علت سفیدی مو در جوانی و درمان آن

 در پوست و زیبایی, سلامتی

مو یکی از مهم‌ترین اجزای ظاهر هر فرد است که تأثیر بسزایی در زیبایی و جذابیت ما دارد. همه ما دوست داریم به‌طور طبیعی موهایی متراکم، درخشان و با رنگ طبیعی زیبا داشته باشیم. به همین علت یکی از دغدغه‌های ما سفید شدن موهاست و دوست داریم بدانیم علت سفیدی مو چیست تا روند آن را کند کرده و یا جلوی سفیدی زودرس موها را بگیریم.

علت سفیدی مو چیست؟

سفید شدن مو یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. درواقع موهای شما از طریق فولیکول‌هایی که در پوست سر وجود دارند رشد می‌کند. فولیکول‌ها نیز کیسه‌های کوچکی هستند که در سرتاسر پوست سر قرار دارند. این کیسه‌ها دارای سلول‌های رنگ‌دانه‌ای می‌باشند که به آن‌ها ملانین گفته می‌شود.

با گذشت زمان فولیکول‌ها رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند و درنتیجه علت سفیدی مو از بین رفتن ملانین‌های مو می‌باشد.

علت سفید شدن مو در نوجوانی

رنگ موی طبیعی هر شخص با شخص دیگر متفاوت می‌باشد، اما افرادی که دارای موهای سفید هستند، بیشتر از سایر رنگ مو‌ها جلب توجه می‌کنند. گرچه سفید شدن مو نشان دهنده دوران پیری است اما این رویداد ممکن است در هر سنی رخ دهد.

جوانان و نوجوانان زیادی وجود دارند که از پدید آمدن رشته موهای سفید داخل سر خود رنج می‌برند اما با دانستن علت آن می‌توانند با دید بهتری به سفیدی زودرس موهای خود نگاه کنند.

در ادامه چندین علت که باعث سفیدی زودرس مو می‌شوند را جمع آوری کرده‌ایم:

عوامل ژنتیکی:

یکی از اصلی‌ترین علت‌های سفیدی مو در سنین جوانی، عامل وراثت و ژنتیک است. اگر پدر، مادر یا به طور کلی هر کسی که در ژنتیک شما نقش دارد، سفیدی مو را به هر دلیلی در جوانی تجربه کرده باشند، احتمال زیاد شما هم این اتفاق را تجربه خواهید کرد.

البته در مسائل ژنتیکی قطعیتی وجود ندارد و ممکن است این اتفاق برای شما رخ ندهد. برای سفیدی مویی که از طریق عوامل ژنتیکی ایجاد شده باشد، تا کنون هیچگونه درمانی ارائه نشده است و اگر به این علت موهای شما شروع به سفید شدن می‌کنند، باید با رنگ کردن جلوی سفیدی را بگیرید.

استرس:

همه افراد هرازگاهی با استرس روبرو می‌شوند و بعد دوباره به آرامش می‌رسند؛ اما در برخی افراد استرس و علائم آن به‌صورت طولانی‌مدت وجود دارد. عواقب استرس مزمن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییر در اشتها
  • فشار خون بالا
  • استرس همچنین می‌تواند رنگ موهای شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث سفیدی و ریزش مو ها نیز می‌شود.

اختلال تیروئید:

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید مانند پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند علت سفیدی مو باشد. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن شما قرار دارد. این غده به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم می‌پردازد. سلامت تیروئید همچنین می‌تواند بر رنگ مو تأثیر بگذارد. تیروئید بیش‌ازحد فعال یا کم‌کار می‌تواند باعث شود که بدن شما ملانین کمتری تولید کند.

سیگار کشیدن:

نتایج یک مطالعه تأثیر سیگار کشیدن بر سفید شدن مو را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که سیگار کشیدن می‌تواند باعث افزایش سفیدی موها شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که می‌تواند جریان خون را در فولیکول‌های مو کاهش دهد و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می‌توانند به قسمت‌هایی از بدن ازجمله فولیکول‌های مو آسیب برسانند و به‌عنوان علت سفیدی مو ها شناخته می‌شود.

چطور از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟

هر فرد با افزایش سن خود سفیدی موها را تجربه خواهد کرد و به طور کامل نمی توان از این عامل جلوگیری کرد اما می توان زمان آن را اندکی به تعویق انداخت. ملانین های مو برای رشد خود نیازمند پروتئین هستند بنابراین شما می توانید با مصرف انواع پروتئین ها به درمان سفیدی مو بپردازید و تا حدودی از آن جلوگیری کنید.

مصرف کردن غذاهای دریایی، امگا۳،کلسیم و روی همگی مفید هستند چه بسا که امروزه با پیشرفت علم می توان از قرص ها و مکمل های استاندارد و موجود در بازار برای جلوگیری از سفیدی موها استفاده کرد.

از کندن مو خودداری کنید.

برخی معتقدند که اگر یک موی خاکستری را از ریشه بیرون بیاورند، سه تار موی خاکستری دیگر در سر آنها رشد می کند. این داستان درست نیست اما هنوز هم ایده خوبی است که آن را نکنید. اگر بیش از حد موهای خاکستری را بیرون بیاورید، ممکن است تکه های طاسی در سرتان ایجاد شود! بیشتر موهای خاکستری در جای خود رشد می کنند. اگر زیاد برداشت کنید، این ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند به طوری که دیگر مو رشد نمی کند. این ممکن است باعث شود به مرور زمان موهای شما بسیار نازک تر به نظر برسد. رنگ کردن موهای خاکستری ایده ای بهتر از کندن آن است.

غذا‌هایی که به کاهش روند سفید شدن مو‌ها کمک می‌کنند.

غذا‌های دریایی، تخم‌مرغ و گوشت از جمله گوشت گاو و گوشت گوسفند را به میزان بیش‌تری مصرف کرده و از محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی برای تامین این ویتامین بهره ببرید، همچنین افرادی که رژیم گیاهخواری یا وگان دارند می‌توانند مکمل‌ها یا محصولاتی را که با ویتامین B ۱۲ غنی شده‌اند را انتخاب کنند، غذا‌های غنی از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت، انگور، سبزیجات برگ سبز و چای سبز مصرف کنید.

چگونه ملانین مو را تقویت کنید؟

همان‌ طور که می‌ دانید ملانین سرشار از سلول‌ های رنگ‌ دانه موی سر می‌ باشد و به نوعی ارتباط مستقیم با رنگ طبیعی موهای سر شما دارد. چند شیوه طبیعی می‌ تواند به افزایش ملانین و تقویت آن کمک کند. رژیم غذایی خود را اصلاح‌ کرده و حتما از مواد غذایی مقوی برای تولید رنگدانه‌ های بیشتر مو استفاده کنید. ورزش کنید و از طریق ورزش استرس خود را کاهش دهید.

استرس ارتباط مستقیمی با سفید شدن موها دارد و ممکن است در مدت زمانی هر چند کوتاه به یکباره بیش از نیمی از موهای سر شما را سفید کند. از روغن‌ های طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده کنید و سعی کنید که حتما از اشعه آفتاب برای تقویت موهای سر خود استفاده کنید. از داروها و مکمل‌ های تولید کننده ملانین یا رنگدانه استفاده کنید.

این مکمل‌ ها بسیار زیاد هستند و بهتر است حتما برای مصرف آنان با پزشک متخصص مشورت کنید. ممکن است مصرف بعضی از داروها و یا شرایط متفاوت هر فرد منجر به بروز عوارضی در مصرف مکمل های تقویت مو باشد. لذا حتما در این باره با توجه به سوابق بیماری و شرایط خود با پزشک مشورت کنید.

مصرف بیش از حد ملانین چه عوارضی دارد؟

همان طور که اشاره شد از روش های درمانی سفید شدن مو، مصرف مکمل ها یا مصرف بعضی از مواد غذایی است. اما اگر مقدار ملانین در بدن افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همان طور که می دانید ملانین به افزایش سلول های رنگدانه مو می پردازند و این ازدیاد ممکن است برای بدن عوارضی داشته باشد.

برای مثال افزایش مقدار ملانین ممکن است منجر به لک ها و تیرگی های پوستی شود. در نتیجه در افزایش و تقویت ملانین مو باید تعادل را برقرار کرد و هیچ گاه بدون نظارت و حضور یک پزشک سعی در افزایش ملانین بدن خود نکنید.

 

اگر به بخش آرایش و زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

درمان شوره سر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt