علت پیری زودرس و پیشگیری از آن

 در پوست و زیبایی, سلامتی

پیری زودرس پوست حالتیست که پوست صورت دچار تغییراتی شده که باعث می‌شود سن شما بیشتر از سن واقعی به نظر برسد و زودتر از موعد چین و چروک‌های پوستی ایجاد شود.

چین و چروک از شایع‌ترین معضلات پوستی در افراد بالای۳۰ سال است که نگرانی‌های بسیار زیادی را به همراه دارد؛ به خصوص بانوان که زیبایی صورت و طراوت پوست در اولویت آن‌ها است.

علت پیری زودرس چیست؟

چند عامل بر زمان بروز علائم پیری زودرس پوست تأثیر مستقیمی دارند. برخی از این عوامل کنترل پذیرند و برخی نه. در ادامه این عوامل را نام می‌بریم:

سیگار کشیدن:

بر اثر سموم موجود در دود سیگار پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو (از بین رفتن تعادل آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن) قرار می گیرد. به همین دلیل، پوست خشک می شود و چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس آشکار می شوند.

ژنتیک:

برخی مواقع این ژنیتک است که باعث بروز علائم پیری زودرس می گردد. پوست برخی به صورت ژنتیکی زودتر از سایرین دچار پیری می شود. مثلا سندرمی به نام ورنر وجود دارد که از هر یک میلیون ممکن است یک نفر به آن مبتلا گردد. در این مورد فرد در سنین ۱۳ تا ۳۰ سالگی ممکن است دچار چین و چروک، سفید شدن مو و طاسی گردد.

تابش بیش از اندازه نور خورشید:

اگر روزانه زمان زیادی زیر نور مستقیم خورشید باشید و از کرم‌های ضد آفتاب با حساسیت مناسب استفاده نکنید؛ امواج خورشید اثرات زیان‌باری بر روی پوست شما به وجود می‌آورند که پیری زودرس پوست و ایجاد چین‌ و‌ چروک از آن دسته اثرات منفی نور خورشید است.

تغذیه ناسالم و ناکافی:

تغذیه و رژیم‌های غذایی ناسالم به لطافت پوست آسیب می‌رساند. مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی‌جات، کاهش استفاده از میوه و سبزیجات، مصرف بیش از حد نمک، مصرف فست‌فودها و سیب ‌زمینی سرخ کرده، قهوه و کافئین زیادی در طولانی‌‌مدت به پوست آسیب می‌‌رساند و باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

کمبود عناصری مانند روی و سلنیوم و همچنین ویتامین‌هایی از قبیل آ، ب، ث و د در رژیم غذایی روزانه باعث بروز چین و چروک‌های زودرس می‌شود.

رژیم ناگهانی:

بسیاری از افراد برای لاغر شدن از رژیم هایی استفاده می کنند تا در مدتی کوتاه وزن بسیاری را کم کنند. این رژیم ها ممکن است شما را به وزن مطلوب برسانند اما آسیب های جبران ناپذیری به پوست و مو وارد می کنند. این رژیم ها علاوه بر تاثیر بر حال روحی شما با کاهش سطح انرژی شما، می توانند مشکلاتی برای پوست به وجود آورد. چین و چروک های پوستی و شل شدگی پوست از علائم رژیم های ناگهانی می باشند.

موقعیت‌‌های خواب:

موقعیت‌های اشتباه هنگام خواب باعث ایجاد خطوط و چین و چروک پوست و در نهایت منجر به پیری زودرس پوست صورت می‌شوند. اکثر مردم به خوابیدن بر روی صورت خود تمایل دارند. فشار وارد شده بر صورت در این حالت دلیل اصلی چین و چروک است.

چگونه از پیری زودرس پوست تان جلوگیری کنید؟

عوامل زیادی بر بروز علائم پیری مؤثرند. برخی از آنها را می توانید کنترل کنید و برخی دیگر را نمی توانید.

۱) از ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده ی روزانه از ضد آفتاب طیف گسترده (با حداقل SPF 30) مهمترین کاری است که می توانید برای جلوگیری از علائم پیری زودرس انجام دهید.

۲) حتماً قبل از خواب تمام آرایش خود را پاک کنید.

نحوه ی شستشوی صورت بر ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد. هر روز صورت خود را دو بار (صبح و شب) با آب گرم و پاک کننده صورت ملایم بشویید. قبل از خوابیدن مطمئن شوید که صورت شما از هر ماده آرایشی یا بقایای مواد دیگر، کاملاً پاک شده است.

۳) خواب منظم داشته باشید.

خواب برای تمام اعضای بدن (از جمله پوست) ضروری است. برنامه ی خواب منظم به پوست شما فرصت می دهد تا روزانه خود را بازسازی و تجدید کند.

۴) رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

رژیم غذایی متعادل تمام مواد غذایی ای را که بدن شما برای تولید سلول های سالم پوست به آن نیاز دارد، به بدنتان می رساند.

۶) آب بنوشید.

کم آبی بدن سرعت بروز چین و چروک را افزایش می دهد. هر روز ۸ لیوان آب بنوشید (حدودا دو لیتر) تا بدن خود را آبرسانی (هیدراته) کنید.

 


اگر به بخش پوست و زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt