن از یک ضد آفتاب SPF30 به مقدار مناسب روی پوست موردنظر اعمال کنید.

اجتناب از سایر روش‌های رفع مو

در طول درمان و لیزر درمانی، به‌هیچ‌وجه از روش‌های دیگر از بین بردن این موها مانند اپیلاسیون، موم و … استفاده نکنید؛ زیرا انجام این روش‌ها به‌صورت هم‌زمان می‌تواند عملکرد فولیکول‌ها را مختل کرده و نتیجه مطلوبی از لیزر نمی‌گیرید. در واقع باید حداقل از چهار هفته قبل از انجام لیزر از انجام روش‌های دیگر خودداری کنید.

خودداری از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون

قبل از انجام لیزر از پزشک خود بپرسید که چه داروهایی را نباید مصرف کنید. معمولاً در طول درمان نمی‌توانید داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپیرین یا دارهای ضدالتهاب را استفاده کنید.

اصلاح ناحیه موردنظر برای درمان

معمولاً توصیه می‌شود برای انجام لیزر بهتر روز قبل از مراجعه به پزشک ناحیه را با تیغ اصلاح کنید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

لیزر موهای زائد درد آنی زیادی ندارد و می توان درد آن را به سوزن های گذرا اشاره نمود. ولی بعد از انجام لیزر موهای زائد ممکن است علائمی مانند آفتاب سوختگی جزئی حس نمایید که با استفاده از ژل آلوئه ورا و مراقبت در برابر نور خورشید به سرعت و طی یک روز بهبود می یابد.

 

اگر به بخش آرایش و زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

علت سفیدی مو در جوانی و درمان آن

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt