فواید مصرف تخمه هندوانه

 در تغذیه سالم, سلامتی

هندوانه میوه‌ای فوق‌العاده آبرسان است، زیرا حاوی حدود ۹۲ درصد آب بوده و با بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری غنی شده است. این میوهآبدار حاوی دانه‌های زیادی نیز هست که عموما بعد از مصرف آن ها را دور می‌ریزیم.

اما آیا می دانستید که این این دانه‌های سیاه کوچک سرشار از مواد مغذی هستند؟

دانه‌های این میوه خوش رنگ ترکیبی از خوراکی خوشمزه و سالم هستند و می توانند میان وعده مناسبی برای شما باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری تخمه هندوانه را خشک کرده و تفت دهید و میان وعده شما آماده است. مقداری از اینها را با آجیل‌های خود بسته بندی کرده تا بدن خود را تقویت کنید. تخمه‌های هندوانه دارای خواص جادویی هستند، در این مقاله به خواص تخمه هندوانه خواهیم پرداخت.

افزایش سطح انرژی

دانه‌های هندوانه کالری بالایی دارند. اما آیا می دانید بیشتر این کالری‌ها از کجا می‌آیند؟ به نظر می رسد، بیشتر کالری دریافتی از دانه‌های هندوانه از اسیدهای چرب سالم تامین می شود. یک فنجان تخمه هندوانه به متابولیسم شما کمک می کند و بدن شما را با مواد مغذی ضروری نیز تغذیه می کند. با این حال، آنها همچنان کالری بالایی دارند و خوردن بیش از حد آنها می تواند باعث افزایش وزن شود، بنابراین مراقب وعده‌های غذایی خود باشید.

مفید برای مو

پروتئین، آهن، منیزیم و مس برخی از مهم‌ترین مواد مغذی برای موهای شما هستند. استفاده منظم از آنها روی موهایتان می تواند فواید زیادی برای موهای شما داشته باشد، به خصوص زمانی که با نازک شدن مو و ریزش مو مواجه هستید.

در حالی که پروتئین رشد مو را تقویت می کند، منیزیم از شکافتن انتهای مو و شکستن آن جلوگیری می کند. مس تولید ملانین را افزایش می دهد که موهای شما را ابریشمی و شاداب نگه می دارد.

تقویت حافظه

ازجمله مواد معدنی ضروری برای بهبود حافظه و توانایی شناختی و جلوگیری از آلزایمر است و منیزیم در تخم هندوانه در مقادیر بالایی یافت می‌شود. همچنین تخمه هندوانه حاوی روی است که روی برای کاهش علائم بیماری‌های مغزی و روانی و حتی برخی انواع اسکیزوفرنی مفید و موثر است و کمبود روی ممکن است به زوال عقل و کاهش توانایی شناختی فرد منتج شود.

مفید برای پوست

خوردن تخمه هندوانه برشته شده می‌تواند برای پوست شما بسیار مفید.باشد. از شیوع آکنه جلوگیری می کند، پوست شما را مرطوب نگه داشته، از تیرگی جلوگیری کرده و همچنین از علائم اولیه پیری جلوگیری می کند. با مصرف منظم این دانه‌ها پوست خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می کند و این یکی از دلایلی است که چرا باید تخمه هندوانه را به طور مرتب مصرف کرد. روغن دانه هندوانه را روی صورت خود بمالید تا منافذ پوست شما مسدود شود و در نتیجه از بروز آکنه جلوگیری کنید. علاوه‌ بر مرطوب نگه داشتن پوست، از تیرگی آن نیز جلوگیری میکند.

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در تخمه هندوانه باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری برای لاغری و کاهش وزن مفید.می باشد.

ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های مفید موجود در تخمه هندوانه علاوه بر اینکه باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شود باعث افزایش انرژی شده و به لاغری و کاهش وزن افراد چاق کمک.می کنند.

سخن پایانی

دانه‌های هندوانه بهتر است به صورت بو داده مصرف.شوند. می توانید به راحتی دانه‌های هندوانه را تفت دهید و کمی نمک روی آن بپاشید تا یک میان وعده خوشمزه درست کنید. حتی میتوانید از گلپر برای طعم‌دهنده تخمه استفاده کنید. این می‌تواند هم یک روش خوشمزه و هم یک روش سالم برای مصرف تخمه هندوانه باشد.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

تخمه کدو تنبل”نیروگاه تغذیه”

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt